Vi har byggt ett anpassat Rosen och är nöjda.

Vi kollade runt riktigt mycket innan vi bestämde oss och hittade inget bättre än Hjältevadshus (till det priset och en god standard)

Vi har kunnat göra i princip vilka ändringar (fönsterstorlekar har kostat extra) vi velat i hela huset och har inte behövt betala en spänn extra för detta.......

Vi tog i ganska kraftigt vad det gäller tillvalen (Ekparkett överallt, hel kaklat/klinkrat badrum, större tvättmaskin, torktumlare, bättre/tystare diskmaskin, massiva luckor osv.) och det kostade oss cirkus 140 000 extra. Summa summarum hamnade vi på en hus kostnad på 961.000 exklusive 100 000 för grunden, 140 000 för teglad fasad upp i nock.

Det enda som oroar är alla poster om fuktproblem i krypgrunder....men det blir väl ett senare problem antar jag :-/
 
Mattias_Adolfsson skrev:
Det enda som oroar är alla poster om fuktproblem i krypgrunder....men det blir väl ett senare problem antar jag :-/
Det viktigaste är väl att man är medveten om problemet. Ser man till att krypa ner under huset en eller ett par gånger per år och kontrollerar grunden så kan man åtgärda eventuella probelm innan det gått för långt.
 
GF - helt rätt. Det bör man göra.

Däremot anser jag att man på hus pyggda på 2000-talet inte ska behöva göra det. Detta borde husfabrikanterna göra något åt!

Och nej - detta inlägg är inte meningen att skapa en diskussion huruvida torpargrund eller platta på mark är att föredra...
 
Har byggt ett Hjältevadshus.
Anser den allmänna standarden vara god.
Elit Superenergifönster, Kährs trägolv m.m.
Man får bra kvalitet på det mesta.
Frågetecken för torpargrunden och att det är spånskivor på väggarna.
Inflyttningsdagen hölls och allt annat flöt bra.

Tyvärr hamnade vi i skarven av ett ägarbyte.
Finndomo köpte upp namnet och fabriken, men befintliga kunder skickades till att annat bolag som sedermera gjorde konkurs.

I och med detta försvann alla garantier m.m.

De hänvisar till Garbo, men för att kunna utnyttja deras garantier/försäkringar så måste huset i princip ha fallit ihop innan det lönar sig att använda dem...
(Inga ytskikt ersätts utom i våtrum, självrisk på ett halvt basbelopp per skada om inte skadorna tekniskt hänger ihop med varandra, + ett flertal andra villkor...)
Dessutom måste husägaren först bekosta en besiktning på 5-10.000 kr...

Det skall väl inte vara något problem nu, men kan vara värt att tänka på för alla nybyggare.

Se till att husfirman/entreprenören åtgärdar alla fel omedelbart och håll inne del av betalningen till det är fixat!!!
 
Vill man ha ett helt underhållsfritt boende får man nog bygga huset i syrafast rostfritt stål.
 
BoByggarn skrev:
Däremot anser jag att man på  hus pyggda på 2000-talet inte ska behöva göra det. Detta borde husfabrikanterna göra något åt!
Jag är säker på att man på 1970-talet (eller annat godtyckligt valt årtionde) tyckte att man borde vara säker på att man fick ett bra hus om man byggde nytt.
Så har det aldrig varit och kommer nog aldrig att bli.

Man bör göra en egenbesiktning av sitt hus åtminstone en gång om året och kontrollera allt. Vind, krypgrund, slangar, golvbrunnar, elkontakter... rubbet.
 
Hej!

Vi ska bygga hs och har tittat på hjältevadshus, lb-hus, myresjöhus och A-hus.

Vi har låtit en byggnadssnickare tittat på samtliga husleverantörers laeverasbeskrivningar.

Det som gjorde att vi direkt valde bort Hjältevadshus var dels att innerväggar är av spånskivor och inte gips samt att takbjälkar ät av masonit.

Vi tänker mest på brandrisken i huset. Om det skulle börja brinna tar det inte lång tid innan huset är övertänt med spånskivor i mellanväggarna till skillnad från gips som inte brinner.

Vi kan meddela att vi slutligen valde A-hus, lite dyrare men vi tyckte att de hade bättre standard (parkett i alla torra utrymmen, helkaklade våtutrymmen, centraldammsugare mm. mm.)

Mvh Cecilia
 
Skulle tippa att det tar ungefär lika lång för ett hus med gipsskivor i innerväggarna och ett hus med spånskivor att bli övertänt. Det som börjar brinna först är ju allt ytmaterial, möbler och gardiner och detta är ju detsamma i bägge husen. När det väl börjar ta fyr i spånskivorna är det nog för sent att ta sig ut ur huset i vilket fall som helst.
Gipsskivorna borde däremot kunna ge de där extra minuterna för brandkåren att komma fram innan stommen har blivit skadad så att det går sanera och renovera huset.
 
Lite tillägg kring vårt husbyggande kan vara på sin plats...

Se till att få ALLA entreprenad kontrakt INNAN husbygget sätter igång (Grund, huset samt fasaden)

Första budet för vår fasad landade på 140 000, nu snackas det om 180 000 men vi har fortfarande inte sett något kontrakt. Vidare är inte Hjältevad klara med sina åtagande (en kommod med ett handfat är ej uppmonterat, vindskivor saknas m.m och den så kallade servicebussen skulle varit här för tre veckor sedan......den väntar vi fortfarande på.)

Så mitt tips är att håll på en del av betalningen tills ALLA åtaganden från husföretaget är uppfyllda! Jag har lagt ner otroliga mängder tid kring att ringa, fixa och försöka få saker och ting att stämma. Det hade varit ok för mig, men om man har betalt för detta anser jag att företaget (i detta fall Hjältevadshus) bör ta sitt ansvar.....

I detta fallet kan det ju vara vår försäljare som inte har skött sig och att Hjältevad själva skulle hantera det smidigare.

Hur som helst så är huset fint :)
 
Ja det är väl det enda som man kan tycka om Hjätelvadshus.
Det är bara att flytta namnet till ett nytt företag så att detta namn kan leva vidare under nytt organisations nummer. Sedan sälja ftg utan att varumärket Hjältevad följer med utan endast ett antal tidigare sålda hus som man inte vill ha kvar??!!! Dvs med många köpare som hänger kvar på fel sida ett visst datum.

Vi själva till hör de som kom på fel sida som inte Findomo tog över. Men namnet Hjältevad lever glatt vidare som inget hänt.... ja sådant är svårt att gardera sig emot när man köper hus. Dessa Företags försäljningar och rekonstruktioner i all sin ära..
Mitt TIPS :-/
Se upp när ni köper hus över huvudtaget .
Kolla upp företagen hur deras solidiet är och ev ägar bilden ser ut.
Hur lång tid företaget exsisterat i dess nuvarande form..
JA har man möjligthet skall man ju ta en upplysning på förtegaet innan för att förvissa sig om att man har de garantier som ges och låter så jusigt när man står inför ett så STORT inköp .

Ja man blir lite eller mycket luttrad över det hele men som slutkläm så trivs vi i vår Hur "EKEBY" med inredd vind
 
Ellinor skrev:
Hej!

Vi ska bygga hs och har tittat på hjältevadshus, lb-hus, myresjöhus och A-hus.

Vi har låtit en byggnadssnickare tittat på samtliga husleverantörers laeverasbeskrivningar.

Det som gjorde att vi direkt valde bort Hjältevadshus var dels att innerväggar är av spånskivor och inte gips samt att takbjälkar ät av masonit.

Vi tänker mest på brandrisken i huset. Om det skulle börja brinna tar det inte lång tid innan huset är övertänt med spånskivor i mellanväggarna till skillnad från gips som inte brinner.

Vi kan meddela att vi slutligen valde A-hus, lite dyrare men vi tyckte att de hade bättre standard (parkett i alla torra utrymmen, helkaklade våtutrymmen, centraldammsugare mm. mm.)

Mvh Cecilia  

jag måste bara kolla.lite dyrare hur mycke mer är det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.