Renoverar för fullt och tänkte sätta in denna stock på ett ställe. Den har legat i ladan några år och är lite angripen i barken med diverse hål in i stocken
Den lilla masken eller vad det nu är på bild 2 lever och ser ut att må
 
  • Närbild på hand som pekar på en stock med slitage och små hål i kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en angripen trästock med hål och en liten levande mask i en av öppningarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en angripen trästock med synliga hål och spår efter insekter samt en liten larv på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Max 1.5cm om den sträcker på sig
 
  • En liten larv på en grusig yta nära en vit linje, illustrerar larvens storlek omkring 1.5 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm ingen ? Det blev att parkera dessa, avbarkade mitt på betonggolvet i ladan. Dom kommer inte in i huset... känns lite synda att slänga dom i onödan bara men....
 
Barka av dem och låt dem torka. Jag har byggt ett vindskydd i skogen med panel av ytved. Vissa barkade andra med barken kvar. De som det är bark på har en del hål i sig, det har inte de utan bark
 
Den verkar ju äta upp virket? Misstänker att ingen svarade för de förutsatte att det var en trollning...
 
S
Tror det är blåhjonslarv. De lever strax innanför barken så de försvinner när du avbarkat. Du hittar lätt info om dem på nätet. Verkar inte vara någon fara för virket.
 
Nja om man googlar och kollar på bilder så tycker jag det kan vara allt möjligt från ofarliga baggar till husbock..... Jag har barkat av nu iaf så ja får se om det blir något mer spån av de som gnager. Stockarna har legat torrt i minst 4 år och det är först iår som jag märkt att det va liv i barken.
 
S
Är det inte så att husbocken äter ini trädet? Blåhjon håller sig till precis under barken.
 
A Arne999 skrev:
Nja om man googlar och kollar på bilder så tycker jag det kan vara allt möjligt från ofarliga baggar till husbock..... Jag har barkat av nu iaf så ja får se om det blir något mer spån av de som gnager. Stockarna har legat torrt i minst 4 år och det är först iår som jag märkt att det va liv i barken.
Legat torrt betyder alltså skyddat från nederbörd (eftersom du skriver lada förutsätter jag att det inte är en uppvärmd byggnad). Det betyder inte att virket är torrt. Någonstans mellan 22 - 15% kan du räkna med beroende när på året du mäter. Hela intervallet där är tillräckligt fuktigt för många insekter som lever på trä. Dock är det nog tillräckligt torrt för att det normalt räcker att bli av med barken för att bli av med insekterna.
 
Japp det stämmer men det är ju lika torrt som ladbyggnaden iaf :)

Vad jag menar är ju att det inte är något nysågat virke utan att det har några år på nacken

Låter som jag ska avvakta lite nu när barken är borta iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.