Hej!
Vi bytte kök för ca 1 1/2 år sedan. Mindre svensk byggfirma som rekommenderades av köksförsäljarn bytte rubbet.För några veckor sedan började en touchfunktion på hällen gå trögt. Dvs du fick trycka hårt. Tog hit servicekille från Siemens. Han lyfte på hällen. Kollade i sin iPad. Kollade i lådutrymmena under o på 1 minut sa han att problemet är att vi inte har någon utsågad ventilation. Du ska ha om jag mins rätt 550*20 mm ursågad springa, uppe i bakkant eller nere mot golvsockeln för utvädring värme. Med tiden kommer fler funktioner bli sämre och garanti gäller ej. Kostnad besök 1300kr, laga häll 3000kr.
Ringde byggfirmans ansvarige. Det där har jag aldrig hört talats om. Vid snack med elon och Salle’ns sa elon att det måste vara ventilation generellt. Mannen som jag haft å göra med tidigare tycker jag är väldigt kunnig och fick uppfattningen att han menar det är en no brainer för de som har å göra m induktionshällar. Salle’ns sa att de allra flesta kräver det och att många kökstillverkare har det i stommen från början. Miele sägs vara de enda som kan klara utan. Men lite tveksamt lät det. Köksförsäljaren som är stor o lyxigare butik även badrum, har sålt kök från denne svenska tillverkare länge och byggfirman har säkert monterat många kök från denna tillverkare. Det jag kan tycka köksfirman borde informerat: Tar ni inte och köper Mielehäll ,som är den häll vi säljer, så måste ni ordna ventilation. Samtidigt är det ju byggfirman som gjort det stora felet och inte läst installationsanvisning som säkert låg i förpackningen. Det här var en byggfirma som alltid var i tid och jobbet gick väldigt snabbt. Såg aldrig att de stod o läste något. Mannen på Salle’ns sa att det är massor med kök som har monterats fel(utan ventilation). Byggfirman skulle ringa mig till veckan men känner att problemfrågor studsar lite. Vad jag i första hand vill ha är givetvis ursågning för ventilation samt ersättning servicebesök, sen hur man gör med hällen är en annan sak.
Synpunkter? Vad bör man göra? Är det inte riktig groda de gjort? Jag köper ju en dyr fackmannamässig tjänst för att slippa bry mig om sådant som viktiga montageanvisningar.
 
Redigerat:
Anlitar du ett företag som gör installationen så ska du kunna räkna med att arbetet utförs på ett korrekt och fackmässigt sätt.
Kolla upp i installationsanvisningarna för din häll och se om det klart framgår att vent.hål ska upptas i bakkant.
Med detta som grund kan du ju sedan ta en diskussion med företaget som monterade dina grejor.
 
  • Gilla
J-stedt och 3 till
  • Laddar…
Men, installerade byggfirman hällen? Eller satt de bara upp stommar?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Generellt gäller för induktionshällar att det ska finnas tillräckligt utrymme för ventilation. Jag undrar om kraven verkligen skiljer sig så mycket mellan olika märken. Tekniken är ju densamma. Jag tittade hastigt på en av Ikeas (som tillverkas av någon av de stora). Där ser man på en bild att det ska finnas en 5 mm (!) hög springa i framkant för ventilation. De flesta, för att inte säga alla, skåp för häll har en öppning i bakkant för elkablar till häll och ofta ugn. Det borde inte vara något problem att få in luft. Cirkulationen sköts av en eller två fläktar på undersidan av hällen och man kan ofta känna hur det blåser genom springan på framsidan. Om något särskilt gäller för din Siemens-häll ska det naturligtvis följas, även om jag inte tror att de är speciella i något avseende. Den som gör jobbet måste naturligtvis hålla reda på detta. Konstigare är det inte.

Ikea skriver bl a så här om den häll jag tittade på (mina markeringar):
  • Om produkten är installerad ovanför lådor måste utrymmet mellan produktens botten och den övre lådan vara tillräckligt så att luft kan cirkulera.
  • Produktens undersida kan bli het. Se till att en icke-brännbar separationspanel monteras under produkten så att man inte kommer åt undersidan. Se monteringsanvisningarna.
  • Säkerställ att ett luftcirkulationsutrymme på 2 mm (!) mellan bänkskivan och enhetens framsida upprätthålls. Garantin täcker inte skador som orsakats av brist på tillräckligt ventilationsutrymme.

Tillägg: En del av dina kostnader kan täckas av hemförsäkringen.
 
Så här säger Siemens om en av deras enklare (13.000!) 60 cm-hällar:
Tekniska ritningar som visar installationsmått för en 60 cm bred Siemens spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
följer! hur tunn bänskiva kan man ha? då vi funderar på byta vår tjocka till en tunnare pga att bänken inte kan sänkas pga vvs m.m.
 
Vi hade samma problem, vår installatör gjorde inte luftspalten längst ner. När vår häll gick sönder så frågade reparatören att om vi byggt rätt, om det finns en luftspalt. Då tittade jag på tillverkarens hemsida (i detta fallet Bosch) och såg att det bör finnas en luftspalt längst ner. Så jag drog ut ugnen och sågade dit en innan reparatören kom för att kontrollera :D

Som sagt, massa snickare som missar detta tror jag. Bäst att kontrollera själv.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi hade hemma Siemens för byte av kretskort på vår häll och han påpekade att installationen var korrekt utförd med ventilation och allt. Han frågade dessutom om han fick ta kort på installationen och visa upp för några byggföretag som hade missat detta :)

Då känner man sig lagom stolt som amatör att ha gjort rätt :)
 
H HeadQuaker skrev:
Vi hade samma problem, vår installatör gjorde inte luftspalten längst ner. När vår häll gick sönder så frågade reparatören att om vi byggt rätt, om det finns en luftspalt. Då tittade jag på tillverkarens hemsida (i detta fallet Bosch) och såg att
M mariedal skrev:
Hej!
Vi bytte kök för ca 1 1/2 år sedan. Mindre svensk byggfirma som rekommenderades av köksförsäljarn bytte rubbet.För några veckor sedan började en touchfunktion på hällen gå trögt. Dvs du fick trycka hårt. Tog hit servicekille från Siemens. Han lyfte på hällen. Kollade i sin iPad. Kollade i lådutrymmena under o på 1 minut sa han att problemet är att vi inte har någon utsågad ventilation. Du ska ha om jag mins rätt 550*20 mm ursågad springa, uppe i bakkant eller nere mot golvsockeln för utvädring värme. Med tiden kommer fler funktioner bli sämre och garanti gäller ej. Kostnad besök 1300kr, laga häll 3000kr.
Ringde byggfirmans ansvarige. Det där har jag aldrig hört talats om. Vid snack med elon och Salle’ns sa elon att det måste vara ventilation generellt. Mannen som jag haft å göra med tidigare tycker jag är väldigt kunnig och fick uppfattningen att han menar det är en no brainer för de som har å göra m induktionshällar. Salle’ns sa att de allra flesta kräver det och att många kökstillverkare har det i stommen från början. Miele sägs vara de enda som kan klara utan. Men lite tveksamt lät det. Köksförsäljaren som är stor o lyxigare butik även badrum, har sålt kök från denne svenska tillverkare länge och byggfirman har säkert monterat många kök från denna tillverkare. Det jag kan tycka köksfirman borde informerat: Tar ni inte och köper Mielehäll ,som är den häll vi säljer, så måste ni ordna ventilation. Samtidigt är det ju byggfirman som gjort det stora felet och inte läst installationsanvisning som säkert låg i förpackningen. Det här var en byggfirma som alltid var i tid och jobbet gick väldigt snabbt. Såg aldrig att de stod o läste något. Mannen på Salle’ns sa att det är massor med kök som har monterats fel(utan ventilation). Byggfirman skulle ringa mig till veckan men känner att problemfrågor studsar lite. Vad jag i första hand vill ha är givetvis ursågning för ventilation samt ersättning servicebesök, sen hur man gör med hällen är en annan sak.
Synpunkter? Vad bör man göra? Är det inte riktig groda de gjort? Jag köper ju en dyr fackmannamässig tjänst för att slippa bry mig om sådant som viktiga montageanvisningar.
T torkelb skrev:
Så här säger Siemens om en av deras enklare (13.000!) 60 cm-hällar:
[bild]
Ventilation som ska vara är enligt bild från Siemens för denna häll. Vad jag förstår kan man både ha uppe eller nere. Nu då det är monterat tycker jag det bästa blir skära ut där nere. Men som sagt byggfirman borde bara snabbt komma och fixa det.. Tycker det är som lämnat in bilen på märkesverkstad och sedan monteras en del felaktigt med konsekvenser. Men en får se. Chefen för firman svarar inte med sitt namn i telefon och känns ibland som kunders problem och tyckanden är felaktiga och mindre vetande från början. Finns liksom en distans där. Känns också som han tar på sig för mycket jobb. De är väl bara 2-3 gubbar som lejer in andra självständiga för rivning, el och målning/tapetsering. Var väldigt stressigt tempo och verkar stressad åt det lite utbrända hållet.
Installationsschema för ventilationsutskärning för häll, visar olika vinklar och mått, samt felaktig placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mariedal skrev:
Ventilation som ska vara är enligt bild från Siemens för denna häll. Vad jag förstår kan man både ha uppe eller nere. Nu då det är monterat tycker jag det bästa blir skära ut där nere. Men som sagt byggfirman borde bara snabbt komma och fixa det.. Tycker det är som lämnat in bilen på märkesverkstad och sedan monteras en del felaktigt med konsekvenser. Men en får se. Chefen för firman svarar inte med sitt namn i telefon och känns ibland som kunders problem och tyckanden är felaktiga och mindre vetande från början. Finns liksom en distans där. Känns också som han tar på sig för mycket jobb. De är väl bara 2-3 gubbar som lejer in andra självständiga för rivning, el och målning/tapetsering. Var väldigt stressigt tempo och verkar stressad åt det lite utbrända hållet.
[bild]
Vad kan man göra om byggfirman "smiter", anmäla kanske är ord mot ord. Man kan väl förståss lägga upp omdöme på nätet om missnöje. Men jag är egentligen inte ute efter o kritisera utan att få det fixat. Så otroligt svårt kan det väl inte vara att han ringer någon av sina kontakter eller de själva kommer dit o fixar ventilation. Tar väl max en timme med rätt verktyg. Ett snabbt agerande och jag tror det blir mycket lätttare komma överens. Själva räkningen från byte kök är extremt oprecicerad(kortfattad) del för del men vi vet ju vad firman har gjort.
 
Kontakta tillverkaren, Siemens, direkt. Det brukar vara det bästa sättet att få hjälp.
 
Redigerat:
  • Gilla
Yvonne Gustavsson
  • Laddar…
men bara en kontrollfråga:

Var det byggfirman som installerade hällen inom ramen för entreprenaden? Eller kan byggfirman hävda att de byggt ett kök enligt anvisningarna från kökstillverkaren. Om installationen av hällen inte var del av deras entreprenad, så är det inte säkert att de gjort något fel.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.