Ska montera en vägglampa. Men hur fäster jag sladdarna i lamphållaren? Där finns inga skruvar och inga klämmor och inga rörliga delar alls i lamphållaren, vad jag kan se. Snälla hjälp!
 
  • Industriell vägglampa med genomskinligt räfflat glas och svarta metallbågar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en vit lamphållare utan synliga skruvar eller klämmor för att fästa sladdar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en vit lamphållare mot en bakgrund av tidningar, synlig utan skruvar, klämmor eller rörliga delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du trycker in trådarna i hålen, i hålen finns det en låsfjäder som låser fast trådarna. Trådarna ska inte sitta på "samma sida" och vara av typen en eller fåkardelig, trådar med många kardelar fungerar inte.
 
tommib
Troligen så sticker du in dem i hålen (de där rörformiga delarna på andra bilden). Det kan vara lite pilligt.

Har du inte fått med någon manual?

Välkommen till forumet!
 
Ser ut att vara någon form av snabbfäste, dvs ledarna ska bara föras in i hålen.
Eller så finns anslutningsplinten i själva armaturen och det du visar är lampsockeln.
Fick du inte med någon installationsanvisning?
 
Vilka hål? Det finns 4 runda och på ömse sidor ytterligare 4 fyrkantiga. Jag har provat att sticka in kabel i alla men den bara vek sig och fäste inte. Och nej, det finns ingen manual, lampan hade ingen förpackning.
 
Då använder du fel slags kabel. Det ska vara en installationskabel med enkardeliga (EK) eller fåkardeliga (FK) ledare.

Elektrisk installationskabel med felaktiga flerkardeliga ledare mot suddig bakgrund.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Okej tack! Då förstår jag bättre. Jag provar det. Tack för hjälp!
 
T Treeteller skrev:
Vilka hål? Det finns 4 runda och på ömse sidor ytterligare 4 fyrkantiga. Jag har provat att sticka in kabel i alla men den bara vek sig och fäste inte. Och nej, det finns ingen manual, lampan hade ingen förpackning.
Då gissar jag att du använder en kabel av typ "lampsladd"? Den har mjuka ledare med många tunna kardeler. En sådan kabel får inte användas för fast installation. lampan är avsedd för fast installation, och skall då anslutas med någon form av installationskabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.