Mellantakbjälken som ligger på murstocken är i väldigt dåligt skick och måste bytas ut tyvärr. Det var egentligen inget överraskande. Har det inte varit tätt kring murstocken så tar bjälken stryk av regnvatten mm.

Skadad mellantakbjälke som vilar på en gammal murstock, visar tecken på förfall och hålls upp av en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har haft en snickare på plats som kikat lite men även dömt ut muren helt å hållet. Nu var de en snickare å inte en murare men även jag ser att den inte är å någe bra skick. Snickarn tyckte att jag skulle göra om stugan till bostad så man kan rätta till saker ordentligt. Behålla det yttre och en blandning med nytt å gammalt inuti. Han är inte den enda som tyckt de och eftersom fäbostugan inte står på vallen där den byggdes längre så har de ju ingen speciell betydelse egentligen.

För att göra det övertydligt med en väldigt dålig bild:
Ritning av en stuga med markerade takstolar som lutat åt ena sidan, vilket indikerar strukturella problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolarna och hur dessa tre gett med sig åt ena hållet..
 
Jag skulle ta en kätting och en talja och dra takstolarna upprätta igen och sträva fast dem med snedsträvor på undersidan av taket.

Det är onödigt att byta ut sådant som är friskt och gångbart.

Folk är så inkörda på att riva bort och bygga nytt att många har svårt att tänka i andra banor och därför ser de inte möjligheterna att återanvända det som finns.

Om muren är kaputt blir det väl ingen annan råd än att mura om. Det är ju mer eller mindre normalt underhåll att mura om en tegelskorsten vart hundrade år eller så.
 
  • Gilla
jenhul
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag skulle ta en kätting och en talja och dra takstolarna upprätta igen och sträva fast dem med snedsträvor på undersidan av taket.

Det är onödigt att byta ut sådant som är friskt och gångbart.

Ja jo de är väl lite dom tankarna jag har, finns ju egentligen ingenting som strävar taket i dagsläget.

Byta ut nej, mellantaksbjälken är helt rutten dock. Muren kan behöva rivas ner helt och hållet men ska vänta till jag har en gammal murare som kikat om någon vecka. Om så är fallet så kan det bli fråga om radikala ändringar va det gäller bevara gammalt eller ej.
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Fulkemisten
J Johan Nordin skrev:
Snickarn tyckte att jag skulle göra om stugan till bostad så man kan rätta till saker ordentligt. Behålla det yttre och en blandning med nytt å gammalt inuti. Han är inte den enda som tyckt de och eftersom fäbostugan inte står på vallen där den byggdes längre så har de ju ingen speciell betydelse egentligen.
Jag tänker såhär. Man ska byggnadsvårda med måtta. Alltid. Oavsett om man gillar äldre stil eller inte. Hur tänker jag nu? Jo... En del byggnadslösningar är inte tänkta att ändras på eller så måste ytterligare saker ändras på likt ringar på vattnet. Andra går utan problem bra eller blir t o m bättre av att att ändra på och allt var inte bättre förr.
Det viktiga är att man noga tänker igenom såväl tekniska som materiallösningar så att det funkar.
Det är inte samma sak som att göra puristerna besvikna då man sätter in moderna gångjärn eller fullständigt våldföra sig på en fäbod genom att ta upp stora glaspartier i ytterväggarna.
Du verkar eftertänksam så kör på så att du blir nöjd så kommer det där bli kanonbra.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Är du säker på att mellanbjälken verkligen behöver bytas? Ofta är det överdimensionerat i timmerhus. Bjälken kan vara frisk i kärnan. Är halva bjälken frisk kan den ändå ha den bärighet den behöver. Man kan halvsula och ta bort det rötna och byta ut med nytt timmer. Känn efter med en vass kniv och yxa om det finns svar i virket. Synd att riva om det håller.
 
Även fast jag köpt en fäbodstuga som är i väldigt gott skick så innebär det inte att jag ska och kommer att behålla det så, de kan såklart sticka i ögonen på vissa men jag har en förkärlek till de gamla och robusta samtidigt som jag vill att det ska vara funktionellt.

Jag menar, vill ju kunna visstas där. Muren och bjälken är inte det enda som är dåligt tyvärr, golvet i djurbåsarna är inte bra heller.
Om muren är så dålig att den bör rivas helt, är de då värt att mura upp den igen eller ska man satsa samma pengar på något lite modernare?

Ska stugan göras iordning så att jag med familj kan vistas där å ha mysiga övernattningar så måste saker ändras tyvärr.

Tur att jag känner folk som tillverkar kilsågade breda golv

Lite saker jag fann på auktion som kom väl till hands:)


Hand håller en gammal vit porslinsknopp bland verktyg och antika föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en gammal elektrisk strömbrytare ovanför ett trägolv med antika verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en gammal keramisk eluttag ovanför en verktygslåda med diverse antika verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en gammal träblock med en metallkrok, framför en rörig bakgrund av diverse verktyg och föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en gammal, skadad bjälke inuti en rörig fäbodstuga, indikerar renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett gammalt verktyg inne i en fäbodstuga med behov av renovering, synligt slitet golv och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand som håller en gammal smidesdetalj hittad på auktion, med grön gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal rostig låsdel och nyckel hålls i hand framför en trävägg och gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Om någon skulle ta väldigt illa vid sig av mina planer så är ju allting till salu, till rätt pris :)
 
E
Elprylarna kan du slänga.
Det finns nyproducerade i bakelit eller porslin som inte har slitna och brandfarliga kontaktbleck och plintar. Dessutom kräver alla former av nyinstallation jord om vi pratar om uttag.
 
  • Gilla
Goelette och 3 till
  • Laddar…
Till och med jag som ju annars har pippi på att återanvända allt i oändlighet brukar kasta bort gamla strömbrytare och uttag. Jag vet att det finns fanatiker som använder dem men jag vill ha skyddsjordat system så därför åker de gamla uttagen i soptunnan och så avskyr jag strömbrytare som inte ger kontakt för att blecken är slitna eller rostiga så därför åker brytarna i soptunnan. Gamla kopplingsdosor är för trånga för att ge utrymme för en eftermonterad jordtråd.

Dörrlåset och bandkniven är däremot prima grejor.
Det där låset kunde man gott använda på en nyinstallerad helst återanvänd spegeldörr. En bandkniv är bra att ha då man håller på med trähantverk.

Kan NH på strykjärnet stå för Norrahammar?

Om muren måste rivas helt skulle i alla fall jag ersätta den med en ny tegelmurning i traditionell stil men jag skulle fundera allvarligt på att ändra konstruktionen litet. En vedspis bredvid öppna spisen skulle ju vara praktiskt att ha och så skulle jag försöka få in någon cirkulationskanal i murningen. Cirkulationskanaler är ett brott mot hälsingsk tradition men det har varit vanligt i Norrbotten och i Finland. Muren värms upp snabbare när man eldar så vedåtgången blir mindre och den varma muren håller värmen hela natten. Utan cirkulationskanaler får man stiga upp mitt i natten och elda.
 
Hur kommer det sig att muren är så gammal om stugan är flyttad?
 
Den kanske är flyttad för 100 år sedan och vid det här laget är en sådan mur ganska gammal?
 
Fulkemisten
J Johan Nordin skrev:
Om muren är så dålig att den bör rivas helt, är de då värt att mura upp den igen eller ska man satsa samma pengar på något lite modernare?
Hade nog precis som @heimlaga förespråkar murat en ny murstock och satt in en vedspis. Bra mycket effektivare än öppen spis. Kanske tom i kombination med en braskassett åt andra hållet (vardagsrum?) om det går att lösa? Hur stor är fäboden? Skönt att kunna värma upp ordentligt med ved och kanske lite tilläggsradiatorer.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
I bostäder ersatte vedspisen den öppna härden för omkring hundra år sedan, det var en revolution på sin tid, och värt att göra även idag i denna stuga, om ändå muren ska fixas till. Och det blev ju nyss fritt fram att sätta in klassiska vedspisar i gamla hus igen.
 
Vad jag ska försöka hinna med i år:

Bygga träställning på framsidan närmast skorstenen.

Plocka ner murstocken, bit för bit. Knacka bruk och stapla upp på pall.

Täta taket.

Räta upp taket/bjälkarna och sträva.

Dränera vid stugan och jordkällaren.
 
Fulkemisten
Varför dränering? I alla fall av jordkällaren? Står det vatten? Annars är jordkällare känsliga tingestar som man inte ska manipulera för mycket om de fungerar som de ska. Det kan ta tiotals år att uppnå rätt fuktighet och temperaturbalans.
 
  • Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.