Hej!
Vi har i dagarna skaffat en robotklippare och jag behöver lite inputs gällande placering/flytt av laddstation till klipparen.

Efter att ha pratat lite löst med en återförsäljare så placerades laddstationen enl skiss, vid pilen.

Begr-kabeln är utlagd, röd linje. Och guide 1 är dragen enl blå linje. Passagen till vänster om huset är tajt och av stort grus, men jag köpte konstgräs och lade ut och så den tar sig förbi.
Har inte lagt guide 2 än. Den hittar ner till omr c ändå.

Vår tomt är rätt stökig med många olika delar med ett par passager som funkar.
På platsen där laddaren nu står så är mattan i väldigt dåligt skick och själva enheten står lite upphöjd, på en kulle. Kan bifoga bild om någon blir hjälpt av det.

Jag har märkt att ca 80% av tiden så lämnar den stationen och klipper framförallt i omr B direkt vid stationen. Jag funderar på att skärma av den delen vid passagen så mattan får återhämta sig där.

Jag är lite inne på att flytta stationen till pilen med frågetecket. Koppla på guiden på mitten och låta de bli G1 resp G2 och hoppas på att gps leder den runt hela omr C som är en slänt.

Vad tror ni?
Jag är ledsen att det ser ut som ett litet barn med IG i bild målat skissen...
 
  • Handritad skiss av en trädgård med robotklipparens laddstation och guider markerade i rött och blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nuvarande placering
 
  • Vit stuga med gräsbevuxet tak och stengrund i en skogsglänta, med en grill framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den har väl GPS-stödd navigering?! Du bör då avvakta en tid så att den får klart för sig hur klippområdet ser ut. Ev bär bort den till någon yta som du menar den inte klipper tillräckligt.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Ja precis, gps är aktiverad och jag trodde att den skulle fördela tiden mer jämt över hela tomten. Men man kanske får ge den mer tid innan all gps-info hamnar där den ska?

Kommer jag sen få en kartbild över yttäckning så jag själv kan styra hur jag vill fördela procenten, eller är det bara när man kör utan gps och bara använder guide/begränsningslabel?
 
Vad jag hört, tar det ungefär en vecka för Automower med GPS att få till en fungerande "karta" över klippområdet för att därefter klippa hela ytan utan problem. @etompau tips att bära den till plats där den inte klipper, kan skynda på ytorienteringen men skall inte behöva göras.
 
Kartbild går ej att se.
 
Tack för inputs!
Får stödså och bära lite. Snart är det väl läge för vintervila ändå så det kanske hämtar sig.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.