Hej,

Förra året installerade vi ett nivell golv (ventilerat).

Allt har funkatkat bra förutom ljudet från fläkten.
Det är en utomhusfläkt som sitter direkt på fasaden.
Men den alstrar ljud.
1.vibrations ljud.
2. Motor ljud hörs igenom väggen upp till övervåning samt sovrum.

Kan tillägga att vi kommer att sätta igen källarfönstret nästa sommar.




Kan man på något sätt ljudisolera den?
 
  • Utomhusfläkt monterad på fasad bredvid ett fönster, med potentiell ljudisolering som ämne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
B
Tror det är enklare att byta fläkten än att ljuddämpa den. Går den på rätt varvtal idag?

Vi satte in en effektiv EC-fläkt, med ljuddämpning i kanalen in mot huset. Fläkten är upphängd i taket invändigt, med vibrationsdämpning. Större diameter på fläkten är viktigt för att få ner varvtalet, vilket ger lägre ljudnivå. Vi köpte våra prylar från soliduct.
 
Jo den är omjusterad av nivell. Nu går den på läge 2, vilket ska vara korrekt.

Vet inte ifall det blir bättre med en annan fläkt då den vi har ska vara bra. Nivell 70 (Österberg fläkt)

Har kontaktat novell angående vibrationerna.
 
Kan dra ner till läge 1 under natten. Men då skulle inte garantin gälla?
 
B
Hittade databladet på er fläkt.
https://soliduct.se/media/download/rs-125-c-ec.pdf

70dBa på 3 meter låter högt? Såg att min fläkt (https://soliduct.se/kanalflakt-ec125.htm) har 41 dBa på 3 meters avstånd. Det är en enorm skillnad i ljud.

Man skulle behöva veta vilket flöde och tryckfall det är över fläkten för att kunna fundera på att byta fläkt, så nya blir passande. Här borde ni ju kunna föra en diskussion med firman som gjorde jobbet, de borde ju kunna hjälpa er även om det inte blir ett gratis. Nu sitter vår fläkt i tvättstugan, så det är inte störande att den låter där, men byter fläkt och flyttar in den i huset så kommer den ju störa i rummet, och kanske i angränsande rum också, beroende på innerväggar.
 
Kan man inte fästa fläkten fristående på backen. Då blir det inga stomljud. Och sen ett flexibelt rör som går in i huset.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Precis som @Klicka skriver så får du börja felsökningen med uteslutningsmetoden för att ta reda på om det är luft- eller strukturburet ljud det rör sig om. Frikoppla fläkten från fasaden och simulera en dukstos / bra flexslag med tex gaffatejp eller liknande. Försvinner bullret då vet du att det handlar om strukturburet ljud.
 
Tack.

Fläkten går på ca 30% så den är inte uppe i 70dba.

Jag är nästan säker på att det är det struktur ljudet dom jag stör mig på.
Men enligt Nivell så ska man inte behöva ljudisolera eller dämpa.

Vad ska man fästa den i ifall man inte sätter den i fasaden?
Blir det inte risk för kondensation?

Finns det inte gummi brickor eller liknade som man kan använda för att ta bort vibrationer?
 
Den besvärande resonansen som skapas i fasaden behöver nödvändigtvis inte uppstå när aggregatet går för full maskin. Kolla först det som jag skrev innan. Vanliga gummibussningar är sällan bra i dessa sammanhang då de oftast inte arbetar inom ett dynamiskt område som ger en effektiv avvibrering. De torkar dessutom ut över tid och blir ännu hårdare.
 
ok, ska testa.

Monterar bort den och fäster på en planka eller liknande?


Håller på att bli tokig på fläkten...
 
B
B BrommaBo skrev:
ok, ska testa.

Monterar bort den och fäster på en planka eller liknande?


Håller på att bli tokig på fläkten...
en 2dm lång flexslang, eller vad som finns tillgängligt, och sedan tillfälligt rigga fläkten på nån form av superenkelt markstativ. Typ ett par brädor, ett bord, eller ställa den uppepå 3 staplade leca-block eller vad du nu har tillgängligt. Det är ju bara för att göra ett test och se om ljudet kommer via luften eller stommen, det är ju ingen permanent installation.
 
En liten uppdatering.

Efter att har varit kontakt med Nivell så fick jag en ny motor till fläkten och då försvann nästan alla vibrationer.
Upptäckte också att ventilations strumpan i väggen var blöt pga ett liten springa mellan vägg och fläkt. Detta är nu bytt.

Men tyckte fortfarande att fläktmotorn alstrade mycket ljud.
Efter ett ytterligare samtal med Nivell så kom dom fram till att spjället var stängt ca 80% (brukar vara satt till 30%).
Efter att öppnat upp spjället hörs nu knappt någonting men nu är flödet för högt under golvet.

Nivell ska komma förbi igen och göra en ny injustering (då den förra var felaktigt gjord av deras utbildade personal).
Nu går det att sova och det går åt rätt håll :D
 
B BrommaBo skrev:
En liten uppdatering.

Efter att har varit kontakt med Nivell så fick jag en ny motor till fläkten och då försvann nästan alla vibrationer.
Upptäckte också att ventilations strumpan i väggen var blöt pga ett liten springa mellan vägg och fläkt. Detta är nu bytt.

Men tyckte fortfarande att fläktmotorn alstrade mycket ljud.
Efter ett ytterligare samtal med Nivell så kom dom fram till att spjället var stängt ca 80% (brukar vara satt till 30%).
Efter att öppnat upp spjället hörs nu knappt någonting men nu är flödet för högt under golvet.

Nivell ska komma förbi igen och göra en ny injustering (då den förra var felaktigt gjord av deras utbildade personal).
Nu går det att sova och det går åt rätt håll :D
Har du bara öppnat spjället utan att ändra fläkthastigheten så har du troligtvis för mycket luftflöde nu.
Nivell kommer troligtvis sänka fläkthastigheten och det gör mycket för att få ner ljudet från fläkten.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.