Hej!

Jag letar efter (riktigt) bra litteratur om husbygge, hus konstruktion, renovering och underhåll av hus och att snickra. Har bl.a. Husets ABC (Hemgren/Wannfos) och Bygga hus (Strandberg/Laven/Brodin) Nån som har några fler bra tips?
 
Det har ju verkligen inte vällt in svar till dig, så jag kommer med några förslag från min bokhylla. Du får själv värdera om det verkar intressant:

Lars-Ingemar Hultqvist: Att bygga en fritidsstuga (Svensk Byggtjänst 1982, flera olika utgåvor tror jag)

Dåvarande Träinformation gav ut ett antal häften rörande träbyggnationer, bland annat byggbeskrivningar på Enkelboden och Enkelstugan. Häftena är bara på 10 - 12 sidor, men det är ändå tänkt att man ska kunna bygga en stuga efter dem. Ger intressant information om konstruktion och virkesdimensioner om inte annat. Skrifterna har gett ut i lite olika format, har du lite tur och är duktig på att klicka runt kan du kanske hitta dem digitalt på deras nuvarande hemsida: https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/boden/

Ove Hidmark - Elisabet Stavenow-Hidmark - Göran Sundström: Så renoveras torp och gårdar (ICA-förlaget 1974)

Lars Sjöberg - Hans Sundblom: Renovering av gamla möbler (ICA-förlaget 1971 / 1979)

Husboken (OK:s förlag 1974)

Stora Husboken (ICA-förlaget 1979)

Byggförlaget har gett ut en serie "Byggnadsvård i praktiken", del III är utvändig renovering, del IV invändig renovering.

Gör det själv med betong (Hem i Sverige 1965) (Det finns nyare böcker på samma tema)

Hantverket i gamla hus (Byggförlaget 1998)

Svenska trähus (Prisma förlaget 2002) Mest en bildkavalkad

Svensk Byggtjänst (byggtjanst.se) har under åren gett ut ett stort antal handböcker och vägledningar, men de verkar numera vara mest inriktade på byggproffs och juridik.

Likaså Byggförlaget (byggforlaget.se) verkar numera mest vara inne på proffs och juridik.

De flesta av böckerna ovan kan du nog börja med att låna på biblioteket. Finns de inte inne på ditt lokala bibliotek så kan de ordna med fjärrlån. Vill du köpa äldre böcker jag rekommendera Tradera, Bokbörsen och Antikvariat.net. Om du ändå ger dig iväg till ett större bibliotek kan de säkert visa dig till hyllorna för husbyggnad och snickeri (men många äldre böcker är nog magasinerade).

Jag har i min bokhylla också en lite udda bok: House av Tracy Kidder. Det är liksom en roman, eller någon slags dagbok, men den handlar bara om ett bostadshus de håller på att bygga. Jag tror att jag hittade den på ett bibliotek först, minns inte var jag köpte boken.

En annan lite udda sak är "Canadian Wood-frame House Construction" (CMCH 1988) som är en väldigt noggrann genomgång av hur man bygger ett trähus. Loppisfynd för min del.

Engelska böcker kan man söka på Ebay (ebay.com eller brittiska ebay.co.uk) eller t.ex. alibris.co.uk

Ja, lite att börja med. Nu får någon annan fylla på.
 
  • Gilla
elpaco och 2 till
  • Laddar…
Jo, i den andra bokhyllan har jag bland annat:

Lars Ingemar Hultqvist: Garageboken (Svensk Byggtjänst 1995). Ger information om mer än garagebyggande.

Nils Hermansson: Fritidshuset (Vi Bilägare/OK-förlaget 1983)

Serien "Husboken" från Vi Bilägare/OK-förlaget, med delarna Byggnaden, Bostaden, Trädgården.

Som du märker är de flesta av mina förslag från 1980- och 1990-tal. Det finns alltså utrymme för uppdateringar.
 
Tusen tack för många bra tips!
 
AXS
Gå förbi biblioteket, jag hittade massor av olika på samma tema. Personalen var mycket hjälpsam.

För 10:- tar de hem från annat bibliotek om du saknar något.

Grym service!
 
  • Gilla
Sigge
  • Laddar…
Om du renoverar eller vlll ha koll på byggnader fram till 1950 är HUSBYGGNAD av Hökerberg m.fl. en bibel. En tegelsten på över 1.000 sidor.
Kolla bibliotek och bokbörsen.
 
  • Gilla
Sigge
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Gå förbi biblioteket...
...För 10:- tar de hem från annat bibliotek om du saknar något.
Tar ditt bibliotek betalt för den tjänsten?
Har jag aldrig varit med om på något bibliotek.
 
AXS
Fario Fario skrev:
Tar ditt bibliotek betalt för den tjänsten?
Har jag aldrig varit med om på något bibliotek.
Ja, gäller Stockholm. Sen de införde det är det klart rimligare kö på populära böcker.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.