Drog ur strömförsörjning till all elektronik i går morse pga åskväder.

Nu vill inte min Chrome cast fungera.

Vad jag än gör - omstart, återställning, ominstallering av app osv - så får jag felmeddelande "kontrollera internetanslutningen"

Nån som har en teori om vad som är fel, eller kanske en lösning på problemet?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur långt kommer du i denna konfigureringsinstruktion innan felmeddelandet kommer?
[länk]
Det är efter steg 15 det kör ihop sig.
 
Använder du funktionen att hämta lösenordet från telefonen, eller knappar du in det? Jag har haft problem med den automatiska funktionen, så jag har för vana att alltid välja annat nät och knappa in allt manuellt nu för tiden.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eller kanske först pröva felsökningstipsen som James M skriver här: [länk]
Verkar inte vara ensam om problemet :thinking:
 
useless useless skrev:
Använder du funktionen att hämta lösenordet från telefonen, eller knappar du in det? Jag har haft problem med den automatiska funktionen, så jag har för vana att alltid välja annat nät och knappa in allt manuellt nu för tiden.
Testat båda delar. Inget funkar.
 
Om du har möjlighet så kan du kolla i routerns/accesspunktens gränssnitt om chromecasten ansluter till den och får ett IP-nummer. Om den inte ansluter alls så är det nåt fel med det trådlösa nätet, typ felstavat lösenord. Om den ansluter och får ett IP-nummer men ändå tycker att det inte finns någon internetanslutning så är det nåt annat fel. Kör du nån egen DNS-lösning typ opendns eller liknande?

Det kan ju också vara routern/accesspunkten som har fått nåt spel, så om inget annat funkar kan du testa att återställa den och sen gå in och skapa upp ditt trådlösa nät med rätt namn och lösenord om det behövs.
 
Kommer övriga enheter ut på Internet?
Vi har ibland problem med trådlösa enheter inte får internetacess trots bra Wifi.

Hjälper ibland att starta om fiberomvandlaren men ibland behövs samtal till support.

/M
 
M mgranbom skrev:
Hjälper ibland att starta om fiberomvandlaren men ibland behövs samtal till support.

/M
Det är nog det enda jag inte gjort. Allt annat fungerar som det ska så jag tvivlar på att det skulle göra nån skillnad.
 
Starta om internet brukar hjälpa i de flesta fall hos oss iallafall. Med chromecasten igång då alltså.
Ibland om jag kommer hem och inte har wifi på telefonen så kan det låsa sig totalt, då vägrar den hitta min telefon fast jag skiftar till wifi. Då är det enklast att starta om det trådlösa så allt får hitta varann igen. Nu har jag inte grottat nå mycket i allting men jag saknar liksom en knapp där det står "anslut" när man är i home appen.
 
Starta inte om internet nu. Jag är mitt i ett viktigt arbete.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
leby och 13 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Starta inte om internet nu. Jag är mitt i ett viktigt arbete.
jag förstod att nån skulle haka upp sig på ordvalet.......:)
 
useless useless skrev:
Starta inte om internet nu. Jag är mitt i ett viktigt arbete.
Äh... Din tomtarea kan du räkna ut med papper, penna och en miniräknare :D
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om du har möjlighet så kan du kolla i routerns/accesspunktens gränssnitt om chromecasten ansluter till den och får ett IP-nummer. Om den inte ansluter alls så är det nåt fel med det trådlösa nätet, typ felstavat lösenord. Om den ansluter och får ett IP-nummer men ändå tycker att det inte finns någon internetanslutning så är det nåt annat fel. Kör du nån egen DNS-lösning typ opendns eller liknande?

Det kan ju också vara routern/accesspunkten som har fått nåt spel, så om inget annat funkar kan du testa att återställa den och sen gå in och skapa upp ditt trådlösa nät med rätt namn och lösenord om det behövs.
Verkar vara en uppdatering av CC som orsakat problem internationellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.