Tjenare alla byggahus:are!

Vi har funnit ett hus vi fallit för hejdlöst vad det gäller planlösning och läge. Men vi har otroligt svårt för den mörka brunröda mexitegel fasaden. Stenarna är grovt huggna och är mörka och hela helheten är väldigt dyster ut.
Vi är ett par som älskar vitt och ljust. Vad finns det för alternativ att förändra fasaden till just vit. Hade verkligen önskar den var av vit mexi sten istället.. men men.

Har sett att många målar sina mexi fasader, oftast är det den med släta platta stenar. Har haft väldigt svårt att hitta några exempel med typen av grovt huggna stenar.

Är det någon här inne som gjort denna procedur? Vad gick det på? Hur håller det? Hur många gånger behövde ni måla?

Bild på hur stenarna ser ut ungefär (inte detta huset). Grövre kontur och mörka.
Brunröd mexitegelfasad på ett hus med grovt huggna stenar, omgiven av en trädgård med gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tusen tack på förhand!
 
Jag hade grovt huggna tegel, ungefär som ni fast ännu fulare, rosa. Jag har dryftat alla sätt att göra om, träfasad, målning mm. Till sist fastnade jag på puts. Det blev skitbra! Slät, med ljus färg. Träsakerna på mit hus är målade i samma färg. Jag ska leta fram en bild så får ni se.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Inte. Måla. Tegel! ;). Främsta anledningarna är dels att ni skapar er ett framtida underhåll och att det inte ser klokt ut. Det senare är min personliga åsikt.

Det finns i princip två bra sätt att förvandla utseendet; Antingen putsa som @Thomas_Blekinge föreslår - det brukar bli väldigt bra. Alternativt så byter ni bara träpartierna mot tex cederträ som är ljust. Eller en kombination.

Priser för att putsa brukar ligga på 1000-1500 kr/kvm.

Stenen ni har kallas för övrigt för rundhuggen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Inte. Måla. Tegel! ;). Främsta anledningarna är dels att ni skapar er ett framtida underhåll och att det inte ser klokt ut. Det senare är min personliga åsikt.

Det finns i princip två bra sätt att förvandla utseendet; Antingen putsa som @Thomas_Blekinge föreslår - det brukar bli väldigt bra. Alternativt så byter ni bara träpartierna mot tex cederträ som är ljust. Eller en kombination.

Priser för att putsa brukar ligga på 1000-1500 kr/kvm.

Stenen ni har kallas för övrigt för rundhuggen.
Tänkte att nu Mexitegel borde du ge svar, men blev lite besviken att du inte förfäktade ett bevarande :) :) :)
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Haha. Det är ju ingen sekt jag driver :D.

Däremot borde målat tegel vara förbjudet och straffbart. Sagt halvt på skämt, halvt på allvar för att måla om rundhuggen mexitegel som flagnar torde vara ungefär hur tidsödande som helst.
 
  • Gilla
jonko och 3 till
  • Laddar…
Du kan absolut byta färg på stenen med silikatfärg, i stort sett samma underhåll som teglet i sig självt.
 
Finns inga trä paneler runtom huset. Utan det är de rundhuggna(tack för input) som sitter fasaden runt.
Tycker det blir allt vanligare och vanligare med folk som målar med silikat färg. Är.det någon som har egna erfarenheter? Gärna rund huggna sten.
 
T torbrand skrev:
Finns inga trä paneler runtom huset. Utan det är de rundhuggna(tack för input) som sitter fasaden runt.
Tycker det blir allt vanligare och vanligare med folk som målar med silikat färg. Är.det någon som har egna erfarenheter? Gärna rund huggna sten.
På bilden så är väl övre delen träpanel och det undre mexitegel?
Har målat min kåk i siporex (ytong) med silikat-ser helt nytt ut 12 år senare. Det enda jag kan klaga på är ett mindre parti där det ser målat ut. Det beror dock helt o fullt på mig då jag blev stört i arbetet och glömde att röra i färgen (den separerar).
 
Vi har en mur av rundhugget tegel som av någon anledning är målad. Huset är är omålat och har varit helt underhållsfritt sedan det byggdes -76 bortsett från ett angrepp av rödalger som tog några timmar att behandla bort. På muren däremot tycker jag mig märka att påväxt lättare får fäste och vi har behövt måla om den.
 
tttomten TomasJor skrev:
På bilden så är väl övre delen träpanel och det undre mexitegel?
Har målat min kåk i siporex (ytong) med silikat-ser helt nytt ut 12 år senare. Det enda jag kan klaga på är ett mindre parti där det ser målat ut. Det beror dock helt o fullt på mig då jag blev stört i arbetet och glömde att röra i färgen (den separerar).
Bilden är enbart för att visa vilken typ av färg och sten huset har. Får man fråga va du har för typ av stenar?

mexitegel mexitegel skrev:
Vi har en mur av rundhugget tegel som av någon anledning är målad. Huset är är omålat och har varit helt underhållsfritt sedan det byggdes -76 bortsett från ett angrepp av rödalger som tog några timmar att behandla bort. På muren däremot tycker jag mig märka att påväxt lättare får fäste och vi har behövt måla om den.
Okej! Du skulle inte kunna skicka ett PM med en bild på hur muren ser ut?

Mvh
 
Fast man får väl tänka på att modern silikatfärg inte är annat än normal plastfärg med nå kollijoxs i. Inget jag skulle vilja ha på en fasad iallafall.......
 
I närheten av där vi bor finns ett tegelhus som man har målat. I början tyckte jag det blev snyggt men med tiden har jag kommit på mig själv med att tycka det ser plastigt och "dött" ut. Man har dessutom samma färg på både grundmur och tegel vilket också ser lite konstigt ut.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast man får väl tänka på att modern silikatfärg inte är annat än normal plastfärg med nå kollijoxs i. Inget jag skulle vilja ha på en fasad iallafall.......
Det stämmer väl inte...silkatfärg även modern består av vattenglas (Natriumsilikat och vatten) samt pigment.

Det fina är att den etsar sig in i stenen och inte bildar yta.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Mer förslag och åsikter finns i den här tråden som bara är några dagar gammal men handlar om samma sak: [länk]
Har skummat igenom den tråden. Har tyvärr ingen träpanel på huset. Så det faller bort lite för mig. Så det eventuella är att måla fasaden.

M Myckling skrev:
I närheten av där vi bor finns ett tegelhus som man har målat. I början tyckte jag det blev snyggt men med tiden har jag kommit på mig själv med att tycka det ser plastigt och "dött" ut. Man har dessutom samma färg på både grundmur och tegel vilket också ser lite konstigt ut.
Samma färg på grundmur förstår jag ser lite konstigt ut. Vi tänker någon gråaktig färg på grundmur isåfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.