Hej! Jag planerar att sätta upp en övervakningskamera mot min uppfart in mot tomten. Har tänkt placera den under takfoten vid gaveln och rikta den snett nedåt. Gaveln består av 365mm murad lättbetong.

Är det något särskilt jag bör tänka på? Tänker göra hålet så nära takfoten som möjligt för att minska risken för att regn kommer in. Ska jag täta hålet kring kabeln efteråt? Tänkte göra hålet litet för endast kabeln och sedan skarva på en RJ45 kontakt på utsidan för att göra hålet så litet som möjligt.

Vinden är "luftad", nybyggt hus så där är redan öppet utåt.
 
Det är inga problem, jag hade borrat större hål och lagt i ett vp-rör. Sen tätat med lite isolering och silikon längst ut.
Så har du plats för fler kablar/kameror i framtiden.
Borra utifrån med en svag vinkel uppåt, så blir det bra.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Jag skulle rekommendera att borra inifrån (med svag vinkel neråt). När jag borrade hål (16mm) för fiberkabeln i min lättbetongvägg borrade jag utifrån och ett stycke puts på ca. 30x30cm föll ner från innerväggen... :(
 
  • Ledsen
maximm
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jag skulle rekommendera att borra inifrån (med svag vinkel neråt). När jag borrade hål (16mm) för fiberkabeln i min lättbetongvägg borrade jag utifrån och ett stycke puts på ca. 30x30cm föll ner från innerväggen... :(
Eftersom han ska borra upp mot kallvind så tror jag han föredrar att något släpper däruppe än ute på fasaden. Det hade jag gjort åtminstone.

Om du får släpp på 30x30cm kan du inte varit speciellt försiktig och/eller kört på slagfunktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.