T
Har just röjt ur 2 källarrum, finjoxat med metalldetektorn och upptäckt följande:
I 1:a rummet är golvet i perfekt skick utan sprickor, där finns inte heller något avlopp i plattan. I 2:a rummet ser man en liten längsgående spricka som till c:a 80 % går i samma riktning som avloppstammen verkar gå (kollat på rörets riktning från vägg + tonat ut med metalldetektor fram till husets "hjärtvägg" där ledningen då går snett under dörrtröskeln in till garaget.

Frågan i detta sammanhang blir vad sprickbildningen i avloppets riktning indikerar, enbart sättning runt röret eller är det rosten från röret som orsakar sprickan i golvet.
Funderar på att provborra mig ner på några ställen för att försöka ta reda på plattans tjocklek och vad underlaget består av.
 
Vårat golv hade också sprickor innan jag tog bort det. De var i samma längdriktining som avloppsröret men ca 1 meter närmare mitten av golvet. Förklaringen jag fick av någon var att det var väggarna som satt sig, men inte golvet eftersom det är pågjutet efteråt.

Det förklarar i och för sig inte varför golvet var bra i ditt andra rum. Formen på rummen och storleken på golvytan spelar nog också in.
 
T
Efter att ha gått igenom källaren och även mätt radongaserna, lutar jag starkt åt följande åtgärder, kom gärna med synpunkter på detta:

1: "Kirurgiskt" ingrepp - avlopp.
Kapa och bila upp betongolvet bara där avloppsledningen går, återlägga matrial typ sprängsten/ ny grov singel-nya avloppsrör/brunnar m.m som isoleras och sen återgjutning+slipa.

2: Fräsa upp ev sprickor i källargolv och runt husväggarnas innersidor och försluta med epoxi samt slipa ned, därefter golvfärg "som andas" typ silikat.

3: Håltagning 100mm på 2 ställen i golvet för ventilationrör, som kopplas till fläkt som sen skjuter ut radonhaltig luft direkt utanför hus, kopplas också till "golvplaton"- se punkt 4. Även existerande dränering utanför fixas med sugande fläkt. Därefter tätning av all inkommande kanalisation till hus.

4: I två källarum lägger jag nog "golvplaton" med något enklare "klickgolv" ovanpå för komfortens skull (värme finns genom väggelement-undviker golvvärme). I tvättstuga fräser jag bort gammal färg och lägger klinkers direkt på golv med stora skarvar för att släppa igenom ev fukt.
 
T
Några kompletterande detaljer till tidigare svar:

Punkt 2 -epoxi:
Enl uppgifter ska viss epoxi vara "elastisk", men annars kan jag fräsa upp en springa och trycka ner silicon, sen lägga på lite golvfog eller cement ovanför och slipa, målet är att hålla radongaserna borta.

Punkt 3-radon.
Är frågan om markradon från urberg i granit under bottenplattan + rejäl matning från rörgrav i gatan som måste tätas också. Har tidigare lagt ned 2 st dräneringsslangar och singlat ovanför längs husets 2 långa sidor. Ev skulle man kunna koppla fläkt på dessa 2 och sen som extra "knuff" istället trycka ner inomhusluft under plattan ( s.k luftkuddeteknik)med 1st borrhål på 100mm, men då uppstår frågan hur mycket kondens som man kommer att generera och vad den då kan krypa upp.

Punkt 4 -fukt.

Bottenplattan är fuktig på sommaren beroende på kondens, nu vintertid är den torr, fukten kommer nedifrån och går uppåt in i huset + kondensering på sommaren när fuktig varm luft istället fäller ut mot golvet. Golvet har mycket stor kyleffekt, i somras när vi hade +32 i skuggan var det 19+ i källaren (så länge fönstren var stängda) Om jag sätter klinker anser expertisen att jag ska ha visst avstånd mellan plattorna så att fukten ska kunna vandra utan att "fastna" någonstans. Sätter man en bit plast/tejp på golvet på sommaren är den loss efter ett par timmar, vintertid är det inga problem. Bottenplattan ligger mot grus /sprängsten som ligger dikt mot granitberg.
 
T
Varför tänkte jag inte på det, borra hål och stoppa ner en termometer är ursmart.
Eftersom jag har en drös med kombinerade termometrar/fuktmätare ska jag ta loss sensorerna, löda på förlängningskabel och sänka ner dom i borrhålen så kan jag både läsa fukt o temperatur + radonhalter under "plattan" Sen har jag en "naturlig" öppning vid inspektionsluckan, så jag kan provköra en fläkt och se vad som händer, frugan kommer inte att se mig denna helg heller....

Får se om någon mer kan ge råd på ev klinker på källargolv, eller om man ska droppa denna idé och prova annat alternativ.
 
T
Tjena morsan, det var ett tag sen.
Jorå, vi har redan Bergo på ett ställe men frugan klagar på allt skit som dammsugaren inte tar som hamnar inuti plattorna.

Trätrall, är det den dära grejen från Swedbergs med hälften teak-hälften typ Bergo som kostar skjortan ??, annars är jag intresserad.
 
Har ni inte en golvbrunn så att hon kan spola av med slang? *skämtar*
Nja, jag tänkte nog på vanlig terasstrall i tryckinpregnerat eller liknande, kanske med slitskydd (heter det så?) i plast under. :-[
 
Jag gillar träidén, men tryckt virke inomhus? Blir det inte emissioner då???

Jag har lite samma problem som TN, men lutar starkt åt klinker.
Lite mattor och en uppsättning tofflor borde inte bli några problem.
 
  • Gilla
mounte
  • Laddar…
T
Klinker är mitt 1:a val, men det hänger på att golvet måste kunna "andas"., eller finns det någon typ av porös sten som kan användas i detta sammanhang ?
 
Varken klinker, fästmassa eller fogmassa är täta.
Hustrun jobbar på ett större byggföretag och en av deras vassaste projektörer förordar klinker på källargolv (utan tätskikt). Även om vi saknar isolering så är grundtanken densamma anser jag.

Vår platta är dessutom rätt torr, då det är gott om sprängsten under.
Har man en superfuktig platta kanske man skall tänka annorlunda, även om jag inte ser någon större anledning till det spontant.

 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.