Trygghetsvakten på garagevinden borde bara vara på kritiska delar av vinterhalvåret om den fungerar rätt. Krypgrundsavfuktaren borde däremot jobba för fullt vid denna årstid. Vad är det för typ av avfuktare?
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
FTX:ens termostat var nerdragen en bra bit under det feta strecket, så jag drog upp den igen. Eftersom FTXen inte ska ha någon kylfunktion så borde den väl inte ha någon effekt så länge värmen varit över valt läge?
 
  • Husqvarna termostatpanel för FTX med en justerad temperaturvred och två indikeringslampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
T tomasjo skrev:
Hej!

Nybliven husägare här. Enligt appen Greenely är vår förbrukning 167% högre än jämförbara hushåll vilket ju låter helt uppåt väggarna. Vi är två vuxna och två barn i ett hus från 91 med bergvärme, FTX med återvinning och ingen elbil. Förbrukningen förra månaden var 1 948 kWh. Låter det orimligt? Vad kan man göra för att få reda på vad det är som drar mer el än vanligt? Tacksam för svar.
Låter extremt mycket! Är du säker på att det inte är elmätaren som är sönder/mäter fel? Jag kan inte förstå hur man mitt i sommaren skulle kunna förbruka nästan 2000 kWh! Jag har bergvärme i huset på 166 kvm samt 40kvm eluppvärmning i garage/förråd och jag har ingen månad varit över 1700 kWh fastän det varit över -20 grader tre veckor i följd.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
J Josth skrev:
Trygghetsvakten på garagevinden borde bara vara på kritiska delar av vinterhalvåret om den fungerar rätt. Krypgrundsavfuktaren borde däremot jobba för fullt vid denna årstid. Vad är det för typ av avfuktare?
Hm, då undrar jag om det är något lurt med den för jag har hört den vara igång något tillfälle i sommar. Det är Trygghetsvakten Vind respektive Krypgrund som installerats.
 
T
T Turbo_Tail skrev:
Låter extremt mycket! Är du säker på att det inte är elmätaren som är sönder/mäter fel? Jag kan inte förstå hur man mitt i sommaren skulle kunna förbruka nästan 2000 kWh! Jag har bergvärme i huset på 166 kvm samt 40kvm eluppvärmning i garage/förråd och jag har ingen månad varit över 1700 kWh fastän det varit över -20 grader tre veckor i följd.
Nej, det har jag dessvärre ingen aning om :crysmile: Finns det något sätt att få reda på det?
 
  • Skärmbild av en energiförbrukningsapp som visar 167 % högre elanvändning för 'Mitt hem' jämfört med liknande hushåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avfuktaren i krypgrunden lär ju ta massor med ström på sommaren om inte samtliga ventiler är helt stängda.
Förövrigt ett helt onödigt påfund om inte man har problem med en fuktig krypgrund
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
Okej, jag kan ha gjort en höna av en fjäder här. Jag loggade in på Vattenfall och det ser ju snarast ut som att Greenely visar väldigt fel siffror?!
 
  • Skärmdump från Vattenfall hemsida som visar stapeldiagram över avläst elförbrukning i kWh, januari till augusti 2019.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Om du hade den förbrukningen inne i huset (i genomsnitt 2700 W effekt, dvs mer än en normal värmefläkt på högsta läget) skulle det bli VARMT! Enda möjligheten att inte märka det är om energin kontinuerligt dumpas genom avloppet eller utanför huset. Så jag gissar på antingen krypgrundsavfuktaren eller att något är galet med elmätaren.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Varför har du en trygghetsvakt på garagevinden? En vind är ju normalt inte uppvärmd?
Oavsett det, den lär ju inte vara på under sommarhalvåret så den är nog inte boven här. Gissar också på avfuktaren, alternativt att du har tonårsbarn som tillbringar mesta vakna tiden i duschen! Har du koll på vad ni förbrukade på ert förra boende? I så fall så kan du kanske kolla vad ni förbrukade i hushålls el tidigare?
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Det är ganska vanligt med mögelkritiska fuktnivåer i krypgrunder vid denna årstid. Har man inget som kan mögla där klarar man sig ändå men själv såg jag vissa problem med blindbottenskivorna. Trygghetsvakten marknadsförs som energisnål "Ett hus med en byggyta på 90 kvm har oftast en årsförbrukning på mindre än 630 kWh." Huset det gäller tycker jag borde klara sig med storleksordningen 750 kWh per sommarmånad, lite beroende på varmvattenförbrukning.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T tomasjo skrev:
Okej, jag kan ha gjort en höna av en fjäder här. Jag loggade in på Vattenfall och det ser ju snarast ut som att Greenely visar väldigt fel siffror?!
T tomasjo skrev:
Okej, jag kan ha gjort en höna av en fjäder här. Jag loggade in på Vattenfall och det ser ju snarast ut som att Greenely visar väldigt fel siffror?!
Två månaders förbrukning blir väl dom 1900kWh du nämnde.
Men även det är ju mycket ström då inget värmebehov föreligger.
Mitt gamla 200m2 stora 1,5 plans oisolerade plank och timmerhus med hel källare på 105m2 förbrukar drygt 14.000kWh på helår inkl hushållström. Uppvärmning med 10kW värmepump, jordvärme. Inga tonårsbarn hemma nu
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
M mlkjhr skrev:
Varför har du en trygghetsvakt på garagevinden? En vind är ju normalt inte uppvärmd?
Oavsett det, den lär ju inte vara på under sommarhalvåret så den är nog inte boven här. Gissar också på avfuktaren, alternativt att du har tonårsbarn som tillbringar mesta vakna tiden i duschen! Har du koll på vad ni förbrukade på ert förra boende? I så fall så kan du kanske kolla vad ni förbrukade i hushålls el tidigare?
Anledningen till att den sattes in var att man noterade en något förhöjd fuktnivå på vinden, så denna syftar till att ventilera i de fall då fuktnivån inne på vinden överstiger den ute. Den är alltså på året om, men slår bara till vid behov.

Vi flyttade från en mindre lägenhet så jag tror tyvärr inte att siffrorna ger så mycket vid jämförelse.
 
T
J Josth skrev:
Det är ganska vanligt med mögelkritiska fuktnivåer i krypgrunder vid denna årstid. Har man inget som kan mögla där klarar man sig ändå men själv såg jag vissa problem med blindbottenskivorna. Trygghetsvakten marknadsförs som energisnål "Ett hus med en byggyta på 90 kvm har oftast en årsförbrukning på mindre än 630 kWh." Huset det gäller tycker jag borde klara sig med storleksordningen 750 kWh per sommarmånad, lite beroende på varmvattenförbrukning.
Ja, det var i blindbottenskivorna som man uppmätte en något förhöjd fuktnivå och därför installerades trygghetsvakten, vilket ju bara är en värmekabel med termostat som jag förstår det. Samtidigt isolerades hela krypgrunden med armerad marktäckning.
 
T
GoC GoC skrev:
Två månaders förbrukning blir väl dom 1900kWh du nämnde.
Men även det är ju mycket ström då inget värmebehov föreligger.
Mitt gamla 200m2 stora 1,5 plans oisolerade plank och timmerhus med hel källare på 105m2 förbrukar drygt 14.000kWh på helår inkl hushållström. Uppvärmning med 10kW värmepump, jordvärme. Inga tonårsbarn hemma nu
Så är det säkert, att Greenely har slagit ihop två månader, även om jag inte får ihop matematiken när jag jämför de exakta siffrorna i fakturorna nu. Jag har mailat dem och frågat vad som kan ha hänt med siffrorna nu.
 
T tomasjo skrev:
Anledningen till att den sattes in var att man noterade en något förhöjd fuktnivå på vinden,
Ja det står ju onekligen trygghetsvakt men jag tänkte frostvakt, sorry.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.