Vi ska bygga en tvåvåningsvilla och funderar på att vara byggledare och dela upp i underentreprenader själva. Är det någon som har erfarenhet av detta? Är det orimligt när man har heltidsjobb? Vi kommer projektera hela huset själva (vi är ingenjörer inom anlägg) så det vi tänker är till vår fördel är att vi kommer ha full kontroll på hur huset ska bli, vilket förhoppningsvis reducerar arbetsmängden för oss under byggandet.


Vi tänker att det speciellt är vid uppstarten av projektet innan bottenplattan är gjuten som det är väldigt mycket koordinering mellan de olika underentreprenörerna, efter detta är det framförallt snickaren som jobbar på och det är inte lika kritiskt med samordningen mellan de olika underentreprenörerna. Delar ni denna uppfattningen?
 
Hemmakatten
Vi byggde med delade entreprenader. Det var ett heltidsjobb i princip. Och det är många hantverkare som ska anlitas och som är där samtidigt.

Snickare, målare, rörmokare, vvs-ritningar, ventilationsfirma, el-ritning, elektriker, fönsterfirma, takläggare, plåtslagare, murare, pelletskamin, skorstensinstallatör, kökssnickeri, mark- och väganläggare, betongare och säkert ett antal till som jag glömt.

Allt detta måste förberedas, hitta hantverkare, anlitas vid rätt tidpunkt. Anlägga avloppsanläggning, borra vattenbrunn. Hitta fönsterfirma och beställa tog lång tid. LIkaså köksritning, platsbyggd förvaring, tvättstuge- och badrumsinredning som beställdes från samma snickeri. Val av golv likaså. Alla toastolar, handfat, kranar och dusch- o badkarskranar beställdes från Tyskland. Hitta bastupanel. Hitta downlights till taken, fick belysningsschema av arkitekten. Tog lång tid att få ihop den beställningen. Allt detta förarbete tog många månader, ägnade all tid åt detta.

Vi hade inte klarat det om jag inte kunnat ägna mig nästan heltid åt detta under ett års tid. Vi har byggt ett arkitektritad hus och gäststuga på 40kvm med bastu.

Trots allt jobb är detta det bästa och finaste hus som vi är supernöjda med.

Det underlättar enormt om ni hittar en duktig snickare som har ett kontaktnät med duktiga ekektriker, rörmokare m.fl. Snickaren kan då ringa plåtslagare och säga att han ska komma om tre dagar, vilket han gör då de här gott samarbete och duktiga hantverkare vill arbeta med andra duktiga hantverkare.

Hoppas jag inte avskräckt er. Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
Filiph och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.