Hej,
Vår poolvärmepump har sett till att poolen legat på 27 sköna grader hela sommaren.
Efter att ha haft den avstängd i ca 10 dagar då man nästan misstänkte att sommaren var över drog jag igång den i morse inför lite besök kommande dagarna.

När tempen inte rört sig en grad från de ursprungliga 20 kollade jag till värmepumpen och upptäckter till min fasa att hela sidan där kylflensarna sitter är igenisad med ett 1cm tjockt islager...

Vad kan vara fel? Displayen visar inga felkoder och maskinen beter sig precis som vanligt i övrigt.

Hjälp!

Edit: det är 26 grader ute(!)
 
Går fläkten? Hur varmt var det ute när du drog igång den? Har den avfrostningsautomatik, eller kräver den en viss lägsta-temp för att funka?
 
Det stora felet är att sommaren inte gått över. Skämt åsido, du har fuktig luft utomhus som ska användas för att värma kylmediat som strömmar genom kylflänsarna, som ju är riktigt kalla. Fukten kondenserar på flänsarna och vattnet fryser om de är tillräckligt kalla. Stäng av värmepumpen tills isen smält och starta igen.
 
Tack för snabba svar! Det var ca 19 grader när jag drog igång den.
Jag vet inte om den har avfrostningsautomatik, men jag har kört den i både kallare och varmare klimat (10-35 grader).
Kan det vara att den saknar köldmedium?
 
Jag satte mig med värmepistolen och värmde bort all is samt lät den vila 1h. Efter omstart tar det 15 min sen kryper både is och frost tillbaka. Hade det varit att den värmde vattnet hade jag inte brytt mig, men nu värmer den inte, visar inga felkoder och låter som vanligt. Fläkten går och det kommer en sval brist ut från ”fläktsidan”.
 
Kan du mäta hur varmt det varma röret ut från kompressorn blir? Vilket kylmedia är det?
Om hetgasen blir varm (80-100 grader eller mer beroende på kylmedia) och den fryser igen så är det ett typiskt sympom på kylmediebrist.
 
Tack @useless
Nu börjar det bli lite avancerat för mig här. Hur tar jag reda på vilket kylmedium jag har? Och vilket är det där röret?
Säger bilden dig något? Närbild av en etikett på en poolvärmepumps specifikationer som visar modell, kapacitet, och kylmediet R410A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Typiskt för köldmediebrist är att isen börjar i ett hörn och sedan sprider sig. förångaren kan ha satt igen med frömjöl som gör att för lite luft passerar, då fryser hela förångaren på jämt, i så fall prova att spola med en vattenslang för att rengjöra förångaren.
 
A
chinese enginering står det
går pumpen för polvattenet? dvs har du cirkulation igenom filter mm
 
P Plutus skrev:
Typiskt för köldmediebrist är att isen börjar i ett hörn och sedan sprider sig. förångaren kan ha satt igen med frömjöl som gör att för lite luft passerar, då fryser hela förångaren på jämt, i så fall prova att spola med en vattenslang för att rengjöra förångaren.
Tack! Ja, den står där det är mycket växtlighet så låter som en möjlighet. Hur kan jag kontrollera köldmedienivå, och vilket köldmedium jag har?
 
electroluxaren skrev:
chinese enginering står det
går pumpen för polvattenet? dvs har du cirkulation igenom filter mm
Japp, vattnet går pool till pump till sandfilter till värmare till pool
 
B byggare bobs bror skrev:
Tack! Ja, den står där det är mycket växtlighet så låter som en möjlighet. Hur kan jag kontrollera köldmedienivå, och vilket köldmedium jag har?
Köldmediet är R410a enligt skylten, väldigt vanligt. Behövs en kyltekniker som kopplar upp manometer-stället och mäter trycken för att avgöra om det är brist. Är det verkligen full snurr på fläkten? Är fläktkondensatorn dålig kan den snurra dåligt.
 
J Josth skrev:
Köldmediet är R410a enligt skylten, väldigt vanligt. Behövs en kyltekniker som kopplar upp manometer-stället och mäter trycken för att avgöra om det är brist. Är det verkligen full snurr på fläkten? Är fläktkondensatorn dålig kan den snurra dåligt.
Hej, jag upplever nog att den går på samma fart som vanligt. Jag har en tryckmätare på chassit, men den kanske mäter vattentryck och inte gastryck? På den mätaren ser allt normalt ut iaf (kommer inte ihåg siffran exakt, men står mitt i liksom).
Tack för hjälpen! Ringer man en vvs-firma eller ska man sikta på värme och fläkt-gubbar?
 
Du behöver en kyltekniker, inte en rörmokare eller ventilationskille. Kolla med en firma som installerar luftvärmepumpar.
 
På tryckmätaren Kan man utläsa en del så den är inte helt värdelös:)
Ta en bild på den när värmepumpen går och uppge vilken vattentemperatur det är.
Stäng av värmepumpen och cirkpumpen och efter ca 1 timme tar du en bild på den och uppger utetemperaturen
 
  • Gilla
byggare bobs bror
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.