Har byggt ett tak med enkelspikad råspont (20x95 mm tror jag). Dubbla spikar endast på nedersta brädan. Sen plåttak på det skruvat enligt instruktion på bärläkt med strö under.

Nu känner jag viss oro för att pga att jag endast satte en spik per takstol att taket inte kommer klara sidovindar så bra. Spontarna kan ju glida mot varandra till viss del. Är iofs väldigt små ytor för vinden på gavlarna. Finns det nån risk att takstolarna kan blåsa omkull?
 
Staffans2000
Det skulle inte oroat mig det minsta.
Sov lugnt.
 
  • Gilla
Munkfors
  • Laddar…
Jämför med att många tak byggs helt utan råspont, endast duk och bärläkt mellan takstolarna, det verkar hålla väldigt bra även det.
 
Men då behöver man väl någon typ av diagonalstag va?
 
Men när man kör enbart bärläkt har man grövre reglar och 2 skruv/spik per takstol. Så det blir nog hyfsat stabilt i sidled också
 
Vinkeljärn monterade under takstolar med synliga gaffelankare på rödmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag satt vinkeljärn under varje takstol också. Notera gaffelankare på utsidan. Jag kunde kanske ha vinklat hålplåtarna på takstolen så kunde jag kanske ha fått plats med vinkeljärn på takstolarnas sidor i stället.
 
sunnis
M Munkfors skrev:
[bild] Nu har jag satt vinkeljärn under varje takstol också. Notera gaffelankare på utsidan. Jag kunde kanske ha vinklat hålplåtarna på takstolen så kunde jag kanske ha fått plats med vinkeljärn på takstolarnas sidor i stället.
De där är ju överarbete. Finns ingen anledning till att sätta beslag på det sättet, det kan ju bli lite meckigt om du ska sätta skivor på väggarn sen, samt att du ska väl ha en glesbräda längst emot vägg och takstol för takbeklädnaden ska sitta i något längst ut.

Det räcker med skrå in skruv ovanifrån ner i hammarbandet. Vill man göra det extremt så använder man konstruktionsskruv. Sitter plåten i vägen kan man bara borra upp ett hål på plåtarna till takstolen så de blir större så de kan ta en skruv snett nedåt. Annars borde man även kunna köra långa skruv under hammarbandet och upp i takstolen.
 
Det är ett kallförråd så ska varken ha innertak eller väggskivor (kanske en för verktyg). Jag skruvade underifrån på skrå. Tänkte inte på att man kan borra plåten
 
Plåten håller ordning på det taket, inget att oroa sig om.

Protte
 
  • Gilla
Munkfors
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.