Hej !

Håller på att göra iordning ett furugolv, det ska slipas och begandlas med olja eller lack har inte riktigt bestämt mig ännu.

Jag har en fråga om vad man kan använda för att täta springorna mellan plankorna, kommer ihåg att jag såg Timell täta med något men jag kan inte komma ihåg vad det var, någon här som vet eller har andra råd och tips ?
 
Carla skrev:
Hej !

Håller på att göra iordning ett furugolv, det ska slipas och begandlas med olja eller lack har inte riktigt bestämt mig ännu.

Jag har en fråga om vad man kan använda för att täta springorna mellan plankorna, kommer ihåg att jag såg Timell täta med något men jag kan inte komma ihåg vad det var, någon här som vet eller har andra råd och tips ?
Är det så stora springor att du inte kan leva med det?

Har man ett trägolv får man räkna med att man får en springa vintertid som minskar somartid när trät sväller. Är dom alltid för stora så kan man ju plocka isär golvet och knacka ihop det igen.

Pga variationen så tror jag det blir svårt att täta med nåt då det måste vara elastiskt annars spricker det ju.

Har svårt att tänka mig att det blir speciellt snyggt med tex latex. Nån annan har kanske provat.
 
Löses med vanlig "nåtning" typ sikaflex. Olja sen
 
Spingor i ett furugolv är ju en del i charmen. Men kan man nu inte leva med det så är det nåta golvet som ett skeppsgolv tycker jag. Visst är springorna riktigt stora så är det omläggning som ska till för att det inte ska rammla isär helt.
 
Anledningen att jag vill fylla igen är att jag inte villa tt det ska bli så dammigt osv. Den här nåtningen vad är det för material ? Kan man gå in i en affär och köpa nåtning eller är det en teknik ?
 
Vad det är för material vet jag inte men vet att jag såg det gjordes i något av alla fixar program på TV för ett tag sedan. Kan ha varit sommartorpet förra året. Men tänk på att det är bättre med lite skit i hörnen en ett rent helvete. ;)
 
Får väl upprepa :cool: Sikaflex eller dylikt.
 
Hehe....den klassiska "fogen" på gamla fina golv består annars av nedskurad smuts bunden i såpa. Det kanske går att behandla på ett liknande sätt? ;)
Allvarligt talat; grannen i min tidigare Brf var golvrenoverare och berättade om att använda linolja, fint sågspån, fin sand och mörk bets i en gegga som spacklades ner i golvspringorna INNAN golvet slipades. Har dock aldrig hört någon annan göra det.
Sikaflex brukar var det vanligaste
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.