Det går säkert bra, men om det finns fuktspärr i befintlig tak så blir det lite mera klurigt, man ska ju inte ha dubbla tätä skikt.
Spikläkt på20mm + panel 15mm = 35mm , klinker kommer utanpå skivan, ca 10mm så panel bygger ut ca25-30mm. Ingenting du märker, du ser ju på det uppifrån.
Har inga bilder på det själv, men hittade bilder på google.
Sökord:

sauna laattasokkeli ilmarako paneeli
Mvh
Sakke
 
Hur gick det? :D
Jag har som TS nu suttit i timmar för att kunna hitta hur en bastu mot yttervägg i trä och snedtak ska utföras. Håller på med nybygge och det är lite tajt med utrymmet pga ambitiös isolering av hela huset, så ytterväggen tänkte jag utföra med de vanliga stående reglarna (195x45 som har 45x45 liggande utanpå) och deras isolering emellan, (så här långt är det byggt) , sedan inåt liggande 45x45 med mellanliggande isolering på detta, bastufolie, stående spikläkt som skapar luftspalt, och liggande panel på detta.
Dock skulle jag helst vilja ha stående panel för att minska intrycket av en lång och låg bastu (snedtak utefter hela längden med lavarna mot den låga delen).
Då blir det ju liggande spikläkt istället och jag får vända även underliggande 45-reglar förstås.
Samma gäller för snedtaket, även där tror jag stående panel blir bäst så spikläkten får sättas på längden i snedtaket.
Enligt vad jag läser i denna tråd ska det vara OK att bygga så här, men min fråga är, spikläkten ska ju skapa en luftspalt för att föra bort fukt som kommer igenom panelen.
Så måste inte läkten då vara stående så att det kan cirkulera nerifrån och upp för att släppas ut i överkant i angränsande rum?
Eller hur får man annars någon cirkulation igenom luftspalten?

Innerväggen är mot badrum men den har jag tänkt ha liggande råspont på utsidan av, utan fuktspärr då det är långt till våtrumsdelen, så där antar jag att det inte ska vara någon bastufolie på bastusidan, eller är det ingen nackdel kanske? Kan man skippa luftspalt också i en sådan innervägg?
 
K karlmb skrev:
Hur gick det? :D
Jag har som TS nu suttit i timmar för att kunna hitta hur en bastu mot yttervägg i trä och snedtak ska utföras. Håller på med nybygge och det är lite tajt med utrymmet pga ambitiös isolering av hela huset, så ytterväggen tänkte jag utföra med de vanliga stående reglarna (195x45 som har 45x45 liggande utanpå) och deras isolering emellan, (så här långt är det byggt) , sedan inåt liggande 45x45 med mellanliggande isolering på detta, bastufolie, stående spikläkt som skapar luftspalt, och liggande panel på detta.
Dock skulle jag helst vilja ha stående panel för att minska intrycket av en lång och låg bastu (snedtak utefter hela längden med lavarna mot den låga delen).
Då blir det ju liggande spikläkt istället och jag får vända även underliggande 45-reglar förstås.
Samma gäller för snedtaket, även där tror jag stående panel blir bäst så spikläkten får sättas på längden i snedtaket.
Enligt vad jag läser i denna tråd ska det vara OK att bygga så här, men min fråga är, spikläkten ska ju skapa en luftspalt för att föra bort fukt som kommer igenom panelen.
Så måste inte läkten då vara stående så att det kan cirkulera nerifrån och upp för att släppas ut i överkant i angränsande rum?
Eller hur får man annars någon cirkulation igenom luftspalten?

Innerväggen är mot badrum men den har jag tänkt ha liggande råspont på utsidan av, utan fuktspärr då det är långt till våtrumsdelen, så där antar jag att det inte ska vara någon bastufolie på bastusidan, eller är det ingen nackdel kanske? Kan man skippa luftspalt också i en sådan innervägg?
Ingen?
 
Ingen som bygger bastu inomhus längre?
 
Enkelt. Svar ja. Spikläkt vertikalt. Om du nu absolut önskar att ha stående panel så lägger du först stående(vertikalt) läkt och kryssläktar sedan horisontalt. Alternativt använder 2" x 2" horisontalt men där du skär ut 20mm utenom där läkten vilar mot regeln Bakom.
Om du använder folie så gör du det i hela rummet poänget är at det ska vara tätt mot isolation.
Så som du beskriver väggen mot bad så ska det inte vara problem att använda folie.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D drsakke skrev:
Enkelt. Svar ja. Spikläkt vertikalt. Om du nu absolut önskar att ha stående panel så lägger du först stående(vertikalt) läkt och kryssläktar sedan horisontalt. Alternativt använder 2" x 2" horisontalt men där du skär ut 20mm utenom där läkten vilar mot regeln Bakom.
Om du använder folie så gör du det i hela rummet poänget är at det ska vara tätt mot isolation.
Så som du beskriver väggen mot bad så ska det inte vara problem att använda folie.
Mvh
Sakke
OK tack. Jag tror jag kör på liggande /längsgående panel i hela bastun ändå...
Detta blir alltså en luftspalt längst in mellan panelen och bastufolien, är det lika bra som en spalt en bit in i väggen som jag sett det skrivas om på många ställen?
Rum i rum är inget för Finlands bastur?
 
Redigerat:
De olika spaltena har helt olika funktion. Spalt mellan bastuväggens isolation och existerande vägg av olika konstruktion är för att transportera bort fukt som ev. kommer in i väggen. Denna är den sk. Rum-i-rum metoden och kom til ursprungligen när man började bygga bastun i existerande rum. Denna lösningen blir egentligen bara bättre av att man använder bastufolie då man minimererar mängden varm bastuluft och ånga som tränger inn i konstruktionen.
Spalten mellan folie och panel är där för att panelen ska hålla sig fin. Vet av bastun där panel har möglat när det har monterats direkt på folie utan spalt. Fukt blir spärrad bakom panelen och torkar inte fort nog.
I Finland byggs inte hus utan bastu, även lägenheter har ofta egen bastu. Detta planlägges inn redan från start. Man har då upfunnit metoder som är trygga men mer platsbesparande än rum-rum.
Man bygger då med folie direkt på eksisterande vägg. SPU/Kingspan bastuisolation är det som nu är ansett som tryggast.
Bägge metodena är ok, men måste göras rätt. Rum-i-rum blir bättre av folie, men integrerad konstruktion MÅSTE vara tät,därav folie.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D drsakke skrev:
De olika spaltena har helt olika funktion. Spalt mellan bastuväggens isolation och existerande vägg av olika konstruktion är för att transportera bort fukt som ev. kommer in i väggen. Denna är den sk. Rum-i-rum metoden och kom til ursprungligen när man började bygga bastun i existerande rum. Denna lösningen blir egentligen bara bättre av att man använder bastufolie då man minimererar mängden varm bastuluft och ånga som tränger inn i konstruktionen.
Spalten mellan folie och panel är där för att panelen ska hålla sig fin. Vet av bastun där panel har möglat när det har monterats direkt på folie utan spalt. Fukt blir spärrad bakom panelen och torkar inte fort nog.
I Finland byggs inte hus utan bastu, även lägenheter har ofta egen bastu. Detta planlägges inn redan från start. Man har då upfunnit metoder som är trygga men mer platsbesparande än rum-rum.
Man bygger då med folie direkt på eksisterande vägg. SPU/Kingspan bastuisolation är det som nu är ansett som tryggast.
Bägge metodena är ok, men måste göras rätt. Rum-i-rum blir bättre av folie, men integrerad konstruktion MÅSTE vara tät,därav folie.
Mvh
Sakke
OK, tack för ett uttömmande svar! Detta har jag letat länge efter!
 
Jag gjorde det enkelt. Byggde en bastu i betong, ute i lekstugestorlek. Ingen ståhöjd och inga luftspalter eller isolering. Fungerar helt fantastiskt. Blir en fin kondens som hjälper till att öka luftfuktigheten. Litet tips. Kan aldrig brinna upp... Liten bastu byggd i betong med öppen dörr, uteplats och verktyg omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
adde86 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.