Hej, är det något speciellt man bör tänka på om man skall lägga vinyl klick golv innan man lägger det?

Tänker t.ex vilket håll man lägger bitarna åt osv, eller spelar det ingen roll? Har för mig att jag hörde på vanligt klickgolv att de skall ligga längs med ljusinsläpp osv för att skarvarna ej skall synas så bra. Men det kanske är annorlunda på vinyl klickgolv?

Mvh
Per
 
Beroende av mönster så kolla hur många olika mönsterbilder som görs. Har lagt laminat med 10 olika så det går bra att planera så man minimerar att samma mönster hamnar bredvid varandra, dvs öppna flera förpackningar och sortera enligt mönsterbild (jag öppnade samtliga och sorterade dem).
Såg ett vinylgolv på butiksgolv där man tydligt kunde se en genomgående liknande mönsterbild, troligtvis för få mönsterbilder.
 
Samma regel där. På trägolv brukar man lägga i rummets längdriktning eftersom plankorna rör sig mer på det hållet. Det gör det inte med vinyl. Så det handlar mer om känsla, skit i synliga skarvar för dom syns ändå knappt.

Känsla.
Lägg så du får ett flöde i linjerna, det flödar bättre längs med linjerna. Men det viktigaste är att lägga alla rum i samma riktning.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Samma regel där. På trägolv brukar man lägga i rummets längdriktning eftersom plankorna rör sig mer på det hållet. Det gör det inte med vinyl. Så det handlar mer om känsla, skit i synliga skarvar för dom syns ändå knappt.

Känsla.
Lägg så du får ett flöde i linjerna, det flödar bättre längs med linjerna. Men det viktigaste är att lägga alla rum i samma riktning.

Är just detta jag tänkte på. Skall lägga i kök och hall i en lägenhet och vill lägga åt samma riktning. Då blir köket i ljuset riktning (fönster ljus), men ej hallen (som ej har fönster). Däremot förenklar det läggningen i hall då en bit troligen täcker hela bredden direkt
 
Kan du lägga upp en skiss på planlösningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.