torbeno torbeno skrev:
Vad heter din modell
Wtw854m9sn
 
L Lutte skrev:
Wtw854m9sn
Då så, luckan (0539) sitter på baksidan. Snäpp loss den och fiska upp pumpen (0512). Är den smutsig, rengör den.
Explosiv vy av en apparats insidor med numrerade delar, inklusive luckan 0539 och pumpen 0512.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om pumpen inte fungerar (har hänt, se @electroluxaren inlägg tidigare) byt den. Eller ring Bosch och fråga de vill göra det på garanti/reklamation
 
  • Gilla
gul11 och 1 till
  • Laddar…
A
Oftast är det det nedre glidlagret i pumpmotorn som av någon anledning fastnar på pumpaxeln.
om man våldar och gullar om vartannat så får man loss detta så går den ett tag till.
fixade en senast i går.
Men byte är väl enklast.
 
Jo, petar man med en liten mejsel underifrån och den knappt går att vrida runt så har man hittat problemet.
 
torbeno torbeno skrev:
Då så, luckan (0539) sitter på baksidan. Snäpp loss den och fiska upp pumpen (0512). Är den smutsig, rengör den.
[bild]

Om pumpen inte fungerar (har hänt, se @electroluxaren inlägg tidigare) byt den. Eller ring Bosch och fråga de vill göra det på garanti/reklamation
Min maskin är WTW875M8SN. Är detta diagram tillämpligt även på den? Sökt efter diagram men ej funnit...
 
Explosionsritning av delar i en byggsats med numrerade komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästan, här är din
 
  • Gilla
Kizzekatten
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
[bild]
Nästan, här är din
Tack så mycket!
Säljarens support låter meddela att de kan skicka tekniker via Bosch där jag troligen får betala felsökning och utkörning då garantin gått ut, men delar får jag om det finns grund för reklamation. Verkar som det är billigare att köpa ny pump från tyska Ebay eller liknande.
 
Lossa pumpen och känn efter (underifrån) om den kan rotera lätt.
 
  • Gilla
J.K Nilsson
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Lossa pumpen och känn efter (underifrån) om den kan rotera lätt.
Tog loss pumpen, den är mycket trög. Roterar, men med stort motstånd.
 
  • Urtagen pump med motstånd i en öppnad hushållsapparat, synliga ledningar och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bakkalkdkf och 1 till
  • Laddar…
Köp en ny pump då är min rek
 
  • Gilla
Tomas.F
  • Laddar…
Drog faktiskt ut min maskin och tittade på den, det såg inte alls så farligt ut. Pumpen snurrade halvtrögt.

Får se om man orkar ta tag i det
 
S StefanFS skrev:
Tog loss pumpen, den är mycket trög. Roterar, men med stort motstånd.
Köpte ny pump. Tumlaren funkar igen. Om man tänker sig att maskinen har en livslängd på 10 år blir det en ny pump vartannat år à 700:-. Schysst med 3500:- i extra kostnad bara för pumpar på 10 år. Härlig pumpdesign som har en livslängd på 2 år.
 
S StefanFS skrev:
Köpte ny pump. Tumlaren funkar igen. Om man tänker sig att maskinen har en livslängd på 10 år blir det en ny pump vartannat år à 700:-. Schysst med 3500:- i extra kostnad bara för pumpar på 10 år. Härlig pumpdesign som har en livslängd på 2 år.
Jag brukar säga att man skall vara försiktig med att extrapolera data. Det görs ju faktiskt förbättringar också. Nån nisse i Tyskland har säkert filat lite på designen på din nya pump. Hade den nytt artikelnummer jämfört med den gamla?
 
  • Gilla
AndersNil
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Jag brukar säga att man skall vara försiktig med att extrapolera data. Det görs ju faktiskt förbättringar också. Nån nisse i Tyskland har säkert filat lite på designen på din nya pump. Hade den nytt artikelnummer jämfört med den gamla?
Samma artikelnummer. Jag roade mig med att ta isär den gamla och delarna är ytterst snarlika den nya. Exakt samma märkning och made in slovenia. Verkar vara identiska. Runt på nätet i forum så verkar folk byta pump typ vartannat år. Vår förra tumlare var inköpt på 90-talet, den funkade fortfarande då vi köpte denna Bosch juli 2017 som ersättning. Dåligt.
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.