Hej
Hade två elektriker här för några veckor sedan.
(En var nog ingen utbildad elektriker utan fungerade nog mest som hantlangare)

De var här och utförde arbete i 6 timmar, sen åkte de hem. Det ska sägas att de måste varit och köpt lite material innan.

Men på arbetsspecen (som betalades med kort direkt på plats) står det att läsa följande, se bifogad bild.

Arbete 12 timmar.
ROT borde väl då räknas ut så här:
(12*495*1,3) - (12*495)=1782:-
De har ansökt om 3900:-

Då jag kollade med firman så fick jag följande svar:
"Arbete och resa är det 30 inkl moms dvs: 2770:-
Viss arbete är det sedan inne i vissa av komponenterna 1.130:-"

Vad de "30" avser vet jag inte. Men om "viss arbete" är i de olika komponenterna så är det väl konstigt att då "viss arbete" inte är fråndraget från arbetet?

När jag pratade med skatteverket var de lite förvånade hur ROT kunde bli 3900. Då visste de dock inte om "viss arbete"-detaljen.

Jobbet och materialet kändes ändå ganska överkomligt. Men det låter lite skattetekniskt märkligt. Om det blir problem hoppas jag det är firman som måste förklara sig. Tydligen fick inte jag som kund se inkommet underlag för ROT från firman om jag förstod skatteverket rätt.

Vad tror ni, är det lite mysko?
Ni får även gärna säga om ni tycker detta lät dyrt eller billigt.
PS termostat och värmekabel är material de lämnade inget de installerat.
Mvh
Fredrik
 
  • Faktura för byggmaterial och arbetskostnader med anteckningar om resor, arbetstid, kablar och säkerhetsbrytare.
Hej,
Rätta mig om jag har fel, då jag följde länken och loggade in så står det inget om HUR firman räknat ihop hur de kommit fram till ROT-summan?
Endast summan står angiven.

Men är det vanligt/brukligt att man kan lägga "viss arbete" i olika poster utöver specade arbetstiden? Kan det vara för t ex tid för materialinköp? Låterd et som om det är okej med skatteverket? (Då jag pratade med skatteverket så lät det inte så?)

Mvh
Fredrik
 
C
F fredand44 skrev:
Rätta mig om jag har fel, då jag följde länken och loggade in så står det inget om HUR firman räknat ihop hur de kommit fram till ROT-summan?
Nä, någon uträkning ser du ju inte där. Men om det står 3 900 kr även där måste de ju gjort något fel, det är ju 30% av totalsumman inklusive material och allt. Lite mer till och med.
 
C cpalm skrev:
Nä, någon uträkning ser du ju inte där. Men om det står 3 900 kr även där måste de ju gjort något fel, det är ju 30% av totalsumman inklusive material och allt. Lite mer till och med.
Jag tycker det verkar konstigt.
Firman säger att "visst arbete" ligger i de olika posterna. Då blir det väl svårt att redovisa?
 
C
F fredand44 skrev:
Jag tycker det verkar konstigt.
Firman säger att "visst arbete" ligger i de olika posterna. Då blir det väl svårt att redovisa?
Ja, de andra posterna är ju rena materialkostnader utan avdragsrätt. Dessutom skulle "visst arbete" innebära 100% arbete om du skall komma upp i 3 900 kr totalt.
Det enda jag kan komma på är att det finns specialregler för ett paketpris som inkluderar arbete, men det är det ju inte frågan om här. Om du nu redan betalt "kontant", är då tanken att du skall få tillbaka pengar från firman eller räknade de ut avdraget på plats?

P.s. med "30 inkl moms" menar de säkert att avdraget är 30% av arbetskostnaden inklusive moms. Men 2 770 kr stämmer ju inte heller för fem öre med din räkning. De har nog blandat ihop dig med någon annan kund.
 
Redigerat:
Hej
Nej de skrev ned arbetstiden, 12*495. Det var summan för arbete efter att ROT är avdraget. Dvs priset för kund.
Vi pratade aldrig om vad de skulle ansöka om i ROT.
Men "alla" vet ju om att det är 30%. Om jag räknar rätt borde det bli så här:
(12*495*1.3)-(12*495)
Om det sedan finns dolt arbete i övriga poster tycker jag det är konstigt.
Har någon erfarenhet att det är gängse rutin?

Mvh
Fredrik
 
C
F fredand44 skrev:
Har någon erfarenhet att det är gängse rutin?
Nej, det är absolut inte gängse rutin. Verkar som att de försöker sig på ett bedrägeri här.

Ah, OK, så priserna på specen är "efter" ROT. Om arbetskostnaden är 5 940 kr efter ROT så är kostnaden före ROT 5 940 kr / (1 - 30%) = 8 486 kr. Avdraget är 8 486 * 30% = 2 546 kr. Avstämning: 8 486 kr - 2 546 kr = 5 940 kr.
 
Hej
Du verkar i alla fall komma närmare de 2770:- än vad jag gör, vilket låter bra.
För då kanske jag räknar fel helt enkelt.

Min sätt att beräkna ROT skiljer sig från hur du räknar:
12*495*1,3 borde väl bli totalsumman innan ROT 7722: (men jag misstänker att jag räknar fel eftersom du får en annan siffra)
ROT-avdraget som firman är berättigat till blir väl då: 7722 - 5940 =1782:-

Men jag förstår inte varför mitt sätt att räkna blir fel.

Orkar du ge dig på en jämföresle med hur du räknar vore jag tacksam.
Mvh
Fredrik Andersson
 
C
F fredand44 skrev:
Men jag förstår inte varför mitt sätt att räkna blir fel.
Ett klassiskt fel när man räknar procent.
30% av den ursprungliga summan innan avdrag är inte samma sak som 30% av summan efter avdrag.
T.ex. du får 30% rabatt på 100 kr = 70 kr.
Men 70 kr + 30% = 91 kr, inte 100 kr.

Nu ser jag förresten att de skrivit ROT på arbetstid + restid. Dvs. (5 940 + 500) / (1 - 30%) = 9 200 kr före ROT.
9 200 kr * 30% = 2 760 kr
Så där har du hur de kommit fram till den summan (typ, de har plussat en tia där också :thinking:). Dock berättigar inte restid till ROT-avdrag så det är fel.
Om jag vore som dig skulle jag anmäla dem till Skatteverkets anonyma tipstelefon och sedan be Skatteverket rätta beloppet. Det är nog inte första gången de ägnar sig åt denna typ av "kreativa" uträkningar.
 
Enormt tack för förklaringen hur man räknar!
Snacka om klantigt av mig.

Ja då verkar det hur som helst som om det är lite mysko med siffrorna i alla fall.

Mvh
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.