Kan bara instämma med ToRy. Frågan känns avklarad, men en fortsatt diskussion om allemansrätten skulle vara intressant.
 
B
Frågan kan bara avgöras via dom.
Skylten sitter där av någon anledning..
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Tycker också en diskussion om allemansrätten skulle vara intressant. Problemet är bara att vad allemansrätten säger skulle bli en kort diskussion (eller borde bli) då den är ganska tydlig. Vad däremot allemansrätten BORDE säga, eller huruvida vi ska ha allemansrätten över huvud taget, det är en sådan där diskussion som skulle kunna pågå i all evighet, helt enkelt för att oftast är ingen intresserad av att lyssna på vad "motståndaren" tycker, man är bara intresserad av att "motståndaren" ska tycka som en själv. Vilket funkar åt båda hållen. Eller inte funkar... ;)
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Irrelevant i denna diskussionen.
Inte alls. Om man vill få en uppfattning om Svensk lagstiftning är det nyttigt att veta hur andra länder har löst det. Andra länder tittar ibland på svensk lagstiftnng samtidigt som Sverige ibland får kritik för sin lagstiftning. Så visst kan det vara intressant med en jämförelse.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Inte alls. Om man vill få en uppfattning om Svensk lagstiftning är det nyttigt att veta hur andra länder har löst det. Andra länder tittar ibland på svensk lagstiftnng samtidigt som Sverige ibland får kritik för sin lagstiftning. Så visst kan det vara intressant med en jämförelse.

Inte ett dugg.
Andra länders lagar har ingen bäring, what so ever, på om denna skylt har nån rättsverkan i Sverige, här och nu.

Finns bara två svar: Ja eller nej.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Men om det är så varför stör du dig på skyltarna? Bara för att?
Det är inte konstigt att man stör sig på folk som vill införa begränsningar som går emot allemansrätten.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vet att du och en del andra hatar mig för att jag inte gillar hundar. Det är helt OK.
Det ändrar dock inget på att man måste tänka lite logiskt.
Allemansrätten är ju inte skriftligt formulerat men det finns en del försök att härleda konkreta regler från den gamla sedvänjan. Oftast står någonting i stil med att "var och en" har rätt att bla bla. "var och en" menar ju såklart människor. Inte hundar.
Eller?
Du har nog missförstått något.
Hundar är inte rättsobjekt på samma sätt som människor, därför nämns de inte i allemansrätten.
Hundar ägs av någon, som en tröja eller ett järnrör.

Det står inte heller i allemansrätten att allmänheten har rätt att ta med sig kläder eller järnrör i naturen. Trots det tror jag få markägare skulle försöka förbjuda kläder i naturen, (dvs på markägarens ägor) oavsett om de (dvs markägarna) äcklas av kläder eller inte.

Man kan inte stämma en tröja, en hund eller ett järnrör.

Däremot kan man stämma ägaren till tröjan, hunden eller järnröret, om den/det har skadat mig/min egendom.

/ Fredrik
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Finns bara två svar: Ja eller nej.
Om du tycker att livet är så enkelt då har du förmodligen inte haft med juridik att göra. Det finns många frågor som inte går att svara ja/nej på. T ex: får jag bygga ett 200 m2 hus här?
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
harry73
Anna_H Anna_H skrev:
En orsak kan ju vara att man tänker på sina medmänniskor.
Men då räcker det att anmäla till kommunen/länsstyrelsen.

Själv anser jag att markägaren är väldigt tydligt med att han inte eill ha hund/häst där, och då får man vara extra noggran att hålla sig inom allemansrätten. Dvs plocka upp efter hund och häst, holla bra uppsikt över hunden och helst hålla den i koppel (det mer eller mindre omöjliggör hundbad)
Inte rida där för ofta. Gör hästbadet inte till en daglig rutin.
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och då skulle man ju i första hand tänka på markägaren som tydligen inte önskar hund eller häst på sin mark. Men det faller tydligen Ulrika inte in smaken.
Det faller inte mig i smaken heller, då det inte följer allemansrätten, så jag är till 100% på Ulrikas sida här.

Du verkar tänka på vanliga villatomter och där kan man naturligtvis inte acceptera folk hur som helst. Men du måste förstå att utanför hemfridszonen gäller allemansrätten om det är i skog och mark, oavsett vem som är markägare. Undantag finns, men dit hör inte markägarens åsikter om hundar och hästar.
 
  • Gilla
UlrikaSpg och 2 till
  • Laddar…
Det där är felet. Om du verkligen värnar om allemansrätten så bör du först och främst fokusera på dina skyldigheter. Därav bör du alltid utgå från markägaren och hans prespektiv.

Det är alldeles för mycket fokus på rätt. Man bör förtjäna rätt genom att uppfylla sina skyldigheter.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 7 till
  • Laddar…
A andersda skrev:
Om du verkligen värnar om allemansrätten så bör du först och främst fokusera på dina skyldigheter. Därav bör du alltid utgå från markägaren och hans prespektiv.

Det är alldeles för mycket fokus på rätt. Man bör förtjäna rätt genom att uppfylla sina skyldigheter.
Konstig logik. Allemansrätten är just en laglig rättighet. Det finns inga kvalificerande skyldigheter (som att betala för sig, skrapa med foten eller sjunga markägarens lov) som måste uppfyllas för att man ska få njuta av rättigheten.

Om det kan man förstås tycka vad man vill, men så länge man inte överträder sin rätt ser jag inget konstigt i att man inte bryr sig om vad andra eventuellt tycker.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Skyldigheten är att inte störa eller förstöra. Men det räknas liksom inte om markägaren blir störd bara av att någon är där. Man ska naturligtvis visa hänsyn, men det innebär inte att man inte får vara där bara för att markägaren tycker det. Den rätten har man inte som markägare i Sverige.
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
B
D Daniel 109 skrev:
Skyldigheten är att inte störa eller förstöra. Men det räknas liksom inte om markägaren blir störd bara av att någon är där. Man ska naturligtvis visa hänsyn, men det innebär inte att man inte får vara där bara för att markägaren tycker det. Den rätten har man inte som markägare i Sverige.
Det finns skyldigheter att inte störa eller förstöra, du får inte vara i planteringar eller åkermark och vandra då du förstör plantor/gröda till exempel du får heller inte anlägga gräsmattor på markägarens mark eller klippa gräs eller bryta kvistar, taga näver eller mossa mm är förbjudet. Att lämna bajs efter sig är väl också att störa...
 
  • Gilla
Båtenisjön
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Konstig logik. Allemansrätten är just en laglig rättighet. Det finns inga kvalificerande skyldigheter (som att betala för sig, skrapa med foten eller sjunga markägarens lov) som måste uppfyllas för att man ska få njuta av rättigheten.

Om det kan man förstås tycka vad man vill, men så länge man inte överträder sin rätt ser jag inget konstigt i att man inte bryr sig om vad andra eventuellt tycker.
Ja mitt inlägg var mer på en principiell nivå. Och framförallt pekar den på den stora bristen med allemansrätten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.