Vi ska bygga en ny tvåningsvilla och är i projekteringsfasen. Vi behöver ca. 150kvm, men budgeten tillåter upp mot 180kvm. Det vi funderar på är om det är dumt att ”bara” bygga 150kvm med tanke på husets andrahandsvärde. Det känns som att många nya hus idag är mellan 170-200kvm.

Vad tror ni?
 
  • Gilla
Ridbäck
  • Laddar…
Bygg som du själv vill ha det. 150 m2 eller mer är vanligt. Jag hade själv byggt så stort det går, för min egen skull. Om det inte är fler badrum tror jag några extra m2 kostar marginell att bygga. Det blir ju bara någon meter yttervägg extra.
 
  • Gilla
Filiph
  • Laddar…
BirgitS
Det är väl bra att ha ordentlig marginal på budgeten, rätt som det är kan något tillkomma särskilt som ni verkar vilja hantera mycket själva. Men man kan ju planera för att det ska vara lätt att förlänga eller göra en vinkel till huset senare.
 
  • Gilla
Filiph och 1 till
  • Laddar…
Minst tre sovrum. Det är inte bara yta utan planlösningen är också väldigt viktig.
 
  • Gilla
Filiph och 2 till
  • Laddar…
Intressant ämne, någon som vet kostnadsskillnaden mellan att bygga 150 resp 170? Låt oss anta att man bygger ett extra sovrum. Bonusfråga: Hur mycket ökar den årliga driftskostnaden med?
 
  • Gilla
Filiph
  • Laddar…
R Riemann skrev:
Intressant ämne, någon som vet kostnadsskillnaden mellan att bygga 150 resp 170? Låt oss anta att man bygger ett extra sovrum. Bonusfråga: Hur mycket ökar den årliga driftskostnaden med?
Om du bygger i ett plan blir det 10% mer yttervägg, 20% mer tak och platta. Obetydligt mer arbete. Sedan beror det på insidan, men en eller två innerväggar borde inte vara så dyrt.
Vinklar och vrår blir dyrare, och bygga till efteråt mycket dyrare.
Uppvärmning max 20%, samma som ökade volymen. Troligen mycket mindre då väggytan bara ökar 10%.
 
  • Gilla
Modig och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.