Hej,

Jag har lite huvudbry vad gäller installation/inkoppling av mitt nätverk i huset.
Kommer få fiber indraget i veckan och det kommer se ut som bifogad bild i enkelhet.
Jag vill ha WIFI-sändaren i taket i vardagsrummet, samt någon form av fördelning i normkapslingen.
Handritat schema för nätverksinstallation med fiberfördelare i garage, kabelkulvert och normkapsling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur löser jag detta lättast?

- Eftersom fiber-fördelningsdosan finns i garaget, så kommer ju jag få dra TP-kabel(Cat6) från den, via kabelkulverten in till normkapslingen i tvättstugan.
- I normkapslingen finns det ju en DIN-skena.
- Finns det nån bra lösning för att fördela ut det från normkapslingen med hjälp av någon DIN-skenemonterad switch eller liknande?
- Vill ju som sagt ha routern för WiFi-delning i vardagsrummet, där jag kommer få bästa räckvidden etc. Men denna sitter ju efter normkapslingen så att säga.

Fiber fördelningsdosa (i garaget)

Kabelkulvert till huset med rör för TP-kabel/kablar

Normkapsling i tvättstugan med TP-kablar(Cat6) framdragna till från alla rum:
Sov1
Sov2
Sov3
Sov4
Allrum
Vardagsrum TV-bänk
Vardagsrum tak [här vill jag ha routern för WiFi]

Vad är era tips för att lösa detta vettigt och bra?


Tack på förhand
Tobbe
 
Jag tycker att det verkar lite tossigt att ha CPE:n (switchen, tjänstefördelaren, fiberkonverteraren, kalla det vad du vill, men inte fiberfördelare, snälla ;) ) i garaget. Jag (som har grejor för det) skulle ha satt en liten fiberbox i garaget och med ett skarvstycke och en fiberpatch förlängt inkommande fiber till skåpet i tvättstugan. Inte för att det spelar så stor roll för lösningen, men ändå... En switch i tvättstugan blir ju bra. Att hitta billiga switchar för DIN-montage är inte helt lätt, men det finns ju buntband...

Ska "routern för WiFi-delning" hara router för hela bygget eller ska du ha en annan brandvägg/router direkt på inkommande förbindelse? Oftast har en "WiFi-router" brandväggsfunktion och då vill man ju ha en extern anslutning mot Internet och en intern mot det lokala nätet. Ska "routern för WiFi-delning" vara både WiFi-accesspunkt och brandvägg för hela huset behöver du två kablar till den, en för Internet (som ansluts direkt till inkommande förbindelse och en för LAN. Från LAN-porten går du sedan till switchen i skåpet.

Fiber ---> CPE -------------[via skåpet]---------------> Internet-port i "WiFi-router"
[nothing to see here.....] Switch i skåpet <-------- LAN-port i "Wifi-router"

Alternativ:

Fiber ---> CPE -------------Brandvägg---------------> Internet-port i "WiFi-router"

Brandväggen kanske du behöver komplettera med en switch om den har få portar för LAN.

/Fredrik
 
Har du 1 eller 2 Cat6 kablar till varje rum?

Har du 7 kablar till rummen behöver du en 8 portars switch vid ditt "normskåp".

De fast monterade kablaget i huset brukar man ju vilja ansluta i en patchpanel.

Router och switch samt patchpanel att ansluta kablarna i tar en hel del plats. Till det behövs ett "mediaskåp".
Visst finns det switchar på DIN-skena för industribruk, men de är dyra, har ofta få portar, långsamma och får ändå inte plats i en normcentral.

Router (med brandvägg, NAT mm) ansluts till operatörens internet (WAN). Efter routern får du ut ditt LAN som du kopplar till en eller flera switchar allt efter behov.
Det låter som du vill ha en router utan wifi och en AP (wifi accesspunkt).

Läs gärna tråden "Mats Nätverksskola" och kika på lite bilder i tråden Bilder på era nätverkslösningar.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.