Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu råkar jag redan ha tre fina takstolar från ett gammalt hönshus med en lutning på kanske 40 grader. Snözon: 2,5. Tänkt takbeklädnad: korrugerad plåt.
Vilket cc-avstånd hade takstolarna när de var ett hönshus då?

Du borde ju kunna ha samma åtminstone, de är ju redan testade, sas ... :)
 
Om inte annat kan det väl inte vara jättesvårt att göra 1-2 extra takstolar i exakt samma modegang som de du har. Du har ju facit framför dig liksom :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
kulle
Vill man ha en oljehärdad board under plåt eller pannor så är det även där bäst med 600 eller 1200
Jobbet blir enklare helt enkelt
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det var inget skämt. Det kan helt enkelt krävas i vissa fall.
Visst kan det krävas i vissa fall, men nu var det ett tämligen specifikt fall om vilket du svarade med en blinkande smiley. Hur, om jag får fråga, menade du att det skulle tolkas om inte som ett skämt?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilket cc-avstånd hade takstolarna när de var ett hönshus då?

Du borde ju kunna ha samma åtminstone, de är ju redan testade, sas ... :)
Det står fortfarande, men jag är inte på plats, så kan inte mäta. Skulle dock uppskatta att det är två fack som nog är 1200 eller däromkring och ett smalare närmast uthuset. Det står mot samma uthus som jag fortsatt tänkt ha det hela mot, men på fel sida...
 
Eftersom det mesta är anpassat för 1200 cc så hade jag kört en extra takstol. Kapa isolering och annat. Roligare kan man ha det.
 
Jag förstår absolut flera av fördelarna med standardiserade bredder. Samtidigt måste jag säga att det finns ett och annat svar i tråden som jag tycker hoppar över de specifika omständigheterna väl fort nu; jag är främst intresserad av takets bärighet, inte möjligheterna att smidigt isolera eller sätta skivmaterial. Det är väl ändå ganska uppenbart att jag talar om en enklare konstruktion där jag funderar på att ta delar jag redan har och bygga ihop något som är rimligt funktionellt utan att bygga på standardmått, eller?

Jag är som sagt genuint förvånad över avsaknaden av trådar där exempelvis höga cc-mått diskuteras. Stora spännvidder, med beräkningar om vilken typ av reglar eller balkar som krävs för ett visst spann är legio, men andra sorters variation där man minskar den ena variabeln för att man vill öka en annan är ovanligare.

Jag kan exempelvis förstå om man avråder från låglutande tak i områden med snörika vintrar, eller att man för ett sådant tak under slika omständigheter rekommenderar kortare cc-avstånd – inget konstigt i det. Men att så få i motsatt situation skulle vara villiga att diskutera möjligheten att gå åt andra hållet hade jag inte trott.

Sen blir säkerligen projektet så stort i slutänden att det blir lika bra att göra det ordentligt om det ska göras alls. Tråden startade jag i ärlighetens namn delvis för att jag inte kunde hitta något i frågan hur jag än googlade, inte för att jag hade långtgångna planer på att göra såhär. Så om inte annat kanske nästa vildhjärna får enklare att hitta argument mot motsvarande idé nu. :cool:
 
Mikael_L
Om du vill kan jag troligen köra en beräkning i programmet "takstolsboken" för att se vilken dimensionering det blir med olika cc-mått.
Men programmet har dock bara att välja mellan 14° och 27° taklutning, om jag inte missminner mig.

Nu har jag inte detta installerat på någon dator för tillfället, så jag måste först finna installationsfilerna och installera, sen kolla.


Framförallt när det byggs maskinhallar med bärande metallkonstruktioner så är det inte ovanligt med mycket stora cc-mått mellan takstolarna, det kan vara 4,5 6 meter ...
Och antingen är de oisolerade, eller isolerade med annan metod än de vanliga MU-balarna, så dessa byggen får ju lite fler frihetsgrader.


Själv ser jag största anledningen till att öka cc på takstolarna hänger samman med att man även önskar större cc mellan lodräta bärande delar i väggarna, så kraften förs rakt ner utan behov av avväxlingar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Men det är väl så att man dimensionerar takstolen efter snözon, lutning mm, samt ett avstånd på 120cm c-c.
Givetvis kan man räkna på andra c-c men det gör man inte av den enkla anledningen till att man brukar vilja ha c-c 120 där.
Skulle man sätta en takstol från en annan snözon så skulle man kunna ändra avståndet mellan dem då.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
En takstol för cc1200 i snözon 1,5 fungerar lika bra i cc600 och snözon 3 ...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Mitt resonerande, rätt eller fel, var att med rejäl lutning på ett plåttak glider all tung vårsnö av, så de potentiella lasterna blir mindre än ett låglutande tak, för vilka man ju har samma cc-rekommendation. Så jag blev lite förvånad när jag inte kunde googla fram att någon annan gått i liknande tankar.
Jodå det har man tänkt på i byggnormen, men det är nog inte lätt att googla sig fram till om man inte vet exakt vad man letar efter. Taklutningen, bland annat, styr valet av formfaktorn μ som tillsammans med ett par andra variabler multipliceras med snölastens grundvärde. Man kan ha flera olika värden på μ på samma tak.

Normerna som styr hur snö och vindlaster ska beräknas för en byggnad är faktiskt på ganska många sidor och det är inte helt trivialt, i alla fall inte för en byggnad med lite krångligare geometri.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du vill kan jag troligen köra en beräkning i programmet "takstolsboken" för att se vilken dimensionering det blir med olika cc-mått.
Men programmet har dock bara att välja mellan 14° och 27° taklutning, om jag inte missminner mig.
Tack, men det behövs inte. Uppskattar dock erbjudandet. (y)

Maskinhallsreferensen är intressant, det är ju inte utan att jag tänkt åt det hållet också. Men då bygger man ju (numera) ofta med mycket stålkonstruktioner åt både ena och andra hållet. Och som @justusandersson var inne på så leder stora cc-avstånd exempelvis till att det generellt inte räcker med vanlig råspont för att hålla nere nedböjningen mellan takstolarna. Nu tänkte jag mig iofs inte råspont, utan bärläkt direkt på takstolarna, men resonemanget är förstås detsamma.
 
W witten skrev:
Normerna som styr hur snö och vindlaster ska beräknas för en byggnad är faktiskt på ganska många sidor och det är inte helt trivialt
Det är ju upprörande att man inte bara kan höfta lite. Att lilla my ska hålla på och förstöra så för en! ;)
 
Lilla My är en riktig naturvetarnörd.
 
  • Haha
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Maskinhallsreferensen är intressant, det är ju inte utan att jag tänkt åt det hållet också. Men då bygger man ju (numera) ofta med mycket stålkonstruktioner åt både ena och andra hållet. Och som @justusandersson var inne på så leder stora cc-avstånd exempelvis till att det generellt inte räcker med vanlig råspont för att hålla nere nedböjningen mellan takstolarna. Nu tänkte jag mig iofs inte råspont, utan bärläkt direkt på takstolarna, men resonemanget är förstås detsamma.
Vad gäller maskinhallars stålkonstruktion så är det mycket pga att det blir bra mycket billigare att ta lite kraftigare stålprofiler och ställa glesare än att ställa de med cc600 eller cc1200 i väggar, och något motsvarande i tak. Och till detta tillkommer att det som regel också ska finnas en massa breda portar, och det blir krångligt och dyrt att fixa en massa avväxlingar, när det lika lätt går att dimensionera upp stålet så lätt (och relativt billigt).


Går man och kikar i gamla träbyggnader i lantbruket så är det väldigt vanligt med rejäla cc-avstånd på takstolar, de behövde ju inte bry sig om måtten på några isoleringsskivor, och ofta tog de ner rätt kralliga timmerstockar ur sin skog och iddes inte hålla på och klyva upp dessa i smalare dimensioner bara för att därefter behöva ställa dom tätare. :)


Vad gäller möjligheten att helt enkelt ställa takstolar med större cc-mått så finns det ingen hållfasthetsteknisk regel eller gräns för detta.
Det finns dock materialtekniska gränser, där t.ex. stål går att tänja bortre gränsen betydligt längre än trä.
Men vad man än väljer så får det olika konsekvenser, både över och under själva takstolen. Man måste ha ett helt grepp om konstruktionen innan man kan välja helt optimalt. Men får många mindre byggnader, upp till stora villor, så är det ofta smartast att välja cc1200, men inte alltid.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.