Hej, håller på bygga upp en källarnedgång i samband med pann byte, och tänkte det vore smart att ha en ingång i framtiden.
Det finns en gammal brunn och platta sen tidigare garage ingång som var igengrävt.
Har börjat mura upp med stenar men frågan är om jag för varje trappsteg lägger upp en rad med stenar (ska gjuta en trapp) ?
Samt räcker det att mura väggen utan armering?mottages gärna tips
Ser ut så i dags läget
Har noll koll på sånt då jag aldrig hållt på, men inte tummen mitt i handen :)
 
  • Pågående arbete med att mura upp källarnedgång i grävd grop med synlig betongplatta och gammal brunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen
Entré utifrån så e ju bra att ha. tänk på att få tillräckligt stort utrymme utanför dörren så de inte blir trångt att komma sig in där, när det kommer fyllnadsmassor på utsidan av "väggen" så behövs viss stadga hur mycket vill jag inte ge mitt utlåtande på men krafter finns i och med att det kommer att vara fuktigt material på utsidan så kommer de att frysa på vintern och utvidga sig då också.
 
Jag har 1,20 cm brett mellan vägg och mur.
Tror du att murbruk håller? Ca 1 5 meter från golvet till marknivå.
 
Läs anvisningarna för Leca så får du veta hur du ska armera. Jag är tämligen säker på att man tex alltid armerar mellan skift 1 och 2....
 
Vad är det för stenar du har tänkt mura med?
Armering krävs under mark. Speciellt då du bara har marktryck från ett håll. Armera hellre för mycket än för lite.
 
Det är betonghålsten, plattan under där stenarna ligger är aremerat väl, tänkte om man behöver göra mer? Tex lägga mellan varven ellee dylikt eller om det håller med bara murbruk?
 
De e ju trycket i sidled väggen behöver hålla så där lär armering behövas även ner i plattan.
 
Så det räcker om jag borrar ner armering i plattan som sedan låser stenarna, och ska man ha det från plattan till över marknivå?
Och ska det läggas på armering på stenarna också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.