Är ute efter en bra grovdammsugare som framförallt ska användas till Bosch blå verktyg. Ska man köra på deras egna dammsugare? Eller har t.ex. Nilfisk Alto eller Festool samma fäste till utsug?

Deras modell GAS 35 har ju den fördelen att kunna ha en L-BOXX på toppen men är annars ganska dyr...
 
M mattias_75 skrev:
Är ute efter en bra grovdammsugare som framförallt ska användas till Bosch blå verktyg. Ska man köra på deras egna dammsugare? Eller har t.ex. Nilfisk Alto eller Festool samma fäste till utsug?

Deras modell GAS 35 har ju den fördelen att kunna ha en L-BOXX på toppen men är annars ganska dyr...
Personligen skulle jag inte valt en boschdammsugare bara för att du har många av deras verktyg. Jag har en Nilfisk, Alto-Aero 25 (tror jag) och deras gummiutsug passar på alla mina elverktyg med utsug. (grön) Bosch excenterslip, bosch sänksåg, DeWalt kap/ger, CMT överhandsfräs, festool överhandsfräs mm. Den gummistosen är så bra att jag köpt till en extra.
 
Jag har både en GAS 35 och ovan nämnda Nilfisk Aero 25. Det är milsvid skillnad mellan de två maskinerna. Boschen kan skaka rent filtret själv med jämna mellanrum och det gör väldigt mycket för sugförmågan. Nilfisken måste man göra det manuellt på och det blir ändå inte bra. Kör man med påse i Nilfisken sätts den också igen snabbt och då är det bara byte som gäller.
Det enda som är bra på Nilfisken är gummiadaptern, som vectrex skrev. Den passar på alla mina maskiner. Det gör inte adaptern på Boschen.
Jag letar fortfarande efter en bra adapter då jag har en blandning av blå Bosch och Makita-maskiner.
Om du har bara blå Bosch så passar de bra ihop med Boschen.
Så som jag använder maskiner så är dammsugaren den maskin som används allra mest. Så det är den jag tycker att man skall lägga sina pengar på.
 
Om jag inte minns fel utsågs GAS 35 till testvinnare i Fine Woodworking för några år sedan bl a för "auto filter clean-funktionen", filterklassningen och lite annat som jag inte minns längre.

Fördelen med autorengörningen av filtret är att det sker ganska tätt så man märker tydligen ingen nedgång av sugförmågan. Med manuell rengörning blir det oftast så att man märker att filtret behöver rensas genom att suget blivit dåligt och då yr det redan damm i luften.

Jag skulle absolut valt Boschen.
//Ronnie
 
Det jag har läst om den är att många stör sig på att AFC (filterrengöringen) är påslagen när dammsugaren sätts på. Det låter ju logiskt. om det inte vore så att den måste stängas av om du använder pappers/fleece-påse. Dvs. du måste komma ihåg att slå av den varje gång, och vill du använda den så måste du ha en öppen påse i dammsugaren.
 
På Nilfisk Multi har jag för mig att rengöringen sköts via en knapp?

Har en Nilfisk buddy som jag inte rekommenderar, mediokert sug och låter hemskt! Måste ha hörselskydd för dammsugaren.
 
  • Gilla
KeyserS
  • Laddar…
Det har Bosch också på lie billigare modeller, då heter den SFC...
 
-RB- -RB- skrev:
Jag har både en GAS 35 och ovan nämnda Nilfisk Aero 25. Det är milsvid skillnad mellan de två maskinerna. Boschen kan skaka rent filtret själv med jämna mellanrum och det gör väldigt mycket för sugförmågan. Nilfisken måste man göra det manuellt på och det blir ändå inte bra. Kör man med påse i Nilfisken sätts den också igen snabbt och då är det bara byte som gäller.
Det enda som är bra på Nilfisken är gummiadaptern, som vectrex skrev. Den passar på alla mina maskiner. Det gör inte adaptern på Boschen.
Jag letar fortfarande efter en bra adapter då jag har en blandning av blå Bosch och Makita-maskiner.
Om du har bara blå Bosch så passar de bra ihop med Boschen.
Så som jag använder maskiner så är dammsugaren den maskin som används allra mest. Så det är den jag tycker att man skall lägga sina pengar på.
Jag använder alltid min dammsugare med påse och har inte alls märkt av det problem du talar om. Nu har ju jag en kraftig spånsug så dammsugaren används bara till sänksåg (som används sällan) och till lilla handöverfräsen samt excenterslipen. Tycker det tar väldigt lång tid för mig att fylla en påse och suget påverkas ytterst lite av att påsen fylls med damm.
 
Den funkar bättre med bara sågspån. Jag suger upp all möjlig skit. Bland annat stendamm. Det blir kompakt och sätter igen påsarna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.