D
H hempularen skrev:
Det är ett 16A trefasuttag, så lite förenklat kan man säga att du får ut 3 x 16A ur uttaget, vilket ger 3 x ca 3000w.

Men du kan inte ta ut 16A ur schukouttagen samtidigt som du tar 16A ur trefasen.

Obserbvera att såvitt jag kan se så är trefasuttaget i den centralen inte säkrat, så du måste ha 16A säkringar före centralen.
Ah ok inte samtidigt alltså.....

Bara säkring före om jag ska koppla in förbrukare på 3-fasuttaget va?

Kopplar jag in en byggcentral (med säkringar) på 3-fasttaget så är det lugnt?
 
Njaaa. Om du har ett uttag som är avsett för max 16A, så skall det finnas säkringar före som begränsar strömmen till max 16A. Ingen har kontroll på vad som kan kopplas in i uttaget. Även om DU har för avsikt att inte ta ut mer än 16A ur det.
 
D
Jag har inga 3-fasvertyg

Jag kommer alltså bara använda schukouttagen MEN tror att är lite lite kräm med 3680watt x2 om jag vill köra värme och verktyg samtidigt.......
 
D
prototypen prototypen skrev:
Varför byta en bort en diazed central, den är garanterat lika bra som något modernt plastjox.

Ska du flytta centralen så sätt upp den nya och koppla in några uttag så bygget klarar sig sedan flyttar man matningen, det blir strömlöst någon timme, men gör det mitt på dagen så finns ljus.

Protte

För att jag villa kunna köra nya trevliga moduler, typ z-wave direkt i proppskåpet
 
D
H hempularen skrev:
Njaaa. Om du har ett uttag som är avsett för max 16A, så skall det finnas säkringar före som begränsar strömmen till max 16A. Ingen har kontroll på vad som kan kopplas in i uttaget. Även om DU har för avsikt att inte ta ut mer än 16A ur det.
Räcker inte säkringarna på stolpen ute vid vägen?
 
Jo, om de är på max 16A.

Edit. Det viktiga är att passdelen i botten på säkringshållaren inte tillåter mer än 16A säkringar. Det räcker alltså inte att du ex. byter säkringar från 35A till 16A.
 
D
På stolpen sitter 3x16a

Det enklast tycks vara att sätta ett 3-fasuttag i uthuset och därifrån dra förlängningskabel till en vanlig byggcentral i stora huset.

Problemet är att jag då inte kan stänga varken dörren till uthuset eller stora huset pga förlängningskabel.

Alternativet är då att koppla in något på den kabeln som redan är dragen.

Det bästa vore en uttagscentral med 3 st schulokontakter där varje uttag är avslätat med 16a.

Då kan kag under byggprocessen få SAMTIDIGT få it 3 x 230 x 16 watt, dvs ca 11 kW
 
A
Ännu en tråd som ger magvärk! Ring elektrikern eller så tar du motorsågen och sågar av stolpen....
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
På stolpen sitter 3x16a

Det enklast tycks vara att sätta ett 3-fasuttag i uthuset och därifrån dra förlängningskabel till en vanlig byggcentral i stora huset.

Problemet är att jag då inte kan stänga varken dörren till uthuset eller stora huset pga förlängningskabel.

Alternativet är då att koppla in något på den kabeln som redan är dragen.

Det bästa vore en uttagscentral med 3 st schulokontakter där varje uttag är avslätat med 16a.

Då kan kag under byggprocessen få SAMTIDIGT få it 3 x 230 x 16 watt, dvs ca 11 kW
ja om du har 16A i stolpen så är det ju helt OK att koppla som du tänkt dig lite högre upp i tråden.
 
D
Jag har inte ens jordfelsbrytare i min gamla central.

Kanske lika bra att skaffa en ny central med en jordfelsbrytare
 
Att komplettera en gammal central med en JFB bredvid kostar några tusenlappar om du låter elektrikern göra det.
 
D
Har jfb något med jorden till uttagen att göra. Det är idag bara jordade uttag i kök och badrum.
 
Inte direkt, en JFB fungerar oavsett jordade eller ojordade uttag.
 
D
Ok tack!

Har precis pratat med elektrikern och han kunde koppla in vadsom för 599 kr i timmen.

Hans rekommendation var att sätta en ny central på en plywood och bredvid koppla in de uttagen jag behövde under byggprocessen.
 
har du uttag i badrummet, trots att du inte har jordfelsbrytare?

Det har aldrig varit tillåtet, innan jordfelsbrytaren kom så var uttag i badrum totalförbjudet, utom "rakapparatsuttag", de har en isolertransformator i sig, som dels ger lägre spänning, dels bara kan driva 100 - 200 mA, men iom isolationstrafon, så kan ingen ström drivas mot jord. Enda sättet att få en stöt ur ett sådant uttag är att sticka in spik i båda hålen samtidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.