Tack för tips och bilder!

Ser ut som att du har kunnat spara väggen bredvid i alla fall, min gamla garderob var snålbyggd och det jag trodde var en vägg var i själva verket 22mm spånskiva spikat och skruvat i garderoben, började rycka lite i garderoben och hela väggen var på väg ner :D

Visst kan dörrarna öppnas även om stommen är helt i nivå med väggen?
 
J jimbomas skrev:
Ok ja de förstår jag!

Tanken här är att montera upp garderoben och sen regla väggen runt om, det finns ingen vägg alls där idag. Kanske sätter saker och ting i ett annat ljus också, eftersom själva garderoben inte behöver passas in mot något som skulle kunna finnas där idag.

Sen valde du parkett, det går ju att slipa i alla fall. :)
Jag satte vinkeljärn i taket och skruvade fast stommarna i vinklarna. Blir stumt sen så är det bara att bygga vägg runt stommarna.
 
  • Gilla
jimbomas
  • Laddar…
J jimbomas skrev:
Tack för tips och bilder!

Ser ut som att du har kunnat spara väggen bredvid i alla fall, min gamla garderob var snålbyggd och det jag trodde var en vägg var i själva verket 22mm spånskiva spikat och skruvat i garderoben, började rycka lite i garderoben och hela väggen var på väg ner :D

Visst kan dörrarna öppnas även om stommen är helt i nivå med väggen?
Ja
 
  • Gilla
jimbomas
  • Laddar…
putte22 putte22 skrev:
Jag satte vinkeljärn i taket och skruvade fast stommarna i vinklarna. Blir stumt sen så är det bara att bygga vägg runt stommarna.
Har OSB runt hela utrymmet där garderoben ska stå så jag tänkte skruv fast den rätt i skivorna. I tak borde jag inte behöva något då tycker jag, den bör sitta som ett smäck i alla fall.
 
J jimbomas skrev:
Har OSB runt hela utrymmet där garderoben ska stå så jag tänkte skruv fast den rätt i skivorna. I tak borde jag inte behöva något då tycker jag, den bör sitta som ett smäck i alla fall.
Tänk på att väga in stommarna innan du låser fast dom. Kanske får medla lite för att följa väggen
 
J jimbomas skrev:
Tack för tips och bilder!

Ser ut som att du har kunnat spara väggen bredvid i alla fall, min gamla garderob var snålbyggd och det jag trodde var en vägg var i själva verket 22mm spånskiva spikat och skruvat i garderoben, började rycka lite i garderoben och hela väggen var på väg ner :D

Visst kan dörrarna öppnas även om stommen är helt i nivå med väggen?
Ja, dörrarna ligger utanpå stommen så det är inga problem. Väggen intill är skorstenen så glipan fick jag dölja med listen på sidan.
Fördelen här är att det är riktiga väggar byggda innan garderoberna så jag behövde ju inte bygga något mer än själva garderoben och såga ur i överkant. Den gamla garderoben var redan urriven och väggarna fixade när jag flyttade in, det var som ett långt skrivbord i nischen.
 
putte22 putte22 skrev:
Tänk på att väga in stommarna innan du låser fast dom. Kanske får medla lite för att följa väggen
Japp de ska jag göra!
 
P petererlandsson1194 skrev:
Ja, dörrarna ligger utanpå stommen så det är inga problem. Väggen intill är skorstenen så glipan fick jag dölja med listen på sidan.
Fördelen här är att det är riktiga väggar byggda innan garderoberna så jag behövde ju inte bygga något mer än själva garderoben och såga ur i överkant. Den gamla garderoben var redan urriven och väggarna fixade när jag flyttade in, det var som ett långt skrivbord i nischen.
Smidigt, det var vad jag hade hoppats på hos mig också men nej, det vart två vändor till tippen istället :crysmile:
 
J jimbomas skrev:
Smidigt, det var vad jag hade hoppats på hos mig också men nej, det vart två vändor till tippen istället :crysmile:
Däremot så har jag en städskrubb som man snålat på bredden när man byggt så emot ena rummet så är väggen byggd av "enkelplank" typ 1" spåntat virke. Det märkte jag när jag skulle sätta upp en hylla och skruven kom igenom väggen på rummet intill ;) Blev till att ha korta skruv i den väggen...
 
  • Haha
jimbomas
  • Laddar…
Ska du ha Ikea ledlist i garderoben (guld värt) så försök att fiska fram lite kabel bakom innan du stoppar in stommarna.
 
putte22 putte22 skrev:
Ska du ha Ikea ledlist i garderoben (guld värt) så försök att fiska fram lite kabel bakom innan du stoppar in stommarna.
Yes det ska vi ha, men jag får ta dit en elektriker för det fanns inte någon el alls i väggen som revs, så de kan dra nytt från vinden hoppas jag. Men som du säger, ska göras innan allt monteras fast. Ska köpa stommarna idag och montera upp så jag kan måtta ut vart allt ska vara i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.