Många bra tips här redan...
Kanske bygga en "community" för verktygs-/maskindelning?

Jag har i många år funderat över varför det inte finns maskinpooler, på samma sätt som det finns bilpooler.
Det är vansinnigt att alla fastighetsägare köper in en full uppsättning verktyg, gräsklippare, högtryckstvätt mm.
Det mesta används sällan utan står och kostar pengar.

Det finns hyrsajter idag, där man kan hyra ut sina verktyg, men jag tänker mig mer gemensamma pooler, där man bidrar med sin del av verktyg, och därmed får låna av andra, utan höga kostnader eller allt för omfattande dokumentkrav runt om.

Vill man vara kreativ kopplar man det till google maps, så man ser direkt på kartan var verktyget/maskinen finns, med förbehållet att det såklart kan missbrukas av verktygstjuvar.
Kanske kan det motverkas av att det finns inloggningskrav, och att man måste bli medlem i en pool innan man kan se var en maskin finns, medan man som icke-medlem endast kan se vilka maskiner som finns, men inte exakt var.

Klippte för övrigt häcken i helgen, med min gamla häcksax. Tung och otymplig, vilket brukar rendera en halvdags sängliggande pga nack- och axelvärk. Lyckligtvis tyckte grannen synd om mig och dök upp med sin Ryobi batterimaskin.
Halva vikten, 10 cm längre blad. En sån blir det nästa gång för mig med!
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Jag och min sambo som nyblivna första husägare är verkligen inte bekväma med att börja renovera då vi inte bestitter den kunskap som oftast krävs.. Men vi båda har viljan och ser det som väldigt roligt att eventuellt så småning om se huset växa fram till det vi önskar, jag tror att det bara handlar om att våga.
Men jag som nybörjare saknar verkligen "Gör det själv" videos, jag sitter dagligen på forumet och läser om hur folk gör si och så, men många ord/meningar förstår jag inte ett smack om, skulle jag istället kunna få en video som visar ingreppet. Det hade verkligen underlättat och jag tror min rädsla för att göra fel hade blivit betydligt mycket mindre.
Många gillar ju att dokumentera sina renoveringar med ex. före och efterbild, så jag tror absolut att material för detta finns hos oss alla.

Tack för en annars fantastisk bra hjälpsida.
 
Jag är jätteglad åt min svarta ByggaHus-Tshirt som jag fick för länge sedan; det känns som att man får lite mer respekt på byggmarknaden om man går dit iklädd den - som om att de inte vågar försöka lura en! :cool:
Men den börjar bli sliten.

Därför skulle jag vilja se en "Merchandise"-avdelning här, där medlemmarna kunde köpa T-shirts, kepsar eller annat husbyggarrelaterat. Skulle även passa bra som priser i enklare tävlingar; uppmärksamma medlemmar som nått upp i ett visst antal medlemsår eller antal gillade inlägg, osv.

Dessutom skulle jag ha nytta av en häcksax - grannen har en rejäl häck på sin sida tomtgränsen. En som de inte riktigt hinner med pga två små barn. De har sagt att vi gärna får klippa det vi vill från vår sida - men jag har bara en sekatör.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
En klimatsmart-kategori under "utforska"!
Jag vill se mer innehåll om hållbarhet, att bygga för framtiden. Inte bara miljövänliga och energisnåla hus, utan även materialtransporter, livslängd, överkonsumtion/onödigheter co-åtgång i produktion etc.
Som hemmafixare står man ofta inför många beslut och det hade varit intressant att läsa mer om dessa saker när man gör val för renovering och nybygge. Ämnet ingår redan i fler kategorier men jag tycker ändå att det behövs. Sedan är "klimatsmart" kanske ett tandlöst "buzzword", kanske det finns något bättre?
 
Då vill jag slå ett slag för en funktion jag verkligen saknat på sidan och som jag föreslog lite sedan i feedback-tråden:
När någon exempelvis postar en länk till en bra sida för beräkning av snölaster, eller en speciellt rolig historia eller vad de nu må vara skulle jag verkligen vilja kunna spara ett enskilt inlägg i en egen liten lista för att enkelt kunna gå tillbaka till dem, en privat favoritlista helt enkelt.
Helst ska givetvis inlägget i favoritlistan kunna namnges på ett bra sätt, så när jag sparar ett inlägg från användare "Pelle123" från tråden "Bygga carport-projekt" kan jag istället ge det namnet "Tabell för beräkning av snölast" eller vad jag nu vill.

Får man komma med två förslag i samma svar? För i så fall vill jag också efterfråga funktionen om att söka i en specifik tråd. Låt oss säga att jag vet att jag har läst något om beskärning av äppelträd en viss användare skrivit i tråden "Odlingshörnan...".
Nu är det svårt att hitta precis det inlägget bland de övriga 1160 inläggen i den tråden.
En utökad sökfunktion skulle underlätta sådana äventyr. Låt oss säga att jag kan visa bara inlägg från användaren "Malmö_Malin" i den aktuella tråden. Eller fritextsöka i en enskild tråd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Paulina123
  • Laddar…
Hej,

Två saker vill jag gärna veta.

1: Hur man renoverar ett hus på det mest miljövänliga sättet. Då tänker jag både på typ av material och för att få så låg energiförbrukning som möjligt. Vore även intressant med en ekonomisk jämförelse mellan det billigaste kontra det mest miljövänliga sättet.

2. Hur sköter man om sin trädgård på ett giftfritt och hållbart sätt. Läser om och om här i tråden hur folk köper gift från utlandet. Kan man undvika dessa gifter genom bättre planering?
 
KristinaRT
Jag skulle vilja läsa artiklar, som tar upp några av de områden som diskuteras mest och hetsigast, t.ex asbest, allemansrätten/skyltning osv men där det redogörs för vad lagen/vetenskapen säger.... Ett slags ”facit” mitt i allt tyckande.

Skulle också vilja läsa en eller några artiklar om ”dolt fel”, första delen vad det är (juridiskt), andra delen exempel på vad som INTE är dolt fel (exempel fr verkligheten) och tredje delen exempel (från verkligheten) på vad som ÄR dolt fel. Blir väldigt ofta diskussioner med tyckande där...
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Något som jag hade uppskattat hade varit lite mer tips och trix för att kunna spara in dom där extra kronorna till hushållet som allt som oftast har många hål att stoppa dom i. Det kan handla om tips om reor på större byggvaruhus till, tips vad man skall tänka på när man ska välja el-leverantör/försäkringar. Belysa de besparingar man kör finansiellt genom att källsortera ordentligt då mängden hushållssoppor minskar. Listan kan göras lång =)
 
Skulle vilja att sidan blev mer "enkel" tycker det är för mycket och det är lite plottrigt. Nu har man lärt sig sidan och det går bra men upplevde den lite smålurig innan.

Hade också gärna sett filmklipp med tillvägagångsätt på olika moment som man kan stöta på och intervjuver med yrkesfolk ute i vida Sverige :)
 
En "Expertpanel" skulle kunna upprättas där medlemmar med verifierad expertkunskap kan deltaga. Gruppen kan bestå av en rad olika personer som genom utbildning och arbetslivslivserfarenhet blivit kunniga inom ett område och företrädelsevis arbetar inom detta. Så stor bredd som möjligt får finnas där under förutsättning att man kan verifiera personen bakom kontot och dess kunskaper.

Arbetet kan bestå i i att svara på diverse frågeställningar där rätt personer svarar men också att tackla disciplinöverskridande problem.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
A
Jag tycker man ska lyfta alla de medlemmar i forumet som bistår med sin kunskap, sina tankar, eller bilder på sina projekt. Forumet får rösta fram en medlem tex en gång per månad. Denna medlem får äran och kanske någon mindre gåva av de som driver denna sida.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Har själv en Stihl HS45, fantastisk bensindriven häcksax stark som s**an och klipper nästan vad som helst tex bråkiga gamla Liguster- eller Avenbokhäckar helt perfekt. Klippt häck i många år med den, inklusive svärmors 100-tals meter av häck och buskar någon gång per år.

Nackdelen är att den väger ca 5 kg, fördelen är att häckoperationerna går galet kvickt typ att man ibland kan klippa häck i normal gångfart. Lätt att underhålla, 60 cm svärdet relativt enkelt att slipa upp till nyskick på en kvart inkl omsmörjning varannat år. Känner mig litet som Edward Scissorhands med den häcksaxen :)

Dock, ska inte sticka under stol med att ryggen och axlarna kan protestera ibland om man kört för långa pass med den maskinen.

Det jag skulle vilja se mer av är att proffsanvändare utvärderar tex häcksaxar. Vi såg ju här hur man jämfört sladdbundna elsaxar med batteridrivna. Ser inte det som en relevant jämförelse (ja jag har kört elsaxar i många år...), jag vill se tuffa tester där man jämför i detta fall batteridrivna häcksaxar mot bensindrivna vilket lär vara alternativen för pro / semi-pro-användarna.

Ergonomi blir ännu mer prioriterat i det läget. Personligen skulle jag knappast rekommendera Stihl HS45 till någon som arbetar med detta som yrke, vibrerar för mycket för mer än max en timme i stöten och den är som sagt för tung för långa ihållande jobb. Men samtidigt extremt effektiv om man som hobbyist bara kör en timme, man får enormt mycket gjort!

Så det är den här balansen jag skulle vilja se mer av i recensioner av verktyg och då krävs proffsanvändare att lämna vettiga utlåtanden som jag ser det.
 
Skulle gärna se mer byggbeskrivningar för oss riktiga noviser. Letar ofta efter ”enkla” saker så som att resa innerväggar till att måla ett rum. Små korta filmsekvenser hade varit guld
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Jag ser gärna att ni gör fler konsumenttest på maskiner/verktyg så vi konsumenter får en bättre inblick och guidning till ett bra köp. Sen ser jag gärna att det läggs ut instruktionsvideor på hur man utför vissa arbeten som kanske inte är så svårs men ack så viktiga för konsumenten att göra på rätt sätt, exempelvis hur man sätter en siliconfog i ett badrum - hur man listar runt en dörr osv...
 
tveksamt tveksamt skrev:
Då vill jag slå ett slag för en funktion jag verkligen saknat på sidan och som jag föreslog lite sedan i feedback-tråden:
När någon exempelvis postar en länk till en bra sida för beräkning av snölaster, eller en speciellt rolig historia eller vad de nu må vara skulle jag verkligen vilja kunna spara ett enskilt inlägg i en egen liten lista för att enkelt kunna gå tillbaka till dem, en privat favoritlista helt enkelt.
Helst ska givetvis inlägget i favoritlistan kunna namnges på ett bra sätt, så när jag sparar ett inlägg från användare "Pelle123" från tråden "Bygga carport-projekt" kan jag istället ge det namnet "Tabell för beräkning av snölast" eller vad jag nu vill.

Får man komma med två förslag i samma svar? För i så fall vill jag också efterfråga funktionen om att söka i en specifik tråd. Låt oss säga att jag vet att jag har läst något om beskärning av äppelträd en viss användare skrivit i tråden "Odlingshörnan...".
Nu är det svårt att hitta precis det inlägget bland de övriga 1160 inläggen i den tråden.
En utökad sökfunktion skulle underlätta sådana äventyr. Låt oss säga att jag kan visa bara inlägg från användaren "Malmö_Malin" i den aktuella tråden. Eller fritextsöka i en enskild tråd.
Exakt det här hade jag tänkt skriva! Vad kul att flera verkar vilja ha dessa funktioner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.