S Sorchen skrev:
Jag tänkte göra ett inlägg men hittade denna tråd, 15 år gammal, kan vi inte hjälpas att lyfta den då jag sitter precis med liknande frågor. Skulle tidigare skribenter kunna berätta hur det gick vore det än mer intressant.

Jag bor i radhuslänge där jag på entréplan känner en "jordig" lukt i sovrummet ovanför krypgrunden. När vi flyttade in tog vi hit anticimex som installerade en soprtionsavfuktare i krypgrunden och la ut markplast. Detta pga. att det var fuktig där nere och lukten.

Den har nu jobbat på sedan i februari. Tycker det blivit aningens bättre. Sämre vissa dagar, bättre andra. Men fortfarande alltid en sunkig jordig lukt i rummet som är svår att ventilera bort med öppet fönster.

Jag är tämligen säker det är luft som dras upp från krypgrunden in i sovrummet. Luktar ju fortfarande nere i krypgrunden, men är upplever det är torrare där nere. Ska sägas att temperaturen i grunden är ca 20-23 grader C året runt, RF ca 50-55% vad jag har sett sedan den installerades.

Jag vill verkligen få bort denna lukt och förbättra luftkvaliten då det ska vara ett sovrum! Men osäker vad nästa åtgärd ska.

Vad tror ni? Någon med liknande problem och felsökning? Funderar på om vi behöver beställa en utredning för att ta reda på var lukten står, om den fastnat i golv/väggar. En granne berättade att de rev upp golvet och tätade allt de kunde ner mot krypgrund (tydligen stått ett pentry så kan finnas rörgenomföringar rakt under golvet som gör att doft stiger upp).

Tacksam för svar!
Det kan ju vara så att ni har fått "luktsmitta" i isolering odyl. Vet inte om det går att sanera bort med annan metod än att man helt enkelt får byta ut smittat mtrl.
 
P petererlandsson1194 skrev:
Det kan ju vara så att ni har fått "luktsmitta" i isolering odyl. Vet inte om det går att sanera bort med annan metod än att man helt enkelt får byta ut smittat mtrl.
Tack för svar. Jo jag misstänker faktiskt det. Nu idag tex är en sådan dag när det luktar mycket i rummet. Stoppade in näsan i krypgrunden där luktade inte så mycket.

Men tycker det är lite märkligt att vissa dagar luktar det mindre i rummet. Andra mer. Men stänger jag dörren och fönstret så känner jag alltid lukten tydligt.
 
Korrigerar mig, kollade in krypgrunden igen och det luktar jordigt och sunkigt i den. Sån luft man inte vill ska vandra upp i huset.

Vet inte om det är just den luften som kommer upp eller om materialet är luktsmittat. Att lukten varierar så mycket i rummet kanske tyder på att det har göra med tryckförhållanden i huset vs grunden. Vissa dagar kanske det är mer undertryck i bostaden som suger upp sunkiga luften från krypgrunden?

Vad är bästa vägen fram? Ventilationsutredning eller riva ut, byta material och täta?
 
  • Gilla
snickrande_tanten
  • Laddar…
S Sorchen skrev:
Korrigerar mig, kollade in krypgrunden igen och det luktar jordigt och sunkigt i den. Sån luft man inte vill ska vandra upp i huset.

Vet inte om det är just den luften som kommer upp eller om materialet är luktsmittat. Att lukten varierar så mycket i rummet kanske tyder på att det har göra med tryckförhållanden i huset vs grunden. Vissa dagar kanske det är mer undertryck i bostaden som suger upp sunkiga luften från krypgrunden?

Vad är bästa vägen fram? Ventilationsutredning eller riva ut, byta material och täta?
Först borde ni såklart ta reda på vart det kommer ifrån innan man river ur ett friskt rum i onödan. Skumt att det luktar i krypgrunden även fast den är avfuktad, fast man kanske inte sanerade marken innan man plastade och satte avfuktare?
Jag har krypgrund på halva huset och nu på sommaren är det fuktigt där men det kommer inte upp lukt i huset. Det som luktar är jordbakterier (jord som är lite vit). Har haft ett företag här som skulle suga ut den dåliga jorden och spruta in tvättat grus innan det skulle plastas och installeras avfuktare. Detta just för att få bort det skikt som luktar.
 
P petererlandsson1194 skrev:
Först borde ni såklart ta reda på vart det kommer ifrån innan man river ur ett friskt rum i onödan. Skumt att det luktar i krypgrunden även fast den är avfuktad, fast man kanske inte sanerade marken innan man plastade och satte avfuktare?
Jag har krypgrund på halva huset och nu på sommaren är det fuktigt där men det kommer inte upp lukt i huset. Det som luktar är jordbakterier (jord som är lite vit). Har haft ett företag här som skulle suga ut den dåliga jorden och spruta in tvättat grus innan det skulle plastas och installeras avfuktare. Detta just för att få bort det skikt som luktar.
Ok. Det gjordes en uppstädning av gammalt bråte innan byggplasten placerades ut. Gamla jorden är kvar så säkerligen är viss lukt kvar. Men mögligt bröte och sådant försvann. Min erfarenhet av krypgrunder som är 50-60 år gamla är att jordig lukt är mer regel än undantag. Nu är den torr i alla fall.

Säg att doften produceras från krypgrunden. Så är det väl inte därifrån luft till sovrummet ovan ska komma från Så kanske en ventilationsutredning, få till ett undertryck i krypgrund och öka tillluftsventiler i boendeytan? Någon som har erfarenhet av att göra det?
 
P petererlandsson1194 skrev:
Först borde ni såklart ta reda på vart det kommer ifrån innan man river ur ett friskt rum i onödan. Skumt att det luktar i krypgrunden även fast den är avfuktad, fast man kanske inte sanerade marken innan man plastade och satte avfuktare?
Jag har krypgrund på halva huset och nu på sommaren är det fuktigt där men det kommer inte upp lukt i huset. Det som luktar är jordbakterier (jord som är lite vit). Har haft ett företag här som skulle suga ut den dåliga jorden och spruta in tvättat grus innan det skulle plastas och installeras avfuktare. Detta just för att få bort det skikt som luktar.
Ok. Det gjordes en uppstädning av gammalt bråte innan byggplasten placerades ut. Gamla jorden är kvar så säkerligen är viss lukt kvar. Men mögligt bröte och sådant försvann. Min erfarenhet av krypgrunder som är 50-60 år gamla är att jordig lukt är mer regel än undantag. Nu är den torr i alla fall.

Säg att doften produceras från krypgrunden. Så är det väl inte därifrån luft till sovrummet ovan ska komma från Så kanske en ventilationsutredning, få till ett undertryck i krypgrund och öka tillluftsventiler i boendeytan? Någon som har erfarenhet av att göra det?
 
S Sorchen skrev:
Ok. Det gjordes en uppstädning av gammalt bråte innan byggplasten placerades ut. Gamla jorden är kvar så säkerligen är viss lukt kvar. Men mögligt bröte och sådant försvann. Min erfarenhet av krypgrunder som är 50-60 år gamla är att jordig lukt är mer regel än undantag. Nu är den torr i alla fall.

Säg att doften produceras från krypgrunden. Så är det väl inte därifrån luft till sovrummet ovan ska komma från Så kanske en ventilationsutredning, få till ett undertryck i krypgrund och öka tillluftsventiler i boendeytan? Någon som har erfarenhet av att göra det?
Det kan mycket väl vara så att soptionsavfuktaren inte genererar tillräckligt undertyck i grunden. Det borde ju ifs installatören ha koll på. Kanke är det en modell av maskin där detta kan justeras. Men troligen har man valt en enklare model där detta inte går.

Här kan du läsa massor om detta: https://www.lfs-web.se/

LFS föreslår bla att man kan komplettera med en extra utsugsfäkt. Den kostar inte mycket och du klarar att installera den själv.
 
S Sorchen skrev:
Men tycker det är lite märkligt att vissa dagar luktar det mindre i rummet. Andra mer. Men stänger jag dörren och fönstret så känner jag alltid lukten tydligt.
Beror mycket på hur det blåser ute!
Prova att öppna fönster på vädrings-öppning på den sidan det blåser ifrån, och stäng fönster och ventiler på läsidan av huset.
Då får man ett litet övertryck i huset som förhindrar att lukten från smittad isolering samt från asfaboard från vissa tillverkare. tränger in i huset.
En stor bov i sammanhanget är frånlufts fäktar som sätter huset i konstant undertryck, och ser till att lukten kommer in från alla springor.
Prova att stäng fläkten när ni inte duschar, och öppna mot väster eller där det blåser ifrån under en vecka eller två.
 
P Per i Hamrånge skrev:
Det kan mycket väl vara så att soptionsavfuktaren inte genererar tillräckligt undertyck i grunden. Det borde ju ifs installatören ha koll på. Kanke är det en modell av maskin där detta kan justeras. Men troligen har man valt en enklare model där detta inte går.

Här kan du läsa massor om detta: [länk]

LFS föreslår bla att man kan komplettera med en extra utsugsfäkt. Den kostar inte mycket och du klarar att installera den själv.
Tack för svar! Det är en Corroventa CTR 300TT2, rätt kraftfull maskin då vi är en radhuslänga som delar krypgrund och har 2 st sådana installerade.

Läste på lite om den nu när du skrev detta och mycket riktigt de har sådana spjäll som kan ställas in på undertryck för att motverka lukt och radon! Kröp ner och kollade, de står inställda på "standard-läget", så det borde då gå att ställa om dem och testa detta. Ska höra med installatören om det!

Om det inte blir helt bra med undertrycket så kan ju det även vara luktsmittat material som behöver bytas ut antar jag. Nu har ju krypgrunden stått och varit fuktigt i många många år innan vi installerade avfuktaren. Lite orolig att det just blivit fuktskadat i golvbjälklaget och det är de som luktar. Någon som har erfarenhet av att utreda och se om det är fuktskada i golvet? Kan en göra det själv på något enkelt sätt?
 
L Leif i Skåne skrev:
Beror mycket på hur det blåser ute!
Prova att öppna fönster på vädrings-öppning på den sidan det blåser ifrån, och stäng fönster och ventiler på läsidan av huset.
Då får man ett litet övertryck i huset som förhindrar att lukten från smittad isolering samt från asfaboard från vissa tillverkare. tränger in i huset.
En stor bov i sammanhanget är frånlufts fäktar som sätter huset i konstant undertryck, och ser till att lukten kommer in från alla springor.
Prova att stäng fläkten när ni inte duschar, och öppna mot väster eller där det blåser ifrån under en vecka eller två.
Tack för svar! Bra idé, aldrig prövat ska se om det fungerar.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
S Sorchen skrev:
Tack för svar! Det är en Corroventa CTR 300TT2, rätt kraftfull maskin då vi är en radhuslänga som delar krypgrund och har 2 st sådana installerade.

Läste på lite om den nu när du skrev detta och mycket riktigt de har sådana spjäll som kan ställas in på undertryck för att motverka lukt och radon! Kröp ner och kollade, de står inställda på "standard-läget", så det borde då gå att ställa om dem och testa detta. Ska höra med installatören om det!

Om det inte blir helt bra med undertrycket så kan ju det även vara luktsmittat material som behöver bytas ut antar jag. Nu har ju krypgrunden stått och varit fuktigt i många många år innan vi installerade avfuktaren. Lite orolig att det just blivit fuktskadat i golvbjälklaget och det är de som luktar. Någon som har erfarenhet av att utreda och se om det är fuktskada i golvet? Kan en göra det själv på något enkelt sätt?
En sneak metod är att plocka ut lite av isoleringen och lägga i en plast påse en stund. Kryp ut igen och vändra lungorna. Ta sedan en rejäl sniff i påsen. Det blir ganska uppenbart om isoleringen har dragit åt sig lukt. Du kan ju också mäta fukthalten i trämaterialet i grunden. Har virket för hög fukthalt, mår det inte bra och kan lukta. Borde inte vara fallet då ni har en avfuktare. Men värt att kolla.
 
Ja... en gammal tråd.

Lite kort om mitt hus. Ytonggrund,
d v s som en upp och nedvänd skokartong stående på gjuten sula, runt hela grunden.
Plast på jorden i grunden, plast ovanpå ytonggolvet, som huset sedan är byggt på.

Från början så blåstes all frånluft ned i grunden, inklusive från köksfläkten av en större fläkt. Upp från grunden sögs luften in i en FTX.
Tanken var väl att tillföra värme i grunden och sen återvinna lite.
Men är det som så att tempen aldrig är högre än 12 grader på sommaren, och aldrig lägre än 8 grader.
Så det blev nästan inget att återvinna.
Ren flopp från början.

Hur som haver blev det ett övertryck i grunden. Luft med ren jordlukt letade sig in i bodelen...
Uschiamäj.


Små förbättringar gjordes under åren efter det att huset som byggdes 82 och köptes av mig 95.

Ingen luft blåstes längre ned i grunden o s v.

Rejälare tag påbörjades 2003, då en större ugn installerades...
Men lukten var givetvis kvar...

Men jag hade en egen plan!
Typ steg för steg...

7 år sedan installerades och injusterade ett HERU 100 FTX.
Litet undertryck skulle det vara i huset,
- 2 Pa relativt utsidan huset.

Lyfte in en Acetec absortionsavfuktare i grunden.
Den jobbar med att cirkulera luften i hela grunden hela tiden. Samlar upp fukten i en större bricka, så som en bikaka med stor yta. Ca var 14 minut, tillförs värme till brickan och en luftvög öppnas ut genom grunden och fukt frigörs. Samtidigt blir det ett svagt undertryck i grunden, fräsch luft sugs då in genom små otätheter i grunden.
Förloppet startas när RF blir högre än inställt värde, i mitt fall 60 %. Annars bara blåses luften runt...

Tog drygt ett år innan det blev friskt och gott i huset.

Mycket nöjd över mina egna lösningar för att få en bra inomhusmiljö.

Stora ugnen tar f ö all förbränningsluft utifrån huset vi en separat isolerad luftkanal, rakt in under och förbi asklådan. Så hur jag än eldar påverkar det inte det injusterade undertrycket i huset.
Ett rökgasspjäll stängs när elden falnat.

Har ett proffessionellt instrument för att mäta tryckskillnader. Och med en speciell sond, prandltrör och sätta in värdena i en forme kan jag mäta de verkliga flödena i husets till- och frånluftskanaler strax invid FTX
Brukar kolla varje år.

(Luftström i en tub står nästan stilla vid insidorna av tuben, men är hög i centrum. Därför måste man göra typ 10 mätningar i varje tub. Och sen räkna efter en given formel, för att komma fram till verkliga flödet.)
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.