Hej!
Aldrig varit så nära att bygga en bastu som nu, närmare idag än för 3 år sedan då drömmen startade.
Har dock lite funderingar främst gällande aggregatet och effektbehovet.

Bastun kommer att bli liten 180 x 120 cm med lite snedställd dörr så inte riktigt 180 x 120.
1,8 x 1,2 = 2,16 x 2,2 (takhöjd) = 4,75.
Den blir alltså under 5 m3 stor.

Frågan är vilket aggregat jag borde köpa.
Har 25 % rabatt på K-rauta som går ut snart och de har ett aggregat på 3,6 kw (som placeras i ett hörn vilket kan vara bra) och ett aggregat på 6 kw.

Tittar jag på beräkningar så borde jag kanske ha 6 kw, men samtidigt tänker jag att det är svårt att bygga en bastu mindre än jag gör. Till vilken bastu skulle ett aggregat på 3,6 kw passa?

Stenvägg bakom aggregatet samt glasdörr ökar effektbehovet om jag förstår det rätt och dessa saker planeras till bastun.

Man ska inte ha för klent och inte för kraftfullt aggregat läser jag mig till. Så 3,6 eller 6kw?

Tack så mycket för hjälp!
 
6kw alla gånger. Vi har 6kw på ca 5.5m3. Visserligen både glasdörr, liten glasvägg och fönster. Ca 40-45 min till 80 grader vilket känns segt ibland. I stugan har vi 8kw till ca 6m3. Varmt på under 20min.
 
Bra, tack för svar.

2 andra funderingar. Är det skillnad på bastufolie och bastufolie? K-rauta har en för 400:- rullen och två andra för halva pengen.

Sen planerar jag att ställa bastun i ett färdigt badrum med klinker på golvet och elgolvvärme. Kan jag lägga reglarna direkt på golvet eller ska det läggas någon papp mellan regel och golv?
 
Kör stålreglar, åtminstone mot golvet!
 
Om jag använder mig av stålreglar hur blir de då när de börjar rosta? Går det att undvika på något vis? Vatten kommer det så klart att komma på dem.

Fick tipset att först bygga ett golv till bastun med plastmatta på och resa väggarna från det. Golvet skulle bestå av halvklyvd 45x45 samt spånskiva sen matta. Men det bygger cirka 6 cm upp med en liten luftspalt vilket skulle innebära en ganska hög kant.
 
Är det helt säkert att man verkligen behöver plast i bastuvägg? Hur går värme och fuktrörelser under större delen av veckan? Kan ju lika väl vara åt andra hållet. Bygger man i befintligt rum ska det väl inte vara plast. Har sett och hört flera experter mena att det kan vara bättre utan plast när det är oklart vilket håll fukten vandrar.
(När bastun är på är dessutom luften väldigt torr - 20 % mot vanliga 60 % - men det kanske är själva varmluften som kondenserar ändå.)
 
Redigerat:
Alltså jag menade plastmatta på golvet och inget på väggarna. Fick tips att ha plastmatta på golvet och då slippa bry mig om vatten där, med ett litet uppvik mot väggarna. Men jag börjar tveka då det skulle vara snyggare att bygga direkt på klinkergolvet. Men då är frågan hur reglarna mår efter ett tag, eller iaf hur de ser ut.
 
Bastufolie = PLASTfolie som tål lite högre värme. ;)

G Glenno83 skrev:
Alltså jag menade plastmatta på golvet och inget på väggarna. Fick tips att ha plastmatta på golvet och då slippa bry mig om vatten där, med ett litet uppvik mot väggarna. Men jag börjar tveka då det skulle vara snyggare att bygga direkt på klinkergolvet. Men då är frågan hur reglarna mår efter ett tag, eller iaf hur de ser ut.
 
PH72...
Detta är i existerande badrum med golvvärme, dvs bastun är aldrig kallare än omgivelserna-finns ingen oklarhet om värmegradienter och fuktrörelser.
När det är sagt så är det inte nödvänndigt at ha folie i en bastu som är byggd som fristående rum i rummet-den håller seg torr i väggarna uavsett.

mitt förslag är att man lägger underliggaren på plastdistanser eller kiler(byggmax har iaf) så att den är 1,5-2cm från klinkergolvet.
Då håller träet seg bra. Skulle absolut INTE bygga ngn form av upphöjt golv över klinkergolv, det enda man uppnår är illaluktande bastu (svår rengöring)
Klinkergolv är lätt att rengöra och är snyggt
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
PH72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.