Gud, nu är det dags att välja värmepump och vi kan inte ett dugg om dessa.

Vi bygger ett hus på ca 300 kvm, högsta takhöjd i 2/3 av huset är 7 meter (öppet upp i nock, sadeltak). Tomten är på 1061 kvm, och den upptagna byggytan ligger på ca 370 kvm.

Det finns fjärrvärme indraget i huset och skulle ev vilja använda den gällande varmvattnet. Huset ligger i Svalöv Skåne och tror inte att det finns möjlighet till att borra bergvärme tyvärr, men dock jordvärme om ytan räcker till. I plattan finns ingjuten vattenburen golvvärme, ca 1500 meter slinga.

HJÄLP, vad ska vi välja?

Ni kan se ritning samt bilder på huset på www.villawhitehouse.blogspot.com
 
Men om det är indraget fjärrvärme i huset så ska/måste ni väl använda det?
Eller ?
 
nej det är bara säga upp avtalet men ska ni ha bergvärme/markvärme så ska den göra vv också. Finns det någon energiberäkning gjord på huset uppskattad energiåtgång effektbehov?
 
Thewhitehouse skrev:
Gud, nu är det dags att välja värmepump och vi kan inte ett dugg om dessa....


Det finns fjärrvärme indraget i huset och skulle ev vilja använda den gällande varmvattnet. ....

HJÄLP, vad ska vi välja?
Vadå? dags att välja värmepump? Ni har ju fjärrvärme! Visst man kan ha en frånluftvärmepump för värmeåtervinning och spetsa med fjärrvärme (istället för med el).
Det finns fjärrvärmemoduler till vissa(?) pumpar.

Kontrollera med er fjärrvärmeleverantör vad som gäller, inte alla tillåter/gillar denna lösning har jag förstått. (ger låg avkylning av fjärrvärmevattnet(=hög retur) som försämra verkningsgraden på rökgaskondensering eller turbin.

Jag hade utan tvekan valt fjärrvärme, det är miljövänligt och relativt billigt(om inte vattenfall har köpt upp det kommunala energibolaget ;) )
Ofta används spillvärme från avfallsförbränning eller industri, vidare används även biobränsle(skogsavfall/flis) i mycket effektiva pannor med rökgaskondensering/uppfuktning vilket ger en rökgastemperatur på 35-45grC ut i skorstenen :surprised:. Fler och fler värmeverk bygger pannor med turbin för elproduktion och använder då fjv-nätet som "värmesänka".

( behöver jag tillägga att jag jobbar med fjärrvärmeproduktion på ett kommunalt energibolag ;D )
 
Ja, vi har övervägt fjärrvärme nu och kommer ge det en chans under nåt år och se förbrukning med mera...

Vår taxa är 62öre per kw, är det ok eller dyrt när det gäller fjärrvärme?
 
I min stad tar energibolaget(kommunalt bolag) 3 050:-/år i fast avgift. Energipris 49,1 öre/kWh dessa priser gäller småhus.
 
Man måste även ta med investeringskostnader och underhåll i kalkylen. Underhåll och reparationer på VP är ju MYCKET större i längden. Och risken att det är dags att byta pump innan den är avskriven bör tas med i beslutet.
 
62 öre/kW är det inklusive alla avgifter eller bara kW priset? vilken stad bor du i?
du ska givet vis sträva after jordvärme istället för bergvärme, bergvärme andvänder man bara om plats inte finns för jordvärme!

planerar du så du kan få grävar killarna som fixar grund & planarut tomtet att samtidigt gräva ner 2x300m slang så blir det ruskigt billigt att instalara jordvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.