3 254 läst · 18 svar
3k läst
18 svar
Problem med Chroomecast
Sida 1 av 2
Drog ur strömförsörjning till all elektronik i går morse pga åskväder.
Nu vill inte min Chrome cast fungera.
Vad jag än gör - omstart, återställning, ominstallering av app osv - så får jag felmeddelande "kontrollera internetanslutningen"
Nån som har en teori om vad som är fel, eller kanske en lösning på problemet?
Nu vill inte min Chrome cast fungera.
Vad jag än gör - omstart, återställning, ominstallering av app osv - så får jag felmeddelande "kontrollera internetanslutningen"
Nån som har en teori om vad som är fel, eller kanske en lösning på problemet?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 39 927 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 39 927 inlägg
Hur långt kommer du i denna konfigureringsinstruktion innan felmeddelandet kommer?
https://support.google.com/chromecast/answer/2998456
Eller kanske först pröva felsökningstipsen som James M skriver här: https://support.google.com/chromecast/thread/613850?hl=en
https://support.google.com/chromecast/answer/2998456
Eller kanske först pröva felsökningstipsen som James M skriver här: https://support.google.com/chromecast/thread/613850?hl=en
Använder du funktionen att hämta lösenordet från telefonen, eller knappar du in det? Jag har haft problem med den automatiska funktionen, så jag har för vana att alltid välja annat nät och knappa in allt manuellt nu för tiden.
Om du har möjlighet så kan du kolla i routerns/accesspunktens gränssnitt om chromecasten ansluter till den och får ett IP-nummer. Om den inte ansluter alls så är det nåt fel med det trådlösa nätet, typ felstavat lösenord. Om den ansluter och får ett IP-nummer men ändå tycker att det inte finns någon internetanslutning så är det nåt annat fel. Kör du nån egen DNS-lösning typ opendns eller liknande?
Det kan ju också vara routern/accesspunkten som har fått nåt spel, så om inget annat funkar kan du testa att återställa den och sen gå in och skapa upp ditt trådlösa nät med rätt namn och lösenord om det behövs.
Det kan ju också vara routern/accesspunkten som har fått nåt spel, så om inget annat funkar kan du testa att återställa den och sen gå in och skapa upp ditt trådlösa nät med rätt namn och lösenord om det behövs.
Medlem
· Västernorrland
· 10 719 inlägg
Starta om internet brukar hjälpa i de flesta fall hos oss iallafall. Med chromecasten igång då alltså.
Ibland om jag kommer hem och inte har wifi på telefonen så kan det låsa sig totalt, då vägrar den hitta min telefon fast jag skiftar till wifi. Då är det enklast att starta om det trådlösa så allt får hitta varann igen. Nu har jag inte grottat nå mycket i allting men jag saknar liksom en knapp där det står "anslut" när man är i home appen.
Ibland om jag kommer hem och inte har wifi på telefonen så kan det låsa sig totalt, då vägrar den hitta min telefon fast jag skiftar till wifi. Då är det enklast att starta om det trådlösa så allt får hitta varann igen. Nu har jag inte grottat nå mycket i allting men jag saknar liksom en knapp där det står "anslut" när man är i home appen.
Medlem
· Västernorrland
· 10 719 inlägg
Verkar vara en uppdatering av CC som orsakat problem internationellt.useless skrev:Om du har möjlighet så kan du kolla i routerns/accesspunktens gränssnitt om chromecasten ansluter till den och får ett IP-nummer. Om den inte ansluter alls så är det nåt fel med det trådlösa nätet, typ felstavat lösenord. Om den ansluter och får ett IP-nummer men ändå tycker att det inte finns någon internetanslutning så är det nåt annat fel. Kör du nån egen DNS-lösning typ opendns eller liknande?
Det kan ju också vara routern/accesspunkten som har fått nåt spel, så om inget annat funkar kan du testa att återställa den och sen gå in och skapa upp ditt trådlösa nät med rätt namn och lösenord om det behövs.