Magnus E K
Ligger huset i Norrland? Tveksamt om det lönar sig att tilläggsisolera väggarna i södra Sverige för ett så pass "nytt" hus, så dålig är inte den befintliga isoleringen.

Att vräka in en massa tilläggsisolering på vinden är (även om det kanske lönar sig strikt värmeekonomiskt) också ett bra sätt att förstöra vinden. Den värme som strålar upp dit bidrar till att hålla vinden torr och fräsch. Dessutom är det praktiskt att kunna ha tillgång till vinden dels som förvaringsutrymme men också för att kunna göra installationer med t ex el, ventilation, nätverkskablage etc.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ligger huset i Norrland? Tveksamt om det lönar sig att tilläggsisolera väggarna i södra Sverige för ett så pass "nytt" hus, så dålig är inte den befintliga isoleringen.

Att vräka in en massa tilläggsisolering på vinden är (även om det kanske lönar sig strikt värmeekonomiskt) också ett bra sätt att förstöra vinden. Den värme som strålar upp dit bidrar till att hålla vinden torr och fräsch. Dessutom är det praktiskt att kunna ha tillgång till vinden dels som förvaringsutrymme men också för att kunna göra installationer med t ex el, ventilation, nätverkskablage etc.
Har ingen sån användning för vinden då en gång i tiden byggdes två sovrum där uppe.
Vet inte hur bra eller dåligt isolerade var husen på 50 talets...mitt iallafall verkar inte vara speciellt bra isolerad.Som jag redan har kommenterat det finns flera väggar i riktigt dåligt skick, sprickor,borrhål... därför tänkte jag byta de och samtidigt förbättra isoleringen.
 
Luis Garcia Luis Garcia skrev:
Har ingen sån användning för vinden då en gång i tiden byggdes två sovrum där uppe.
Vet inte hur bra eller dåligt isolerade var husen på 50 talets...mitt iallafall verkar inte vara speciellt bra isolerad.Som jag redan har kommenterat det finns flera väggar i riktigt dåligt skick, sprickor,borrhål... därför tänkte jag byta de och samtidigt förbättra isoleringen.
Tänk då på att rummen krymper om man isolerar inåt.
 
  • Gilla
Luis Garcia
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Tänk då på att rummen krymper om man isolerar inåt.
Hej och tack för svaret .
Det jag tänkte var faktiskt ersätta den gammla isoleringen med ny och förhoppningsvis bättre isolering utan att bygga på mycket.Problemet är egentligen bottenvåningen och källaren, sovrummen på andra våningen är helt okej.
 
Svårt val detta. Jag är inblandad i en renovering av ett 50talshus just nu. Vi valde att inte göra nått åt isoleringen då det skulle bli ett så stort jobb. Isolerar man utåt blir huset fulare och fasaden måste bytas. Isolerar man inåt blir de små rummen ännu mindre. Möjligt att man skulle kunna tjäna något på att byta ut isoleringen mot ny, ifall det är kutterspån dom sjunkit ihop. Gullfibern kom under 50 talet så har huset det är det tveksamt om jobbet är mödan värt. Bättre köpa en bra värmepump istället. Du skulle kunna värmefotografera huset lite längre fram när det blir kallare och jaga värmeläckor istället
 
  • Gilla
Luis Garcia
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Svårt val detta. Jag är inblandad i en renovering av ett 50talshus just nu. Vi valde att inte göra nått åt isoleringen då det skulle bli ett så stort jobb. Isolerar man utåt blir huset fulare och fasaden måste bytas. Isolerar man inåt blir de små rummen ännu mindre. Möjligt att man skulle kunna tjäna något på att byta ut isoleringen mot ny, ifall det är kutterspån dom sjunkit ihop. Gullfibern kom under 50 talet så har huset det är det tveksamt om jobbet är mödan värt. Bättre köpa en bra värmepump istället. Du skulle kunna värmefotografera huset lite längre fram när det blir kallare och jaga värmeläckor istället
Tack för hjälpen
Det är kanske bättre att göra så...isolera källaren utvändigt i samband med dräneringen och sen bara försöka hitta värmeläkage...hur funkar det? Finns det någon firma som man anlitar då?
☺️
 
Luis Garcia Luis Garcia skrev:
Tack för hjälpen
Det är kanske bättre att göra så...isolera källaren utvändigt i samband med dräneringen och sen bara försöka hitta värmeläkage...hur funkar det? Finns det någon firma som man anlitar då?
☺️
Jag måste säga att jag absolut inte är någon expert på detta, men det är ett stort jobb att riva ner alla väggar för att isolera om, därför har det inte lockat mig. Det bästa är kanske att kontakt någon expert på detta och betala denne några tusenlappar för en inspektion, det kan vara dina bäst investerade tusenlappar :) Det jag har skrivit i tråden är mina personliga synpunkter hur jag har/skulle ha gjort
 
  • Gilla
Luis Garcia
  • Laddar…
Hej, jag har ett hus byggt 1960. Det är trähus med teglad fasad ungefär som Den ritningen Johannes Carlsson visar ovan. Dock finns inga träskivor utan allt är råspont. Både på insidan väggar, i golv och i taket.
Vår källare är omdränerad och i samband med det lades 10cm isodrän utvändigt. Annars är allt original på huset.
Det vi upplever som störst problem är kalla och dragiga golv på vintern. Man kan också se utvändigt att snön smälter på de 4 understa tegelstensraderna. Inte på övriga väggen. Min tolkning är att isoleringen i golvet mellan källaren och bottenplan har sjunkit ihop. Hos oss är det isolerat med sågspån (träspån). Om jag skulle öka komforten hos oss skulle jag isolera golvet längst ytterväggarna. Det kräver dock i dagsläget att golven rivs upp och det vill vi inte nu. (Vi har jättefint parkettgolv i hela huset) Men om du ska byta golven ändå tror jag att du har mycket att vinna på att isolera där. Mer än själva väggen egentligen.
Vi har alla originalritningar kvar. Om ditt hus påminner om vårt kanske dom kan vara till hjälp?
 
  • Gilla
Luis Garcia
  • Laddar…
Luis Garcia Luis Garcia skrev:
Hej och tack för svaret .
Det jag tänkte var faktiskt ersätta den gammla isoleringen med ny och förhoppningsvis bättre isolering utan att bygga på mycket.Problemet är egentligen bottenvåningen och källaren, sovrummen på andra våningen är helt okej.
Tänk på att inte ha organiska material på väggar under marknivå. En besiktningsman kommer slå ner på det direkt vid tex en försäljning som en riskkonstruktion. Inga träreglar, ingen OSB/Plyfa/Spån/Gips. Ingen isolering invändigt under marknivå.
 
  • Gilla
Luis Garcia
  • Laddar…
T Anna75 skrev:
Hej, jag har ett hus byggt 1960. Det är trähus med teglad fasad ungefär som Den ritningen Johannes Carlsson visar ovan. Dock finns inga träskivor utan allt är råspont. Både på insidan väggar, i golv och i taket.
Vår källare är omdränerad och i samband med det lades 10cm isodrän utvändigt. Annars är allt original på huset.
Det vi upplever som störst problem är kalla och dragiga golv på vintern. Man kan också se utvändigt att snön smälter på de 4 understa tegelstensraderna. Inte på övriga väggen. Min tolkning är att isoleringen i golvet mellan källaren och bottenplan har sjunkit ihop. Hos oss är det isolerat med sågspån (träspån). Om jag skulle öka komforten hos oss skulle jag isolera golvet längst ytterväggarna. Det kräver dock i dagsläget att golven rivs upp och det vill vi inte nu. (Vi har jättefint parkettgolv i hela huset) Men om du ska byta golven ändå tror jag att du har mycket att vinna på att isolera där. Mer än själva väggen egentligen.
Vi har alla originalritningar kvar. Om ditt hus påminner om vårt kanske dom kan vara till hjälp?
Hej och tack för svaret.
Vi har precis samma problemet mellan källaren och bottenplan,det känns som att kylan kommer ifrån källaren och badrummet på den våningen är jätte kallt.Vi ska renovera badrummet och möjligtvis två sovrum däremot korridoren är helt okej och vardagsrummet har fint parkettgolv så de två ska inte bytas men som sagt två sovrum och badrumet kan isoleras i samband med renoveringen.
Jag fick en del papper med ritningar när vi köpte huset...ska kolla det.
Jag ska börja med dränering och isolering av källaren om två veckor...undrar om ni upplevde någon temperaturskillnad i källaren efter att isolera med prodrän??
 
Jag hade nog satsat på 20cm cellplast och platon. Och då isolering så högt upp som ser rimligt ut
 
  • Gilla
Luis Garcia
  • Laddar…
Luis Garcia Luis Garcia skrev:
...undrar om ni upplevde någon temperaturskillnad i källaren efter att isolera med prodrän??
Huset dränerades året innan vi köpte det. Så vet inte hur det var innan. Nu är det rätt ok men vi snålar inte på värmen.
 
  • Gilla
Luis Garcia
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag hade nog satsat på 20cm cellplast och platon. Och då isolering så högt upp som ser rimligt ut
Min tanke är faktiskt att lägga ny putsbruk på hela grundmuren,den ser sliten ut och detta jobbet var min specialitet när jag jobbade som murare .Då tänkte jag använda en produkt vi använde i Spanien,den tillverkas av Sika och man blanda med själva putsbruken.Den blir vattentät fast den också andas och låter grundmuren släppa fuktigheten.Har kontaktat dukas återförsäljare i Sverige och de tycker att det skulle funka bra...
En platon matta skulle göra samma sak egentligen men som sagt ska lägga ny puts ändå...på det sättet slipper jag lägga tid och pengar på platon mattan.
Cellplast eller stenull tänkte jag...isover har någon slags stenull som de rekommenderar för isolering av grundmuren.
Måste man köpa någon speciell cellplast?
Tack!
 
Nej. Vanlig billig EPS funkar, XPS om man vill ha överkurs.

Markskiva kallas den mineralull dom föreslår, det funkar väl också men den har lägre motstånd mot att ta in vatten
 
  • Gilla
Luis Garcia
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nej. Vanlig billig EPS funkar, XPS om man vill ha överkurs.

Markskiva kallas den mineralull dom föreslår, det funkar väl också men den har lägre motstånd mot att ta in vatten
Tack! Ska börja nästa veckan med dräneringen och då är också dags att köpa cellplast .Ska googla lite och jämför pris...vi hörs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.