Nån mer än jag som reagerar på dessa annonser där kändisar sägs ha gjort stora klipp på Bitcoins etc och där man på så sätt försöker på oss läsare att investera på falska grunder?

Tycker mig ha läst nånstans att de faktiskt är rena bedrägerier och att kändisarna som finns på bild och i text inte alls står bakom det som det sägs att de gör. Kan tyvärr inte komma ihåg var jag läst detta men om det verkligen behövs får jag väl försöka leta reda på källan.

Skärmbild av ett diskussionsforum med en misstänkt annons som hävdar att en kändis har tjänat pengar på Bitcoin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tyvärr brukar annonser av det här slaget komma in i flödet från annonsfirmor som har t.ex. Byggahus som "kund". Byggahus får betalt för att upplåta en annonsplats till reklamföretaget, som i sin tur har någon som förser dem med annonser, som delar annonser med andra reklamfirmor mot betalning, som delar... i all oändlighet. Till slut har ingen koll på var annonsen kommer ifrån nästan. Skriv till Byggahus och klaga så får de ta upp det med dem som ger dem betalt för reklamplatsen.

/Fredrik
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
MrJay
Tittar man på de två ikonerna i hörnet av annonsen verkar de komma från Google Adwords, högst troligt har annonsen "följt efter dig" från andra (mindre seriösa?) sajter du tidigare besökt. Tvivlar att Byggahus kan göra mycket åt saken, de kan dock prova med svartlistning i sin Adwords panel
 
Hmm, ja jag håller ju på med aktier en del så det verkar ju rimligt att en del sådana sajter också har Google Adwords och har fått in en ful annonsör utan att de upptäckt det.

Nog tror jag väl att Byggahus visst kan vägra visa vissa annonser - så trubbigt kan väl inte Google Adwords vara. De vill ju vara störst och bäst.

Så här står det om man klickar på pil-ikonen:

Annonsen visas baserat på:
  • Googles uppskattning av din åldersgrupp utifrån din aktivitet när du varit inloggad på Google
  • Googles uppskattning av ditt kön, utifrån din aktivitet när du var inloggad på Google
Du kan se till att annonserna passar dig bättre Ange annonsinställningar
Rapportera en olämplig webbplats eller app. Öppna feedbackformuläret för utgivare

Rapportera dåliga annonser. Öppna feedbackformuläret för annonser

Vi säljer inte dina personliga uppgifter till någon. Läs sekretesspolicyn
Google är ett av många annonsnätverk som visar anpassade annonser baserade på dina aktiviteter online. Öppna Your Online Choices för att styra annonser från andra annonsnätverk.

EDIT: Tog bort länkarna.
 
Klickade mig vidare till Googles annonsinställningar och där såg man ett hundratal genrer de förknippat mig med - däribland Investeringar som då säkert var det som triggade just denna annons.

Min gissning är att alla som har genren Investeringar på sin googleprofil får se denna annons förr eller senare. Var och en måste sedan aktivt välja bort den. Risken är ju tyvärr att inte 100% av de som får den annonsen förstår att det är bedrägeri, så jag tycker att man bör hjälpa användarna här och begränsa i den mån man kan.

Sen kan man ju givetvis stänga av Googles personliga annonspreferenser och få helt slumpmässiga annonser istället. Vilket ju förstås inte löser grundproblemet.
 
Vi har försökt blocka dessa annonser både i Google AdSense och i Google AdManager men det är lättare sagt än gjort. Annonserna verkar till och med vara svåra för Google att få ordning på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.