Hej!
Vi bor i ett hus som är byggt 1967, platta på mark. Är sjukt dålig på allt som har med hus och göra men har börjat fundera på det här med fukt.

Vi har problem med silverfiskar vilket anticimex inte verkar se något problem med. Huset har ingen källare och hittar ingen info om dränering så antar att inget gjorts sen huset byggdes.

Vid besiktningen av golvet bedömdes fuktnivån ligga under kritisk nivå för ett år sen. Dock fanns en svag mikrobaktriell lukt.

Har jag anledning att oroa mig? Ska kolla upp fukten men lyssnar gärna på er andra där ute som har koll?
Om det nu skulle finnas fuktskador, mögel eller liknande, finns det några enklare åtgärder än dränering?
 
Nej
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Nej
Kan du utveckla?
 
Silverfiskarna har absolut inget med eventuell fukt att göra.
Fuktnivåer under gränsvärden, dvs ingen mögelpåväxt kan uppkomma.
Beträffande dränering så skall den leda bort nedträngande dagvatten eller plötsliga flöden av grundvatten, påverkar inte fuktnivån i marken under plattan.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
okej tack så mycket för svar!
 
Nja. Hade rätt mycket silverfisk i huset jag bor i nu tills för 5 år sen då jag renoverade det gamla badrummet. Det var ett riktigt fuskbygge och ganska rejält fuktskadat i golvet (reglat golv över krypgrund). Efter att allt gjorts om har jag inte sett en enda silverfisk i huset.
 
Vi har haft en massa silverfiskar på kontoret, 5:e våning och så långt man kan komma från fuktigt.
Däremot trivs silverfiskar i gamla avloppsbrunnar, under kartonger man har stående på golvet mm.
 
M
Vi hade också väldigt mycket silverfiskar i vår nybyggda lägenhet på första våningen och de förekommer ofta i nybyggen utan att det behöver vara fuktproblem. Vi hade snustorra golv av golvvärme i hela lägenheten och silverfiskarna fanns där ändå. Dock så va det den sorten som har långa spröt. Är det den sorten som inte har det så kan det vara indikation på fukt.
 
M MoveMe skrev:
Vi hade också väldigt mycket silverfiskar i vår nybyggda lägenhet på första våningen och de förekommer ofta i nybyggen utan att det behöver vara fuktproblem. Vi hade snustorra golv av golvvärme i hela lägenheten och silverfiskarna fanns där ändå. Dock så va det den sorten som har långa spröt. Är det den sorten som inte har det så kan det vara indikation på fukt.
Finns väl inga kryp som är indikator på fukt förutom fiskar.
 
  • Gilla
jebelin och 1 till
  • Laddar…
M
GoC GoC skrev:
Finns väl inga kryp som är indikator på fukt förutom fiskar.
Den "norska" typen, som är snabbare och resistentare lever inte i våtutrymmen kan jag säga dig. Den lever bland damm, hudavlagringar och kolhydrater. Vi hade inga sådana silverfiskar i badrummen, men dem fanns i vardagsrummet....
 
Det är jobbigt att erkänna men vi hade en strumpa under soffan som tydligen var rena lyx-lägenheten för silverfiskar.

Under den normala storstädningen som händer helt normalt mellan panikartade händelser som magsjuka och andra lyckliga saker så tvingades vi dra fram soffan och bland myriader av skumma, bortgömda saker låg just denna strumpa med säkert 50 silverfiskar.

Vi har till 100% ingen fukt under soffan. Den står inte ens på markplan och det är snustort.

Efter denna något traumatiska upplevelse har både min fru och jag varit extremt duktiga att dammsuga, städa och hålla ordning. Ändå hade jag ... en bärfis i kalsongerna en morgon. Den skräcken och jakten tar vi en annan gång.

Saken är den, insekter kommer in fast det inte är fuktigt.

// Bärfisen
 
  • Gilla
  • Haha
Turbo-Danne och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.