Hej. En enkel fråga. Hur gör man bäst när man ska gjuta i berg??

Jag ska gjuta plintar (30*30cm) i ett berg som lutar ca 20-45 grader. Plintarna ska vara stöd för ett överhäng på altanen på en klipphylla. Tanken är att man ska kunna stå ett gäng personer vid ett staket och njuta av utsikten. Så vill ju att det ska vara rätt dimension på allt. För att tillägga, så är tanken att sätta stolpsko på plintarna och sen 95*95 regel som pelare, då det är ca 1,5m ner till berget.

Då kommer lite frågor :
-hur ska jag dimensionera plintarna?
-hur mycket armering?
-ska man skydda plinten? Risk för fryssprickor?
-hur djupa hål i berget?
-i 45gr lutning, hur gör jag bäst? Vill inte ha för mycket tryck neråt på plinten.

Är tacksam för alla som svarar. Hoppas att det inte är för många frågor...

Tack på förhand. Mvh dannerolo.
 
Redigerat:
Är det djupt till berg? Låter som om det är berg i dagen enligt din beskrivning?
I så fall är det väl bättre att skippa plinten och fästa skon direkt i berget.
 
Det är ca 1,5 m ner till berget.

Om man borrar direkt i berget, kan man borra samma dimension som skon och bsra slå ner den. Tänker att det knappast kommer att röra sig.?

Vill helst inte hålla på med sånt avancerat lim, då jag har läst att man måste va väldigt noga med rengöring av hålet. Eller har du någon erfarenhet av sånt??
 
D Dannerolo skrev:
Det är ca 1,5 m ner till berget.

Om man borrar direkt i berget, kan man borra samma dimension som skon och bsra slå ner den. Tänker att det knappast kommer att röra sig.?

Vill helst inte hålla på med sånt avancerat lim, då jag har läst att man måste va väldigt noga med rengöring av hålet. Eller har du någon erfarenhet av sånt??
Borra ett par mm större än stolpskon, blås ut hålet med tex en cykelpump och kör sedan med tvåkomponents ankarmassa.
 
Bäst är nog att göra som @Krokkodriljo beskrev, men att bara slå ned den i ett tight hål kommer också fungera.
Du kommer ju inte ha mycket krafter uppåt i fästet, och åt sidan/nedåt håller berget oavsett ankarmassa.
Nackdelen om du inte kör massa är väl främst att det inte kommer hålla lika många generationer då det kan komma in lite vatten och frysa/spräcka i berget.
Men min okvalificerade killgissning är att det i ett hål där du måste slå ner skon inte kommer vara ett problem förrän det impregnerade virket gett upp och det är dags att göra om altanen.
 
Borra i berget slå i sluring tryck ner balkskon klart. Sluring = cement och vatten som man gjorde förr.
 
F
Borra hål anpassat för stolpskon. Vissa fabrikat har mycket gjutskägg och kräver lite större hål. Ankarmassa behövs inte. Stolpskon flyger inte iväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.