Jag har funderingar på att renovera en lägenhet i Spanien och på dess inglasade balkong står idag ett runt bord, ca 1.5m i diameter. Då jag också vill kunna använda den ytan till annat så slog mig tanken att man kunde fästa bordsskivan i taket och sedan hissa ner den vid behov. Man slipper då ha ett bord att flytta runt på (stolarna får lösa sig från annan plats).

Frågan är hur man skulle lyckas med denna montering av bordsskivan i taket så man kan hissa ner den på ett enkelt sätt.
Optimalt så tänker jag någon form av motoriserat teleskoprör, mitt i skivan, för det vore osmidigt med 4 vajrar i bordet när man sitter vid det.

Det är betongtak och ca 2.40 i takhöjd så inte mycket att ge på där plus att det behöver se hyggligt snyggt ut när det är "upplyft". En tanke vore att sätta någon form av belysning på skivan och få den att agera tak-lampa vid upplyft läge för att få det att se snyggare ut.

Har någon ett lämpligt förslag på lösning?
 
Ett vajerlyft bord med utfällbara ben kanske skulle kunna funka? Så att du fäller in benen när bordet är upphissat, och fäller ned de när bordet ska användas (och då koppla bort vajrarna så att de inte är i vägen).

Men motoriserad teleskopstolpe låter ju lite coolare.
 
Om du har ett runt bord kan du väl köra en wire i mitten?
Visst, det blir inte lika stadigt som om du har 4 wires, men fullt tillräckligt för att de ska räcka med att hålla något finger på bordet för att det ska gå bra att köra det upp och ned utan problem.

Då kan du ju även välja att koppla loss wiren och hissa upp den så slipper du se något när du använder det som bord.
Även om det blir lite bökigare så kan du ju sätta några lågvolts-lampor på undersidan som du kopplar in via en lös sladd när bordet hänger uppe.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om du har ett runt bord kan du väl köra en wire i mitten?
Visst, det blir inte lika stadigt som om du har 4 wires, men fullt tillräckligt för att de ska räcka med att hålla något finger på bordet för att det ska gå bra att köra det upp och ned utan problem.

Då kan du ju även välja att koppla loss wiren och hissa upp den så slipper du se något när du använder det som bord.
Även om det blir lite bökigare så kan du ju sätta några lågvolts-lampor på undersidan som du kopplar in via en lös sladd när bordet hänger uppe.
Jag hade tänkt denna lösning utan några ben. Svårare att få det att se bra ut i upphissat läge samt lite högre coolhetsfaktor etc.
 
B Bassrunner skrev:
Ett vajerlyft bord med utfällbara ben kanske skulle kunna funka? Så att du fäller in benen när bordet är upphissat, och fäller ned de när bordet ska användas (och då koppla bort vajrarna så att de inte är i vägen).

Men motoriserad teleskopstolpe låter ju lite coolare.
Det estetiska blir nog lidande en hel del med ben på bordet i upplyft läge.
 
  • Gilla
Bassrunner
  • Laddar…
A AxxAn skrev:
Det estetiska blir nog lidande en hel del med ben på bordet i upplyft läge.
Med lite finurlighet borde det gå att konstruera uppfällbara ben som lägger sig på ovansidan av skivan. Men det kanske är mer jobb än vad det är värt. Eller gänga fast benen så att man lätt kan skruva bort dem kanske.
 
Ah, okej.
Med 2,40 i takhöjd och önskan om en stadig teleskop-stång att hänga bordet på blir då frågan: har du möjlighet att nyttja utrymmet ovanför taket eller är det en annan balkong?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ah, okej.
Med 2,40 i takhöjd och önskan om en stadig teleskop-stång att hänga bordet på blir då frågan: har du möjlighet att nyttja utrymmet ovanför taket eller är det en annan balkong?
Det är en annan balkong. Betong-tak. Man kanske kan ta sig upp en liten bit men inte mycket.
Det är anledningen till att jag funderade på att maskera bordet som en lampa så det inte ser för korkat med en cirkel-skiva i taket.
 
Hmm. Låt säga att du låter skivan hänga ned 20cm från taket och en normal bordshöjd är väl typ 90cm.
Det innebär att du behöver en teleskopcylinder med minst 8 lager, som dessutom ska vara stabil nog för en vuxen människa att luta sig mot med 30-50cm hävarm utan att ett vinglas skvimpar ut...

Visst, det är nog inte omöjligt, men det lär inte heller bli billigt.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hmm. Låt säga att du låter skivan hänga ned 20cm från taket och en normal bordshöjd är väl typ 90cm.
Det innebär att du behöver en teleskopcylinder med minst 8 lager, som dessutom ska vara stabil nog för en vuxen människa att luta sig mot med 30-50cm hävarm utan att ett vinglas skvimpar ut...

Visst, det är nog inte omöjligt, men det lär inte heller bli billigt.
Stabiliteten skulle man kanske kunna lösa med någon förankring mot golvet på något sätt, om det blir vinkligt.
Direkt billigt hade jag inte räknat med men om det är möjligt till något normalt pris så fungerar det för mig. Det är ju inte svårt att komma upp i 10.000:- för ett matbord i dagsläget.
 
A AxxAn skrev:
Stabiliteten skulle man kanske kunna lösa med någon förankring mot golvet på något sätt, om det blir vinkligt.
Direkt billigt hade jag inte räknat med men om det är möjligt till något normalt pris så fungerar det för mig. Det är ju inte svårt att komma upp i 10.000:- för ett matbord i dagsläget.
Ett förslag på förankring i golvet är bordsben...
 
  • Gilla
ulsa och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ett förslag på förankring i golvet är bordsben...
Jag tror inte det blir snyggt med bordsben. Jag försöker undvika att detta bara ska se ut som ett upphissat bord.
 
Om behovet primärt är att få undan bordet och inte hissa upp det i taket föreslår jag att du sätter sågen i det och gör om det till ett klaffbord av gammaldags snitt med utsvängbara ben. Om du vill kan du ju ha hjul på benställningen så blir det lättflyttat.

Någonting liknande den här lösningen (lånad bild från nätet):

Träklaffbord med utsvängbara ben och hjul för enkel flyttning, föreslagen lösning för utrymmeseffektivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stolarna måste ju stå någonstans, kanske kan bordet få plats där också.
//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.