Claes Sörmland
TS får inkomma med detaljer om det verkligen anslutits en tryckande fläkt felaktigt till ett sugande fläktsystem istället till till en egen imkanal. Visst är det ett vanligt fel men vi spekulerar bara utan TS bekräftelse.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
lopec lopec skrev:
Det har inte gjorts någon OVK-besiktning sedan 2015?

Det som är avgörande här är väl om du har skriftligt på att ''de flesta fläktar fungerar fråga i butiken'' är meddelat från styrelsen, dock ett otroligt vagt svar och inget jag skulle godkänt som säljare när jag jobbade i butik, utan jag skulle fått kunden att vara lite mer säker på sin sak.

12000 känns även lite dyrt. 4-5000 för en fläkt av rätt sort, ett par arbetstimmar för inkoppling, sedan en ventilationstekniker som mäter att den är rätt inställd..
Nej inte vad jag kan minnas iaf.
 
Är det radhuslägenhet eller i flerfamiljshus?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
TS får inkomma med detaljer om det verkligen anslutits en tryckande fläkt felaktigt till ett sugande fläktsystem istället till till en egen imkanal. Visst är det ett vanligt fel men vi spekulerar bara utan TS bekräftelse.
Så här ser fläkten ut
 
  • Väggmonterad köksfläkt i rostfritt stål med tekniska specifikationer och mått listade bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Är det radhuslägenhet eller i flerfamiljshus?
Flerfamiljshus
 
Fel fläkt kan det bara vara om den gamla fläkten var ansluten till ventilationen. Hade den gamla fläkten motor eller var det bara en spiskåpa med ställbart spjäll? Det verkar orimligt att du skulle behöva en alliancefläkt i ett flerfamiljshus. I äldre hus skulle jag gissa att man bara får ha en kolfilterfläkt som inte ansluts till ventilationen då man kommer trycka ut sin os i intillliggande lägenheter.

I min gamla lägenhet i hus byggt 1960 satt det ingen fläkt alls när jag köpte, jag monterade en återcirkulerande kolfilterfläkt.
 
Det ser väl ut som det kan vara någon form av missförstånd från olika håll här. Om jag tolkar specen rätt så kan den fläkten kopplas så att den antingen är kopplad till husets kanal, vilket är ett vanligt fel. Eller användas som återcirkulerande kolfilterfläkt.

ÄR den försedd med kolfilter, eller är den ansluten till ventilationen? Om trådskaparen inte vet, så är det lätt att titta efter om där finns en anslutning till ventilationen i väggen. OM det är så, så är det (oftast) fel i ett flerfamiljshus. I så fall kan man enkelt "bygga om" fläkten till att vara återcirkulerande kolfilterfläkt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
lopec
Hempularen har bra tankar. Detta löser dock inte det eventuella problemet om det är tanken att köksfläkten även ska styra ventilationen från ex. badrummet, kolfilterfläkt i köket och vattenskada i badrummet.

TS måste prata med förvaltare om vad det SKA vara för fläktsystem, men svårt att hinna med detta nu innan överlåtelse :/
 
Vi bytte kök för ett år sedan. Firman vi köpte köket av var noga med att poängtera att de behövde veta vilken typ av fläktsystem vi har. Det är centralventilation. Dvs en fläkt på taket som suger ut luft fr alla lgh. Allt skulle vara bra med det vi fick men tyckte det var lite märkligt med 2 fläktar i serie. Måste vara bra kommunikation emellan fläktar tänkte jag. Det är en fläkt från Fjäråskupan med elektronik inne i en metallburk i köksskåpet. Fick underkänt nu på OVK. Ska bara vara ett spjäll. Som det nu är, är det alldeles för högt utsug. Förklarar också varför vi aldrig haft matos o de undertryck man ibland tycker sig uppleva när man öppnar dörrar i lgh. Nu byts det ut kostnadsfritt till ett reglerbart spjäll. Eftersom det trots all förberedelse inför köksombyggnaden blev fel i kommunikation mellan kökssäljare o fläktleverantör.Naturligtvis kom fel grejer nu när en var här i går för ombygge så det är bara vänta. Trots att det var ett sv-n dyrt kök så blev det alltså inte perfekt. Fanns annan grej också.Hatar när grejer måste göras om, av de som borde vara proffs o jobbar med det dagligen. Inser att Frugan som är perfektionist skulle gå i taket om vi hade byggt hus. Lite knarr i en trapp eller dåligt skuren golvlist hade räckt. Hursomhelst, är ert problem med brföreningen att ni har nån typ av fläkt i lgh och det är centralventilation som hos oss så ska där enbart vara spjäll. Vet en annan som också får byta fläkt t spjäll nu i föreningen och en som fick underkänt för att tidigare ägare sänkt badrumstak o satt in spottar. Men täckt för ventilation o bara satt ett galler i vägg och tryckt in skumgummi för att dämpa ljud. Fanns ingen reglermöjlighet ventilation överhuvudtaget. Så de får nog göra hål där gamla ventilation satt. Så det där med ventilation är inte ett område att förringa. Tror grundflöde ska ligga på 10-15 (m/sek?). Vi hade runt 40. Eftersom det var öppet drag t takfläkt från köksfläkt. Antagligen får vi i styrelse ta i nästa utskick och poängtera vår ventilation o vad som gäller så inte fler gör samma misstag.
 
Redigerat:
Det där med tvättsvampar bakom gallret är mycket vanligt tyvärr. Vi tvingades sätta i en i vår lägenhet efter tips från en suckande fastighetsskötare, då det visslade och tjöt i vår ventilation eftersom alla andra hade satt igen sina.
 
Griffeltavlan
Grundflöde i köket ska vara 10 l/s och forcering minst 25 l/s
 
lopec
Anna_H Anna_H skrev:
Det där med tvättsvampar bakom gallret är mycket vanligt tyvärr. Vi tvingades sätta i en i vår lägenhet efter tips från en suckande fastighetsskötare, då det visslade och tjöt i vår ventilation eftersom alla andra hade satt igen sina.
Konstigt att det blev lösningen, och inte den korrekta, dvs att alla andra fick ta bort sin felaktiga tätning..
 
R
E etompau skrev:
Styrelsen är inga expert på ventilation, dom är valda medlemmar.
Om ingen i styrelsen kan ventilation så ska de inte yttra sig innan de inhämtat relevant information från en expert. Har de ändå gjort det så får de självklart stå sitt kast och ta sitt ansvar. Hoppas verkligen att TS inte betalade något till slut.
 
lopec lopec skrev:
Konstigt att det blev lösningen, och inte den korrekta, dvs att alla andra fick ta bort sin felaktiga tätning..
Inte alls konstigt, för om de tar bort dem hos alla de andra sätter de tillbaka den direkt efter. Meningslös åtgärd alltså.
 
lopec
Då bör man som förening kanske gå ut med att varje gång man som förening måste göra en extra OVK så kommer denna att debiteras direkt på de boendes fakturor tills dess att man ej behöver göra extra OVK längre utan att det räcker med den lagstadgade var... 5:e (?) år...

Kanske folk lär sig att inte mixtra med sådant de ej bör mixtra med :D
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.