Funderar (som jag skrivit i tidigare trådar) på att lyfta taket på övervåningen i vårt 1½-plasnhus så att vi får snedtak till nock. Jag har dock upptäckt att en del av "facken" som idag slutar på vinden har hinder dvs i något fack sitter ett takfönster och i något annat är en avbäring gjord som hindrar luften från takfoten att cirkulera. Jag kan tänka mig att det går bra idag eftersom alla fack "träffas" på vinden och man får ett utbyte av luften där. Gör jag om så att varje fack har luftspalt som går ända till nock så kommer ju vissa fack att få ett begränsat eller obefintligt luftflöde i luftspalten vilket inte låter så bra. Jag hara tänkt att montera mögelstopp eller vad de heter strax under nocken i varje fack men det är väl tänkt att ta släppa ut luft dvs som ett alternativ/komplement till vent-i-nock och liknande.

Min fråga är alltså. Spelar det någon roll att vissa fack har en bruten luftspalt från takfoten till nock. Om det gör det. Hur får man in luft efter hindret så att även den övre delen av facket får ett fungerande luftspalt. Jag antar att man får fixa så att luften kan ta sig ut även innan hindret dvs i den delen som går mellan takfoten och hindret.
 
Det borde gå att lösa med mögelstoppers. Det är små kåpor av plast vilka är öppna nedåt och instuckna under takpappen uppåt och täcker ett hål som är sågat genom takpapp och råspont.
 
Ja, det låter som en ide. Tar det som arbetshypotes tills jag hittat sågot som är bättre. De är väl inte så dyra heller.

Är det tänkt att man skall använda dem som både intag och utsläpp? Jag trodde de skulle sitta strax under nocken för att släppa ut den luft som går i luftspalten från takfoten.
 
Det beror på. Har man en bred spalt vid takfoten så sätter man bara en däruppe. Annars sätter man en uppe och en nere.
De kostar 190:- för 10st på AKB.
 
OK, tror du jag "tjänar" nåt på att sätta två som utsläpp innan hindret, två som intag efter hindret och två som utsläpp vid nock (eventuellt kommer det att bli ett litet utsläpp vid nocken också men...) i varje fack alltså.

Vi har 7:a fack på varje sida tror jag dvs 14st totalt.
Av dessa är två under ett utbygge så de kan man räkna bort (12 kvar). Ett fack har ett takfönster så 6st borde behövas där.
I de fack som är hela räcker det väl med två vid nock som utsläpp dvs 11x2+1x6=28st

Tycker att detta borde räcka men...
 
Hittade detta när jag sökte på mögelstoppers (tänkte hitta tillverkaren)

http://www.byggahus.se/bygga/svar_isolering.htm
(sök på mögelstopper)

FRÅGA:
Jag skall isolera min övervåning och vill utnyttja den invändiga takhöjden maximalt, dvs isolera upp till nocken. Hur löser jag då undertaksventilationen? Har sett två produkter; Mögelstopper samt en annan som jag inte kommer ihåg namnet på men som gick att montera från insidan. Finns det några erfarenheter från sådana produkter? Taket är uppbyggt med masonitbalkar(lättbalkar) samt Zanda betongpannor. Om det går att använda tex Mögelstopper behöver man då öka ventilationen via takpannorna?

SVAR:
Man behöver ingen ventilation alls. Masoniten ligger löst och böjer ner under reglarna. Har man Zandapannor med underliggande masonit behöver man ingen ventilation mellan isolering och yttertak. Ventilationen bildas mellan regel, masonit och takpannor.
/Bengt Bengtsson

 
Och vad menar du?
Ska du ha masonit under teglet...?
 
Jag har redan masonit som "böjer" sig ner mellan takstolarna. Tänker nog göra luftspalt iaf och montera mögelstoppers men det är inte lätt med hemmapulandet för man får olika tips vart än man vänder sig.
"Skall jag ha en 5kw eller 6,5 kw värmepump JA det ska du..." om du förstår vad jag menar.

Som sagt jag gör nog som du sa iaf.

Tack
 
Mmm..visst är det jobbigt.
Frågar man 10 kunniga i bygg- eller båtbranschen (finns säkerligen flera branscher) så får man minst nio svar.

Det som brukar bli bäst är att hämta in all möjlig info, sen gör man det man själv tror mest på.
Regeln är alltid: "Better safe than sorry" vilket i det här fallet översätts till "Hellre dubbel ventilation än ingen alls." :)
 
I Agree!

Nu skall man bara spara cash till OSB, GIPS, Isolering, vindledare, mögelstoppers och allt annat ..

Tack igen för kloka råd.

 
Intressant diskussion!

Min hustillverkare (tja...ni vet...joodå....det är så..) :p
glömde helt käckt att nockpartiet i mitten (cirka 30 kvm) behövde luftas. De reviderade ritningen (liksom några andra....minsann) och gjorde ursparningar/hål upptill i takstolarna, så att luften kunde komma in/gå vidare till andra fack! Går att se på min hemsida om huset.

Såvida detta är en bra lösning vet jag inte :-[

Helena med

se ovan :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.