Har satt en dimbar IKEA LEDARE E27 11Watt/1000lumen i mitt nyrenoverade badrum. Lampan styrs av en Schneider tryckdimmer (vet ej exakt modell).

Om jag vrider dimmer från min till max blinkar ljuset till en gång, precis innan dimmern når maxläget. Sätter jag i en svagare LED E27 är det inga problem.

Vad kan det bero på? Fel på LED-lampan? Eller funkar just den modellen bara dåligt ihop med dimmern?

Eller är det mer att det blir någon tillfällig överbelastning? Märkte exakt samma blinkning om jag stänger av rakapparaten efter att den gått en stund (utan att jag rör dimmern alltså).

Övrig el i badrummet är en fläkt (Pax Calima), golvvärme (ej igång) och eluttag (en enkelt och en dubbel).

 
Jag gissar att det är just den modellen av LED som får dimmern att bete sig så.

Alla dimmers är mer eller mindre känsliga för transienter. Din rakapparat skapar en strömpuls på nätet när den stängs av, det får dimmern att reagera.

Jag misstänker att drivenheten som finns inbyggd i lampan skapar en transient när den växlar från dimmad mode till normaldrift.
 
  • Gilla
88-65
  • Laddar…
Gissar på att det är dimmern som konstrar.
Har ej sett att LED har gjort på detta sätt. Problem med LED-ljuskällor brukar innebära flimmer eller dåligt regleringsområde på ljusnivån, ej ett så kort kort blink.

:) Två förslag på felkälla ...
 
E etompau skrev:
Gissar på att det är dimmern som konstrar.
Har ej sett att LED har gjort på detta sätt. Problem med LED-ljuskällor brukar innebära flimmer eller dåligt regleringsområde på ljusnivån, ej ett så kort kort blink.
Alltså en trasig dimmerenhet?
 
88-65 Renoveringsmannen skrev:
Alltså en trasig dimmerenhet?
Vågar ej ge ett kategoriskt svar, kanske ett kompatibilitetsproblem.
Testa med ett annat fabrikat av ljuskälla innan du börjar rota runt med dimmern.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.