Skylt för att locka in gäster till restauranten. Öl för 29:- måndag-fredag kl.19.det jag opponerar mig emot är att skylten va ute lördag å söndag,efter påpekande att det kunde vara falsk marknadsföring så sa servetrisen att det inte va hon som skrivit denna reklamaffisch. Restaurangskylt med erbjudanden för "After Work" inklusive priser på öl, vin, och maträtter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Knappast olaglig men otydlig, då texten med tiderna detta erbjudande gäller står i så mycket mindre text.
 
U Ulf Aronsson skrev:
Skylt för att locka in gäster till restauranten. Öl för 29:- måndag-fredag kl.19.det jag opponerar mig emot är att skylten va ute lördag å söndag,efter påpekande att det kunde vara falsk marknadsföring så sa servetrisen att det inte va hon som skrivit denna reklamaffisch.[bild]
På vilket sätt skulle detta vara falsk marknadsföring?
Du kan väll inte allvarligt mena att man inte får göra reklam för kommande erbjudanden, t.ex. skicka ut reklam om "black friday" eller årets bok-rea innan dessa har börjat? Eller på en restaurangs meny ha med lunch erbjudanden som enbart gäller under lunchtid.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Det står ju på den att den gäller måndag till fredag? Skulle de bara få ha den ute måndag-fredag före kl 19 menar du?
 
Ja det va min uppfattning
 
Giltighetstiden är nog inget problem. Däremot har jag uppfattat att det inte är tillåtet att marknadsföra alkohol med extrapriser eller rabatter.
 
  • Gilla
Marcus_L och 1 till
  • Laddar…
Förstår tanken men kan tycka att 2ggr "AFTER WORK" i stor text antyder att priserna gäller framförallt fredag, möjligen även måndag till torsdag men inte lördag eller söndag.
Vore även intressant att veta om planschen sitter uppe i en fast ram på fasaden, eller om det är något som ställs ut innan och tas in efter öppettiderna. Om det senare kan jag tycka det osnyggt att ställa ut även på helgerna, men juridiskt vete fasen om det är någon skillnad. En fast monterad plansch i hållare på väggen hade jag inte ens funderat över i de banorna.

Extrapriserna däremot.... :thinking:
 
H hempularen skrev:
Giltighetstiden är nog inget problem. Däremot har jag uppfattat att det inte är tillåtet att marknadsföra alkohol med extrapriser eller rabatter.
Fast det står inte något om att det är ett extrapris, eller rabatt? Prisdifferentiering tror jag är svårt att lagstifta bort, i alla fall när det är i så generella termer som en viss tid på dygnet/veckan .... :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Lägre priser under en begränsad tid - oavsett längd på tiden - bör väl ändå betraktas som ett extraerbjudande/extrapris...? Ingen aning om det är så men det känns logiskt. :thinking: Och om det gäller alkohol så...
 
Jag tror inte att du får framhäva att just starköl kostar xx kronor under happy hour perioden. Du kan säkert skriva att det är 50% rabatt på allt under den perioden eller liknande. På samma sätt får du inte sänka alkoholpriset mer än andra priser. ger du 50% på en stor stark, så måste även maten sänkas minst lika mycket.

Men detta bygger på hörsägen för mig, jag kan ha fel.
 
Alkohollagen https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ingssamling/alkohollag-20101622_sfs-2010-1622 säger inget om prissättning.

Däremot säger en broschyr från Länsstyrelsen https://www.lansstyrelsen.se/downlo...526542019033/Att servera alkohol - folder.pdf såhär;

"
ANIMERINGSFÖRBUD
Det är inte tillåtet att uppmuntra gästerna att beställa
alkoholdrycker, så kallat animeringsförbud. Därför är
det förbjudet med mängdrabatter som ”köp två betala
för en”.
Så kallad ”happy hour”, en tillfällig prissänkning
på sortimentet av både mat, lättdrycker och alkoholdrycker
är tillåtet, men inte att enbart rabattera
alkoholdrycker.
PRISSÄT TNING AV ALKOHOLDRYCKER
En viss sorts öl, drink eller annan alkoholdryck ska ha
samma centiliterpris oberoende av storlek (till exempel
40/50 cl, ”fyra” eller ”sexa”). Priset bör minst vara inköpspris
plus 25 procent."

Vilket alltså betyder att man inte bör sälja för billigt, eller sänka priset på enbart sprit.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
En viss sorts öl, drink eller annan alkoholdryck ska ha
samma centiliterpris oberoende av storlek (till exempel
40/50 cl, ”fyra” eller ”sexa”).
Det är ju riktigt löjligt!
Allt annat säljs ju till lägre pris per måttenhet vid köp av större kvantiteter.
Gäller allt från dasspapper till kräftor.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är ju riktigt löjligt!
Allt annat säljs ju till lägre pris per måttenhet vid köp av större kvantiteter.
Gäller allt från dasspapper till kräftor.
Ja, eftersom säljaren vill stimulera till större inköp. Men det är väl just det som är grundbulten i alkohollagstiftningen. Du får inte stimulera till större förbrukning.
 
T ToRy skrev:
Förstår tanken men kan tycka att 2ggr "AFTER WORK" i stor text antyder att priserna gäller framförallt fredag, möjligen även måndag till torsdag men inte lördag eller söndag.
Vore även intressant att veta om planschen sitter uppe i en fast ram på fasaden, eller om det är något som ställs ut innan och tas in efter öppettiderna. Om det senare kan jag tycka det osnyggt att ställa ut även på helgerna, men juridiskt vete fasen om det är någon skillnad. En fast monterad plansch i hållare på väggen hade jag inte ens funderat över i de banorna.

Extrapriserna däremot.... :thinking:
T ToRy skrev:
Förstår tanken men kan tycka att 2ggr "AFTER WORK" i stor text antyder att priserna gäller framförallt fredag, möjligen även måndag till torsdag men inte lördag eller söndag.
Vore även intressant att veta om planschen sitter uppe i en fast ram på fasaden, eller om det är något som ställs ut innan och tas in efter öppettiderna. Om det senare kan jag tycka det osnyggt att ställa ut även på helgerna, men juridiskt vete fasen om det är någon skillnad. En fast monterad plansch i hållare på väggen hade jag inte ens funderat över i de banorna.
Planschen var utställd på gatan!/ Uffe
Extrapriserna däremot.... :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.