Hejsan!

Vi har ett hus där en del är från 1960 och egentligen är en gammal sommarstuga. Hela den delen håller vi nu på och renoverar och har tagit ner innertak, innerväggar och golv.

De blev då tydligt att denna delen av huset har tunna väggar med isolering som ligger direkt mot ytterpanelen utan någon luftspalt.

Vi har en byggfirma som gör jobbet. Men jag är lite nyfiken på vad forumet tycker om saken, vad är bäst att göra? Kan man lägga tjockare / bättre isolering utan att få problem med fukt?
I framtiden (om x antal år) byter vi förmodligen panel och kan sätta den med luftspalt och eventuell tilläggsisolering där.

Bifogar en bild på hur det ser ut.
 
  • Renoveringsbild av gammalt hus med synliga trästommar, isolering och elledningar utan luftspalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan tillägga att det inte satt någon ångspärr innan utan bara någon slags träskiva som var målad. Så det hela ventilerades väl rätt friskt.

Men vi vill gärna få ner energiförbrukningen och isolera på ett vettigt sätt.
 
Kan tillägga att det inte heller finns någon ångspärr i taket.

Ska man strunta i ångspärr i väggarna också då och inte isolera för tjockt? Hur tjockt kan man tänka sig?
 
Minst 45mm kan ni regla på invändigt och isolera, kanske 70 mm? Jag skulle kört ångbroms på de befintliga reglarna (ej plast).I tak ingen plast. Glöm inte se över ventilationen i väggarna & övrigt när ni bygger om.
 
Tack för svar. Med se över ventilation, tänker du på något mer avancerat än att sätta potentiellt fler väggventiler? Sitter två i rummet som är ca 40 kvm stort.
 
Det låter bra, hur ser det ut i övrigt då, finns fläktar i badrum/wc och ev tvättstuga?
 
Det finns fläktar i badrummen. I tvättstugan finns bara en ventil in till intilliggande rum (den har inga väggar mot utsidan).

Det är krypgrund med sand+plast på marken och ventilationen är tätad (det finns en kanalfläkt/undertrycksfläkt som dock inte använts eftersom vad jag förstår är det ingen smart idé), och där vi nyligen installerat en kondensavfuktare. Tänkte lägga någon isoleringsmatta där snart också.

Större delen av huset har dock tjockare väggar och förmodligen (gissar) luftspalt bakom panelen då det är byggt senare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.