Vi är nu nästan i mål med vårt projekt,
hus, tomt, grund,,etc köpt "egentligen" som paket via Trivselhus.

Egentligen betyder att säljaren från början var på trivselhus och sen var på Mälardalens tomt och fastighet. Detta företag i sin tur ingår i ägarbilden av MacFreeze AB som är dom gjorde grunden..

Humorn är att man som konsument är helt utlämnad till den praxis dom kan agera efter, och godtyckligt ändra efterhand.

Dvs,, Det ÄR ett paket man köper, kan t.ex inte bara köpa tomten, men,, så fort affären är gjord så är det "ingens" ansvar, framför allt inte Trivselhus för dom bygger ju bara hus..???,,,

Vi håller på att dra igång en process för att korrigera det fakta att vi har bl.a fått betala omlastningar, etc, som man självklart bör hålla dom själva ansvariga för. Tydligen hade våra kommande granner råkat ut för samma sak.

Det värsta av allt, och som även där stämmer in med våra kommande grannar, är den sits man som köpare hamnar i. Man sitter i en behovsställning. Man behöver leverans av huset. Man har sålt sitt eget hus/lägenhet, man kanske har barn som skall in på dagis etc, och,, hur gärna man än vill först och främst sortera ut ansvaret så drar dom nytta av att man inte vill ha fler förseningar.


Ber om ursäkt om detta är en aning otydligt rent faktamässigt,, jag är bara så trött.., dels på väntandet och dels på att dom kan fortsätta att blå-ljuga.

Deras säljare säger en sak, när affären är klar,, finns det inte spår av åttagandet kvar...,,,

Är det fler som haft problem med Trivselhus och/eller Mälardalens tomt och fastighet så skicka gärna ett PM.
vi börjar bli några stycken nu.....


 
Låter som du är frustrerad.....vad var frågan egentligen?
 
Helt rätt,, frustrerad.

Frågeställningen är; byggbranchen...,,, är den lika illa rätt igenom ??...

När man lyssnar med folk om det mesta från hantverkare till husleverantörer så verkar det som få saker förvånar. Dvs,, som konsument är man allt som oftast i händerna på aktörer som inte tar fullt ansvar för sättet de saluför tjänster och/eller produkter.


En liten och måhända nästan larvig detalj som bra beskriver det. Vi köper ett hus, ett paket med allt och lite till enligt säljarens utsago. Vid genomgång efter kontraktskrivningen för slutbeställning framkommer att
"badkar",, nej det ingår inte,, det är ju "streckat" på ritningen....men allt det andra ingår...!!,,

Det är humor,, det är väl inte så många brancher kvar där sånt agerande finns kvar (lyckligtvis...)

 
Hej

Vad är det som har gått fel? Var bygger du någonstans?
 
På Ekerö,

för att vara "lite" nyanserad".
Vissa på trivselhus har agerat helt klart OK och proffsigt.

Mitt stora problem är att jag inte startar som
"har hus/tomt" vill bygga nytt,
utan köper ett "paket"
Så fort man skriver på avtalen, då är det inget paket längre,, då är det lycka till,, det är olika leverantörer och aktörer. Detta i sig kan också vara OK,, men,, man kan inte som säljande part mot konsument säga mer eller mindre vad som helst och sen därefter tycka att man inte behöver leva upp till p.g.a branchpraxis eller nåt liknande....

Jag har ju inte titeln Husinköpare..,,, Jag försökte helt enkelt köpa ett,, klar skillnad.. man kan ju förvänta sig ansvar och kompetens på deras sida...,,,

Huset,, det ser dock ut att bli mycket fint,,, så,, förmågan finns väl,, men,, det är lite som att köpa ett Audi S8 från Al-Qaida.. kanske en bra produkt,, men man är inte direkt lycklig över relationen.....
 
Har också köpt ett "paket" från Trivselhus. Detta dock i Skåne. Har inte alls haft dessa problem. Men jag såg också till att avtalen var helt rätt innan jag skrev på. Dessa stämde inte till en början, utan var standard, där du tex får betala för container mm. Detta var dock inget problem utan avtalen fixades till innan vi skrev på (Det fanns dock ingen tanke från Trivselhus sida att lura oss). Se till att läsa igenom ALL text innan ni skriver på.

För oss har det mesta fungerat mycket bra med Trivselhus i Skåne. Det enda har varit att det varit svårt att få tag i säljaren till och från. Vi har dock inte klara än...
 
Det är positivt att det inte är elända för alla,,,

Kan hålla med om att avtal etc bör nagelfaras än mer i förväg... Men,, med pushig säljare OCH när affären går via en Mäklare så har man ju en förhoppning om saklighet. En mäklare om inte annat har ju den skyldigheten att tillgodose köpare OCH säljare..

Deras utsago inför affär var att "allt ingår,,, till och med skruvar,spik,etc,,etc,," även vid stomrest. Det enda som inte ingår är kakel, färg och tapet...,,, Att därifrån sen konstatera varje ny uppfinning ÄR irriterande.

Största problemet är väl egentligen,
säljaren från Trivselhus går under affären vidare till Mälardalen's T&F som säljare för projektet. Därifrån börjar sen ansvaret minska. Vi har också en kvalitetsansvarig som vid dialog med TH och Mälardalen får lyssna på respektive part skylla på den andra.

I och med att affären för mig startade med Trivselhus, med säljaren kvar på Trivselhus, så försökte jag lyfta frågan om deras syn på agerandet.

Säljansvarig för Stockholm, inga namn nämnda, lyckas med konststycket att inte ens återkomma vid den tidpunkt han själv valt. Ej heller 2 veckor därefter.

M.a.o,, fullständigt bristande ansvar.
Driver själv ett par företag, om någon som representerar oss begår misstag, eller om jag gör det, då står man för det. Ta förtreten eller merarbetet och rätta till situationen. Nu agerar dom Göran Persson hela bunten, så....det blir en process med media och myndighet som väntar. Har ju faktiskt ganska "torrt" på fötterna i fråga om klara bevis på deras fel som jag fått betala.

Just denna utpressning har jag hört andra råkat ut för också. Felaktiga merkostnader dyker upp, om man då väljer att inte acceptera dessa in blanco,, då håller dom inne hela leveransen/processen.

 
Så här har vi det: Vår säljare ringde i mitten på juni och sa "-Jag tar med mig en kille och kommer upp i nästa vecka och kollar det som inte ser riktigt okej ut." .... han har ännu ej dykt upp....
Vi har ringt upp, han har inte tid, "-Återkom på måndag så kan vi snacka", säger han. På måndagen är telefonen avstängd.
Vi har en faktura kvar till dem som vi skulle vilja reglera men med vissa justeringar (bla det som han lovat att han ska komma upp och kolla på) men vi får ingen respons på våra telesamtal eller mail....
 
Kajjenne


verkar som fler efterhand hoppar på tåget,
dvs,, det med folk & familjer som undrar hur affärsetiken egentligen är....,,,

Dom tjänar ju ganska bra med pengar,, och,, sanningen ÄR väl den att huset ÄR trevlig och nog värt det. Men,, år 2005 i Sverige borde man inte behöva stå ut med torg-handlar fasonerna,, framför allt när beloppen gäller miljontals kronor...

Om du är intresserad så skicka gärna ett direkt meddelande, vi börjar som sagt bli några stycken med samma erfarenhet.. Det bör ju gå att dra nytta av,,

Mvh,
 
Man kan tycka att man inte ska behöva köra med torghandlarfasoner - men så tycks ändå vara fallet - lura dem du kan är tydligen en devis!

Problemet för dem blir väl egentligen - man kan göra det så här länge - men sen går det inte längre. Eller för att förtydliga det hela - ringarna på vattnet blir alltid större ju fler droppar man droppar i! :(

Verkar inte riktigt som om de har tänkt på den biten.

Emerson - du har pm från mig!

//Sly
 

Det är väl lite klumpigt ordval,,
men, , det "glädjer mig" att vi uppenbarligen är ett antal som på kort tid uppfattar stora problem med dom.


Även fast vissa av Er sitter i samma beroende sits som vi gjorde,, dvs,, behöver "huset", behöver leveransen i tid, och därför inte gärna går i direkt konflikt med dom just nu,, så är det nog ett stort mervärde för oss alla om vi i alla fall "snackar ihop oss",,,

Som Sly_fox säger,, ringar på vattnet,, japp,
Det finns ett visst mått av självgodhet och ignorans från vår kära leverantör.

Även då vi märkte av förståelse och insikt i vår situation och problem så verkade dom "prata ihop sig" internt för att sen välja fullständigt förnekande av allt.

Sen att vi dels dokumenterat fel och dels har haft en 3dje part inblandad rätt igenom som själv kommer från en helt klart "seriös" och känd aktör inom just byggsvängen, den bevisföringen verkar dom blunda för i steg 1,,,,


Men,, verkar som vi tillsammans har fog för vår kritik,
.....


 
Uppdaterar min egen tråd;

Har hittat ett moment 22 som verkar vanligt;

1. Enligt konsumentrådgivaren är det av "vikt" att alla invändningar sker direkt och tydligt. Om man inte gör det,, t.ex ifrågasätter kostnader man EJ kommit överens om, då kan det anses vara en accept om man EJ s.a.s "tar konflikten"...,,

2. Vi själva,, liksom flera andra här enligt PM jag mottagit satt, eller sitter, i den sitsen att man helt enkelt inte kan/vågar "bråka" för att orska förseningar.

Exempel på detta är en av våra blivande grannar som helt öppet fick den responsen.
"ingen betalning = ingen leverans!"

Och,, om jag förstått det hela rätt så innebär alltså en betalning att man inte ifrågasätter fakturan/merkostnaden.


Humor,,, dock inte den roliga sorten.

( ber om ursäktet för tjatet...)


 
jag vill gärna veta mer då vi precis har betalat in pengarna för bokningsavtalet av tomt i salem/söderby som byggs av mälardalens fastigheter & trivselhus.

Sickar PM
 
Huset,, det ser dock ut att bli mycket fint,,, så,, förmågan finns väl,, men,, det är lite som att köpa ett Audi S8 från Al-Qaida.. kanske en bra produkt,, men man är inte direkt lycklig över relationen.....
Klockrent!! Precis så här känns det!
 
Haha... den bästa och sannaste liknelsen jag sett... Frågan är dock om inte Al-Qaida har högre affärsmoral.... ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.