Hallå,

Ny här och första inlägget. Ungefär lika erfaren är jag gällande husbygge. Nu precis nu (igår) så har jag börjat spana in detta forum och diverse hustillverkare.

Nu är det så att jag har en liten son som hör till gruppen funktionshindrade. Exakt vilka framtida behov som kommer uppstå är inte säkert, för han är bara två och väldigt mycket kan hända innan allt är fastställt, behovsmässigt.

Så då gäller det att bygga för att kunna parera eventuella framtida behov i åtanke, men det ska ändå vara komplett som det är. Så det inte är halvfärdigt och väntar på något som kanske aldrig kommer.

Breda dörrar och väl tilltagna utrymmen och inte så mycket krångel är väl det jag förstår måste göras. Men jag vill ha ett fint hus också, inte bara praktiskt. För om man pyntar två miljoner så vore det bra om man känner att det var väl spenderade pengar.

Givet blir det enplanshus :)

Men är det någon som har någon erfarenhet av nybyggnation med funktionshinder i åtanke. Någon hustillverkare som har mycket erfarenhet osv... osv...

Planerna är som sagt i början och det kommer nog ta en hel del tid innan planerna blir till verklighet. Men under tiden gäller det att förbereda sig. Och jag googlar som en dåre men finner ingen information just. Förutom en bok som jag ska låna som heter "Bygg ikapp handikapp". I övrigt verkar alla handikappade vara jättehemliga och sitta och bara hålla på sina erfarenheter.

Finns det enkla unika lösningar?

Tack,

Jon
 
Hej!
Det bästa vore om du hade någon kontakt med någon arbetsterapeut eller får info om bostadsanpassning i kommunen där du bor. De brukar ha broschyrer där det står specifikt vad som gäller vid nybygge. Vi bygger själva och ett av våra barn är rullstolsburen..... Vi har bl.a öppen planlösning, kommer att använda slitstarkt laminat med ljudisolering (Pergo select) för att klara allt slitage, massiva dörrar (bättre ljudisolering), isolerade innerväggar (ljudisolering), massagebadkar (för blodcirkulation), värmegolv. Kommunen kommer och fixar entreramp och sätter in ett höj och sänkbart tvättställ - annars så behövs det ingen övrig bostadsanpassning som inte ingår i hjälpmedlena man har (de får man låna gratis av arbetsterapeuten).
Det är inte så krångligt som det låter och man får det som man vill. Vi hörde oss för bland husleverantörerna innan vi bestämde oss och det verkar som ingen var direkt främmande för "funktionshinder" och det är en hel del som har just öppna planlösningar som passar bra.
 
Idag kräver bygglagstiftningen att bottenvåningen i ett nybyggt hus skall vara ritat så att en person med funktionshinder skall kunna bo där utan att några stora ändringar måste göras.
Altså är alla hus (kataloghus såväl som arkitektritade) anpassade för att man skall kunna komma runt med en inomhusrullstol samt kunna klara toalettbesök och duschning själv eller med plats för medhjälpare.

För att få till en mer specifik anpassning som passar er sons handikapp bör ni ta kontakt med någon handikapporganisation som kanska kan ge er kontaktpersoner med samma handikapp som idag är vuxna. Då kan man lättare få tips om vad som är viktigt att tänka på just för er.
 
Både volvo o cast har spridit lite ljus :) Tackar man för,

Pratade med Håkan på Villa Varm idag. Och fick en del tips, främst gällande tomt. Planlösning är valfritt och då det inte är nyckefärdigt så behöver man inte göra ändringar, då man gör det från nada. Fasen vet om det är bästa alternativet för mig, men jag har fått lite förtroende för deras tänk.

Cast, jag tycker det låter inte bara som man får ett mer anpassat hem med de valen utan ett solidare hus. För mer ljudisolering och slitstarka golv är väl ingen nackdel på något vis. Men hur skiljer sig kostnaderna? För problemet brukar inte vara att folk inte vill ha kvalitet, utan snarare att kvalitet ofta är väldigt dyrt. Mellan tummen och pekfingret?

Sen är en bekant genom habiliteringen på väg att dona med hus, så där kan jag nog få mycket kunskap och kanske till och med hjälpa till o hamra lite :)

Vid samtal till Håkan så var min tanke att man skulle göra om garaget till "gympasal", han föreslog då att man kunde göra dubbelgarage och sen använda halva. För vid de husbyggen de hade erfarenhet av var förutom öppen planlösning just stort garage som tillåter att man har rullstol runt om bilen.

Tack väldans för information, och om någon vill så för all del fyll på med mer. Allt är av intresse :)

/jon
 
Nu har jag ingen egen erfarenhet av att vara rullstolsburen, och ej heller någon i min familj. Jag har däremot ett medfött hjärtfel som inte kan botas annat än genom hjärt-lungtransplantation. Detta har givetvis följt mig i mina husplaner, då jag blir mycket trött av att tex gå i trappor.

Det finns likheter men också skillnader, så du får ta mina råd för vad de är.

Prioritet nr 1 för mig var att hitta ett bostadsområde som var relativt platt/flackt. Gärna med gång/cykelvägar som man trots sitt handikapp kan använda så man får en åtminstone en aning motion, tex kvällspromenader. Området skall också vara tillgängligt vintertid (bra snöröjning) för man är helt beroende av bilen. Närhet till skola samt förskola så att även jag kan promenera med mina barn till skolan. Tomten är givetvis också mycket viktig. Den skulle vara så platt som möjligt och garageinfarten så kort som möjligt eftersom jag inte kan skotta snö, utan det får min stackars fru göra ;). För er del gäller det också att kika så att trottoarkanter är anpassade samt busshållsplatser. Tro mig att en del tycker det är lyxigt då man åker Taxi till skolan varje dag medan man själv inget annat hellre ville än åka buss, och det kan man nu med nigande bussar. Jag hade själv kunnat åka buss om vi hade bott lämpligare då jag gick i skolan. Allt handlar om att det ska vara så lite hinder som möjligt för ditt barn så barnet kan klara sig själv och känna sig fri.

När man lyckats hitta detta passande område med passande tomt så ska man planera huset. Att det ska vara enplanshus är givetvis självklart (det borde det vara för alla).

Här är det viktigt att tänka på nivåskillnader. Enligt praxis ska huset vara 30 cm över gatan. Det ska du blankt strunta i, gnäller de på byggsamrådet så förklara läget. Lägg huset kanske bara 10 cm över gatuplanet och använd dig av en midja på garageuppfarten för att slippa vatten i garaget. Var också noga med dräneringen runt huset istället för en enorm lutning. Detta kommer att underlätta betydligt för ditt barn att ta sig in och ut ur huset/garaget. Bygg vidbyggt varmgarage med takskjutport, för du ska in med bilen i garaget och det ska vara rymligt för ditt barn att ta sig i och ur bilen. Du kan också försöka få till en carport och kanske tak fram till ingången om det är möjligt ur estetisk synvinkel. Då huset inte är särskilt högt över marknivå blir det lättare med ramp till ytterdörren osv. Inne i huset använder du dig av en öppen planlösning utan trösklar i dörrarna. Använd skjutdörrar om det går, ljudisoleringen blir lidande men det underlättar mycket då man tar sig fram med rullstol. Planera och kottla för handtag/räcken där det behövs, så ditt barn kan hålla i sig tex toalett, dusch, vid soffan, köksbordet mm. Anpassa köket så att det finns plats under tex någon bänkskiva där ditt barn kan rulla in och hjälpa till med bakning, matlagning osv. Gör ett stort kök så du behöver använda så lite överskåp som möjligt så ditt barn kan nå saker själv. Sedan ska du givetvis planera så det finns parkeringplats för rullstolen i grovingång samt huvudingång.

Till ytskikt ska du givetvis använda tåliga material, laminat/klinker i golv tex. På väggarna får man nog räkna med en del "ikörningar" så kanske målade väggar är att föredra så man lätt kan bättra på eventuella skador. Beroende på graden av funktionshinder finns också mycket elektroniska hjälpmedel som man kan styra med fjärrkontroll, om det finns behov för detta vet jag inte men vet man att det kanske komemr så bör man eventuellt förbereda för detta. Det kan röra sig om elektriska persienner, lås, belysning osv.

Jag vet också att det finns de med så stora behov att ett personalrum kan krävas om det rör sig om 24h tillsyn. Då ska man givetvis planera för detta.

Kom också på att du bör välja betongtakpannor så att snö inte rasar från taket och hindrar vägen. Det går även med plåt med rasskydd.

Mer specifika hjälpmedel som tex speciella kranar osv utgår jag ifrån att du får hjälp med om det skulle behövas.

För övrigt tycker jag det är sunt att du bygger nytt och tänker på ditt barn. Jag har sett många exempel där kommuner tvingas bygga om gamla hus för miljonbelopp då dessa inte fungerat då man fått ett barn med funktionshinder. Enligt min ringa mening så är barnen mest hjälpta av att man i dessa lägen bygger nytt i rätt omgivning och rätt från början.

Lycka till!
 
WeeBe, det var mycket information som var bra.

Oavsett mina personliga behov så var det mycket tänkvärt, framförallt med omkringliggande saker så som promenadstråk och bussar osv... Allt för att underlätta självständighet. Tror faktiskt att det är bristen att kunna göra saker själv som många gånger får folk att känna sig handikappade och i vissa fall t.o.m i vägen. :(

Min son verkar som om han kommer upp och gå, men andras erfarenhet säger att många väljer att delvis använda rullstol också för att kunna leva också och inte lägga allt krut på att gå för att föräldrarna har någon slags idé om att livet går ut på att gå :)

Kom också och tänka mer på garage, att många väljer större bilar. MPV tror jag de kallas, familjebilar. Just för att ha plats med folk och hjälpmedel. Det kan ju också vara en tanke för framtiden, för även om en volvo kombi duger nu kanske det behövs en större bil sen.

Tackar för all information, bidde lite fart på tråden efter ett tag :)

/jon
 
Vi bygger ett Eksjöhus Kvadraten 1 ½plan (egnahem) och priset på en sådan är ca 1550000 kr nyckelfärdig (oinredd isolerad vind med el och VVS uppdraget och resten gör vi själva, dock ingår ektrappa upp) inkl. schakt och grund. Egnahemsserien har samma standard som Eksjöhus vanligare modeller men det går inte att ändra planritningen och är billigare. Vi valde bort tapet och golv och fick ett avdrag på ca 85000 kr och kommer då att ha målade väggar istället och lägga Pergo. Min man är i byggbranchen och köper material till detta billigt.... Det är inte så dyrt med ett mera solidare hus om man jämför vad man får. Banken/mäklare värderar dessa hus högre. :)

Visst en Smålandsvilla eller ett Älvsbyhus är billigare, men när du lägger ihop alla tillval som ingår i Eksjöhus så blir det ingen skillnad. Vi har självklart haft vår funktionshindrade dotter i tanke när vi bestämde oss för huset, men det var inte svårt att hitta hus som passade då så gott som alla husleverantörer har något hus som passar. Vi bygger även ett garage och väljer då att ha ett bredare garage med gott om plats runt hela bilen. Det skall bli så underbart den dag vi flyttar - så mycket det kommer att underlätta familjens vardag!! Vi bor idag (5 st i familjen) trångt och man konkar ett par hundra meter till p-platsen.....

jonkanon skrev:
Både volvo o cast har spridit lite ljus :) Tackar man för,

Pratade med Håkan på Villa Varm idag. Och fick en del tips, främst gällande tomt. Planlösning är valfritt och då det inte är nyckefärdigt så behöver man inte göra ändringar, då man gör det från nada. Fasen vet om det är bästa alternativet för mig, men jag har fått lite förtroende för deras tänk.

Cast, jag tycker det låter inte bara som man får ett mer anpassat hem med de valen utan ett solidare hus. För mer ljudisolering och slitstarka golv är väl ingen nackdel på något vis. Men hur skiljer sig kostnaderna? För problemet brukar inte vara att folk inte vill ha kvalitet, utan snarare att kvalitet ofta är väldigt dyrt. Mellan tummen och pekfingret?

Sen är en bekant genom habiliteringen på väg att dona med hus, så där kan jag nog få mycket kunskap och kanske till och med hjälpa till o hamra lite :)

Vid samtal till Håkan så var min tanke att man skulle göra om garaget till "gympasal", han föreslog då att man kunde göra dubbelgarage och sen använda halva. För vid de husbyggen de hade erfarenhet av var förutom öppen planlösning just stort garage som tillåter att man har rullstol runt om bilen.

Tack väldans för information, och om någon vill så för all del fyll på med mer. Allt är av intresse :)

/jon
 
jaha... så här när tiden har gått lite så har jag en fundering.

Vad jag förstått är det många gånger bökigt att bygga stora enplansvillor. Dels är det trängre i storstadsregionen vilket gör att en tomt är ganska pluttig. Sen verkar det som om grunden som huset står på är något av de dyrare delarna i ett husbygge, om jag inte greppat alldeles fel.

Så rent hypotetetiskt undrar jag då.

Är det billigare att bygga ett tvåplanshus med hiss istället för ett stort enplanshus. Dvs om 70m2 mindre grund gör det så mycket billigare att det motsvarar en hiss. Vad kostar en hiss?

Sen vet jag inte ett dyft om hissar, vad service och underhåll kostar heller.

Någon med kunskap?

/jon
 
Jag vet inte om det är så i varenda kommun, men just hiss är något man inte kan få som anpassning vid flytt om man innan flytten vet med sig om att det skulle behövas en hiss på grund av nedsatt rörelseförmåga. En hiss kan kosta uppemot 100000 kr och den tar rätt mycket plats samt att det krävs utrymme framför den.
Det är dyrare med platta till enplanshus, men 1 ½ plans kostar ju en hel del - jag tycker att huvudsaken är att man väljer ett hus man kommer att trivas med. Vi bygger som sagt 1½ plans även om våran minsta är rörelsehindrad, men bottenvåningen är perfekt och övervåningen blir de andra barnens - det kan behövas att syskon till funktionshindrade behöver lite eget "space" utan att syskonet jämt rantar efter. Det kan tyckas konstigt att man bygger 1½plans utan närmare planer på hiss, men faktum är att flertalet av de familjer som vi träffat och som har något barn med funktionshinder har valt detta...
jonkanon skrev:
jaha... så här när tiden har gått lite så har jag en fundering.

Vad jag förstått är det många gånger bökigt att bygga stora enplansvillor. Dels är det trängre i storstadsregionen vilket gör att en tomt är ganska pluttig. Sen verkar det som om grunden som huset står på är något av de dyrare delarna i ett husbygge, om jag inte greppat alldeles fel.

Så rent hypotetetiskt undrar jag då.

Är det billigare att bygga ett tvåplanshus med hiss istället för ett stort enplanshus. Dvs om 70m2 mindre grund gör det så mycket billigare att det motsvarar en hiss. Vad kostar en hiss?

Sen vet jag inte ett dyft om hissar, vad service och underhåll kostar heller.

Någon med kunskap?

/jon
 
L
vi jämförde några av LB-hus olika modeller - verkade inte vara så stor skillnad mellan 1-plan och 1½-plan faktiskt sett till total boarea. Visst kan man spara 70-80 tusen på en mindre platta, men å andra sidan ska man ha en trappa för 20-25 tusen, som dessutom tar bort c:a 10 m2 yta, jag är inte heller helt förtjust i snedtaken som blir på vinden i 1½-plans hus - svårmöblerat. Vårat Ugglan 135 kostade drygt 1,5 mille nyckelfärdigt (inkl grund). I storstad hade det nog varit 1,6 och nu med prisökning kankse 1,7?
Tycker det känns bäst med enplan - dessutom med breda passager, fullbredd på alla innerdörrar, rymligt toa/duschrum. Fördelen med ett kataloghus är att handikapnormer uppfylls (oftast) eftersom krav i BBR (boverkets byggregler) styr. Har färdigt golv c:a 35cm över gata - det blir c:a 2,5% (2,5cm per meter) lutning upp till entré. Ingen av oss har nedsatt rörelseförmåga, men man vet aldrig vad som kan hända i framtiden.
 
Blåser lite liv här igen.

Vi kommer flytta till en lägenhet, tänka sig att tomter i Göteborg är inte det lättaste.

Framtida behov kanske gör att Göteborg inte är där det är bäst att bo för oss, så att bygga hus när det är så långt ifrån köparens marknad som det är, är inte lönt med tanke på osäkerheten för framtiden. För tänk att vara tvugnen att sälja med förlust för att behoven tvingar en bort från.. där man är.

Så det blir en juste lägenhet (hyresrätt), en 4:a byggd enligt passivhusprincipen. Förhoppningsvis ljudisolerar det lite bättre mot allt som låter i en stad. Den ligger på 4:e våningen men givet finns det hiss, rätt ner till vår bil i garaget som har en extra bred plats och ligger längst ut parkeringsraden.

Men det finaste av allt är att hela stadsdelen är tillgänglig och platt, allt är nybyggt så allt följer senaste regelverken. Såväl bostäder, skolor som kommers.

Dock så är jag fortfarande pö om pö aktiv i mitt husstuderande, och jag ämnar dessutom skriva lite om det på en sida som är under uppbyggnad. Ingen hussida utan en sida för Föräldrar till barn med funktionshinder.

Men denna tråden gav mig min första information i ämnet och jag minns den med varmt hjärta :)

Tack,

jon
 
Tänkte bara tipsa om hemsidan www.funktionhinder.se, där kan man få många svar från funktionshindrade om; vad de tycker är viktigast.
Spinalis.se har en länk till deras samlade tips för funktionshindrade, där kan man oxå hitta lite nyttigheter..
Men, det låter som om ni hittat ett bra boende.. men man vet ju aldrig, en vacker dag väntar "drömkåken"..;)
Lycka till! Anki
 
http://www.funktionshinder.se/

du glömde ett s i länken,

är ganska nyligen medlem där men tack för länken och kanske kan den komma någon annan till godo :)

/j
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.