Funderar på att köpa ett 11/2 plans hus med inredningsbar vind. Ni som gjort så och inrett vinden - hur lång tid ska man beräkna att det tar?
 
Det är nog ingen fråga som är så lätt att svara på. Det beror så mycket på den som skall göra det, om han har tummen mitt i näven eller är en van hantverkare, och naturligtvis hur mycket som skall göras, om det är badrum mm.
En sak är dock säker - det tar längre tid än man tänkt sig
 
Tjena!

Jag har precis inrett en vind.Jag är ingen snickare utan amatör med viss kunskap.Jag började i påskas och var helt klar i mitten av november.Det tog alltså ca 6 månader.Jag har gjort min övervåning på kvällstid.Under semestern i somras jobbade jag ingenting på övervåningen.Det är mer jobb än man tror att inreda en övervåning.Har dessutom 2 små barn vilket inte har gjort det enklare att ägna i princip all ledig tid åt att bygga(åtminstone augusti till september).
 
FORS: Hur stor är vinden? Vad gjorde du med den? Kupor? Toalett/badrum? Beklädnad på snedtaket? Isolering?
 
Vinden är på ca 50 kvm.Lågt i tak(ca 2m) men fyller absolut sin funktion.Övervåningen består av ett allrum,sovrum och badrum.Satte in ett Velux takfönster i allrummet.Har 22 mm takpanel eftersom jag har 120 cm mellan takstolarna.Eftersom det är så lågt i tak har jag ej så mycket isolering.I stödbensväggen och i snedtaket har jag 19 cm.I hanbjälklaget har jag 26.5 cm.
 
Ungefär samma som fors, 50kvm övervåning som jag började med i mars 2004 och nu börjar bli klar med. Men, då hände inget under juli-augusti, plus att det har varit mycket rivningsarbete - bla billade jag ut 50kvm 150mm betong/tegelgolv.
 
"Har 22 mm takpanel eftersom jag har 120 cm mellan takstolarna."

Hur gjorde du då med golvet?

Jag har i en annan tråd diskuterat hur man lägger golv då 120 cm mellan takstolarna.
 
En regel(2"6) mellan takstolsfacken(längs med befintliga takstolar).Under regeln har jag kortlat med 2"5(ca cc 80) för att staga upp.Blev hur stabilt som helst.På det har jag lagt 22 mm golvspånskiva och sedan 10 mm parkett.
 
"En regel(2"6) mellan takstolsfacken(längs med befintliga takstolar).Under regeln har jag kortlat med 2"5(ca cc 80) för att staga upp."

Förstår jag rätt nu, har du alltså först satt ut reglar på tvären (kortlat?), och ovanpå dem lagt långa reglar parallellt med takstolarna?

Om så är fallet, vad bär så att säga upp alltihop,är det takstolarna eller ytterväggar eller bärande innerväggar?

Hur tätt sitter kortlingarna?
 
I ändarna på den tvärgående regeln(2"6) kortlade jag.Monterade en balksko i mitten av kortlingen på båda sidor.La upp regeln i den.Den tvärgående regeln vilar alltså i balkskon,på kortlingarna + att jag har en bärande innervägg som stöd.Hur stabilt som helst.
 
Tänkte bara meddela att vi nu har valt ett hus med inredd övervåning, tack för era inlägg, de hjälpte oss verkligen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.