Fuktskada i badrum med flagande färg och gul missfärgning på vägg ovanför golvlisten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktskador på källarvägg, färg som flagar av och synlig gul missfärgning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktskada i hörnet av ett källarbadrum med flagande färg och gul missfärgning längs väggen och golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktskada syns på en källarväggs hörn med flagande färg och gulaktiga fläckar, bredvid kablar och ett grått källargolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Vi har en fuktskada i badrummet i källare (källarvägen och källargolvet ). Färgen flaggar av och det är en riktig fuktskada (gul) på vägen.
Huset är från 1955, betongplatta, dränering gjordes 2005 men ingen pordrän eller isodrän hittades. Bara Platonmatta i vissa delar.

Vad ska vi göra?
Dränera om? Lägga isolering på utsidan?
Gräva upp hela källargolv? Och i så fall vad ska man anlita för företag i Stockholm?
Tack för tips!
 
Göra om dränering och det utvändiga fuktskyddet verkar vara på sin plats. Platonmattan borde ju även den göra jobbet men isodrän/pordrän är betydligt bättre i de flesta fall.
Jag använde pordräns dränklossar, sjukt smidigt att slippa kärra grus och så.
 
A
Dräneringen tar hand om fukt från grundvatten/underifrån samt regnvatten som letat sig ner till dräneringen.

På utsidan av källarväggarna bör någon form av vattenskyddande barriär finnas. På äldre hus var detta kallasfalt.

Om man gjorde om dräneringen 2005 så kan dräneringen fortfarande vara fullgod men det är fukt som kommer på utsidan av källarväggarna som går in i betongen istället för att hålla sig på utsidan.

Platon matta eller ”drän” produkt på ytterväggen ska lösa detta. Om matta bara finns på vissa delar hjälper det ju inte..
 
mathiash77 skrev:
Dräneringen tar hand om fukt från grundvatten/underifrån samt regnvatten som letat sig ner till dräneringen.

På utsidan av källarväggarna bör någon form av vattenskyddande barriär finnas. På äldre hus var detta kallasfalt.

Om man gjorde om dräneringen 2005 så kan dräneringen fortfarande vara fullgod men det är fukt som kommer på utsidan av källarväggarna som går in i betongen istället för att hålla sig på utsidan.

Platon matta eller ”drän” produkt på ytterväggen ska lösa detta. Om matta bara finns på vissa delar hjälper det ju inte..
Jo det kan såklart vara så att dräneringen funkar att behålla. Fast har man slarvat så mycket att man struntade i platonmattan så kan man nog ifrågasätta om dräneringen är korrekt utförd också. Grävas upp behöver det ju oavsett så det lär visa sig då. Jag skulle ta med i beräkning att kanske behöva lägga pengar även på dränering och sedan bli glad om jag slapp istället för tvärt om. ;)
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Tusen tack för alla svar. Någon bra företag för att göra dränering?
 
A
P petererlandsson1194 skrev:
Jo det kan såklart vara så att dräneringen funkar att behålla. Fast har man slarvat så mycket att man struntade i platonmattan så kan man nog ifrågasätta om dräneringen är korrekt utförd också. Grävas upp behöver det ju oavsett så det lär visa sig då. Jag skulle ta med i beräkning att kanske behöva lägga pengar även på dränering och sedan bli glad om jag slapp istället för tvärt om. ;)

Du har helt rätt. Min fokus var mer att TS inte bara skulle dränera om igen utan fokusera på att tätskiktet var ok också.
 
Vad det gäller källargolvet, vad rekommenderar ni att göra? Isolera det? Måste man gräva up? Klinkers?
 
N Necochea skrev:
Vad det gäller källargolvet, vad rekommenderar ni att göra? Isolera det? Måste man gräva up? Klinkers?
Vill du ha isolering är det att bila bort, dränera, isolera och gjuta på nytt.
Det lite enklare och (kanske) billigare alternativet är ett mekaniskt ventilerat golv, tex Nivell, Granab, etc.
Jag har för mig att Nivell har ett lågbyggande system om du har dålig takhöjd.
 
  • Gilla
Qwarf
  • Laddar…
Beroende på vad rummet ska användas till få är kanske matta som kan ventilera bort fukt ett alternativ.
Vi har "Balkongmatta" i hall i källare och en heltäckningsmatta i gillestugan men den skulle jag inte satt in om jag hade fuktigt golv.

/M
 
Alla är vi ju olika i våra prioriteringar.
Jag hade inte gjort något åt det lilla fuktgenomslaget. Ville jag ha det finare så kakel och klinker.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Nej, gör ingenting utvändigt. Det kan vara så att den lilla fuktmängden kommer upp genom källargolvet och då gör en ny dränering ingen större nytta. Va glad att det är så lite. Måla om den lilla fläcken var femte år med rätt färg och ha roligt för dräneringspengar. Dränering är det tråkigaste man kan göra åt ett hus.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, gör ingenting utvändigt. Det kan vara så att den lilla fuktmängden kommer upp genom källargolvet och då gör en ny dränering ingen större nytta. Va glad att det är så lite. Måla om den lilla fläcken var femte år med rätt färg och ha roligt för dräneringspengar. Dränering är det tråkigaste man kan göra åt ett hus.
Ja det är ju det mest troliga. Målat med akrylatfärg så kommer fuktgenomslagen som ett brev på posten i gamla källare.
 
Vilken är rätt färg?
Skulle det gå att lägga klinkers på golvet eller det är en dålig ide?
 
A
Om du nu bara har problem på ett ställe är det lämpligt att undersöka varför.


Dagvattenrör som läcker utanför?
Spricka i puts/färg som leder in vatten mer just där
Skapa på yttre tätskiktet


Som det skrivits tidigare det går säkert att hålla det i acceptabelt skick i många år till.


Det bästa är en silikatfärg men då får det inte vara målat med annan färg under.
Ja, det går att lägga klinkers men om problemet blir värre får du svårare att se det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.