Hej!

När vi drog Fiber så gjorde någon ett halvdant jobb och la sista metern i ett metallrör. Nu 6-7år senare så visar det sig, vid grävning för laddstolpe, att röret rostat av och att fibern ligger helt naken de sista 30 cm innan fastigheten. Dukten runt fibern är också borta så det är verkligen bara den hår-tunna fibertråden som ligger naken. Förbindelsen funkar fint men jag är förstås nervös för allt från råttor till snö och is som kan skada kabeln.

Fiberteknikern som var förbi trodde dock att det skulle bli svårt att blåsa en ny fiber då grannar haft stora problem att få fram anslutningen till sig tidigare under året - och jag kommer förstås hävda att det bör göras, men då finns ju risken att vi kapar en fungerande fiber och sedan står vi där helt utan tråd!

Men: Vad kan jag göra för kreativt som skyddar/räddar fibern så länge det går? Finns det något alls?

Alla kreativa lösningar mottages
 
Ligger verkligen fibertrådarna som är typ 1 mm i diameter verkligen helt oskyddade och lösa? Det låter nästan osannolikt att de inte skadades när ni grävde för laddstolpen
:).

Men klyv annars en lämplig PEM-slang, eller såga ett spår och lägg försiktigt, försiktigt i fibertrådarna. Linda sedan tex vulkaniserande tejp runt slangen.

@AndersS brukar ha bra koll på fiberförläggning, han kanske har något bra stalltips.
 
Nu är jag ju inte rätt person att bedöma om det bara är fibern men bifogar bild.

Det grävdes som tur är för hand, vilket gjorde att vi han reagera. Trots "böjen" på fibern på bilden så funkar anslutningen alltså bra ett dygn senare. Det vita är en tejpbit som sattes på för att första elektrikern inte ville ta på fibern med händerna
 
  • Gul fiberkabel med böj och tejpbit vid sidan av grått rör och sten i grävd mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som en mikrokabel och de har ett vattentätt extra ytskal och troligtvis kevlartrådar invändigt som gör den extra dragstark.
Det finns kanalisation som är delbar som du kan använda. Prata med någon firma som jobbar med fiber så kan du säkert få en meter. Det är två rörhalvor i plast man trycker ihop.
Tror inte på att ducten försvunnit med den nedgrävd i marken utan den saknas helt enkelt, så jag gissar på att man gjort ett fuskarbete och ser det ut så förstår jag varför det nu är svårblåst i ert område.
Det är inte så att man dragit in fibern i ett gammalt rör som använts för t.ex. koppartråd och det var smidigt utifrån att det redan fanns där, men att ducten inte fick plats, dvs fuskjobb.
Så det här är ett fuskarbete som du kan påpeka för nätägaren och bör åtgärdas av dem kostnadsfritt, såvida ni inte har något avtalat om ansvar för fiber på egen fastighet. Vem är fiberägaren?
 
Tack för tipset om kanalisation - ska försöka höra med nätägaren vad de kan supporta med

I det här fallet är det Sollentuna Energi (eller SEOM som de heter nu) som är nätägare. Vi grävde och la ner grönslang till gatan när installationen gjordes, så den delen vet jag är rätt gjort och följt riktlinjerna. Sedan så är det uppenbarligen något som gått fel när slutinstallationen och fiberblåsningen gjordes givet hur det ser ut sista metern.

Jag upplever att SEOM i det här fallet är väldigt hjälpsamma och än så länge är det ingen kostnadsfråga alls, men däremot är det ju förbannat olyckligt om fibern går av och vi hamnar i ett läge där det inte går att blåsa ny fiber
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.