Verkar inte en hästvagn helt perfekt att konvertera till en portabel bastu? Oftast en liten dörr i fram, redan på hjul, förmodligen nog tät för att hålla värme samt att man kan såga ut hål där man vill ha fönster och ersätta håligheten med värmetåligt plexiglas. Jag fattar att jag förmodligen missar något väldigt viktigt för annars vore detta redan gjort.

Bildexemplet kostar just nu 6000kr på blocket. Så här tänker jag:

- Med en rejäääl urstädning borde man få bort hästlukt.
- På utsidan får det gärna fortsatt se ut som en hästvagn så det drar till sig så få vandaler som möjligt.
- På insidan klär man väggar och golv med bastuvirke så att det ser najs ut.
- Bygga bastubänkar, gärna i lägre och högre steg.
- Installera en vedeldad bastu med skorsten på så säkert sätt som går efter konstens alla regler. Inga genvägar då hästvagn som bastu verkar vara ett oprövat knep för att göra en portabel bastu.

Det enda jag kommer på just nu som kan vara farligt är om material i en hästvagn skulle kunna utveckla giftig gas när det blir varmt. Taket är ju ofta i något heltäckande plastmaterial.

Tror jag att detta är billigare än vad det egentligen är? Jag tänker att detta inte behöver kosta mer än ca. 15' k om man får loss en duglig hästvagn för 6000kr. Ett vedeldat bastuaggregat erkar kosta 3000kr. Då har man 6000 kr kvar för att bygga snyggt så att säga.

Kritik tas gärna emot, men berätta gärna också om min idé verkar genomförbar förutom en viss utmaning. Kanske med en möjlig work-around?

/tobbe
 
  • Hästvagn med vit kaross och blå detaljer på hjul, potentiell ombyggnad till portabel bastu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av tom hästvagn med potentiellt för en bastuombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A
Men tål plasten värmen?

Edit: det går väl att bygga innerväggar i trä och ha luftspalt bakom.
 
Ska du använda den till uthyrning eller basta själv i? Har en bekant som brände sej rätt rejält på en hyr-bastu, han stämmer just nu uthyraren som saknar försäkring. Den var tydligen utformad på ett sätt som gjorde den farlig. Så var försiktig, kan bli dyrt...
 
A
D diy1 skrev:
Ska du använda den till uthyrning eller basta själv i? Har en bekant som brände sej rätt rejält på en hyr-bastu, han stämmer just nu uthyraren som saknar försäkring. Den var tydligen utformad på ett sätt som gjorde den farlig. Så var försiktig, kan bli dyrt...
Det där är intressant. Vet du några detaljer om vad han brände sig på och hur det gick till?
 
T Tobione skrev:
Jag fattar att jag förmodligen missar något väldigt viktigt för annars vore detta redan gjort.
LUKTEN!
Lukten, för bövelen, lukten lukten lukten!!
Denna fullständigt vedervärdiga HÄSTLUKT!
BLÄ! FY! KRÄKNING!!
Skulle vara på en flång ny kärra isf.
Basta i hästlukt...URRRRRRRRRRRRRRRK! Megaspya!
 
  • Gilla
  • Haha
Gripagården och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
Kul idé!

De problem jag kan se är dels plasten, inte bara om den utvecklar någon gas men även att den inte faktiskt börjar smälta/mjukna vid en viss temp. Sen tror jag inte det är mycket till isolering i de där väggarna så någon form av tilläggsisolering är nog en idé om inte all värme ska läcka ut innan man hinner njuta av den. Sen är ju bakstycket och bakdörrarna samt luckan ett litet aber, smidigast kanske att bara plocka ner och regla upp en ny vägg.

Lycka till!
 
Som hästägare så kan jag bara varna för att hästlukt sätter sig överallt och rejält. Är tveksam till om det skulle gå att städa bort helt.
 
Klart du ska bygga en bastu, är själv sugen på det men det ligger (minst) några år framåt i tiden. Mitt tips är att kolla efter husvagn istället, de brukar också finnas billigt. De billigaste ser väl inte så roliga ut inuti, men det gör ju inte så mycket om allt ska rivas ut och ersättas med bastupanel.
Har dålig koll på måtten på en hästtransport, men jag gissar att de flesta husvagnar är lite bredare.
 
Jag hade inte byggt på en hästtransport.
Dels för att, som redan nämnts, lukten inte går bort.
Dels för att det blir för smalt för att det skall bli bekvämt, i synnerhet om du skall isolera.
Tror jag.

Hitta en gammal husvagn o bygg på underredet. Då får du troligen, beroende på modell, bra mått som förmodligen räcker till både bastu o en liten relax/förrum.
 
När du räknar nudget måste du ta med skorsten med brandtätning bid takgenomföringen. Den bygger man inte själv. Kostar mer än själva kaminen.
Sedan invändig panel med lite isolering. Något nytt på på golvet ett onnertak med ordentlig ventialtion så inte glasfiberkåpan blir för varm. 20-25' tror jag du landar på
 
Bredden tror inte jag är ett problem.
Om man bygger lavarna mot bakluckan i två plan och aggregatet på motsatt sida från lilla dörren. Man får lätt plats tre i bredd.
 
Lite bilder på min portabla bastu som jag byggt på en signal/skylt kärra jag köpt från kommunen..
 
  • Portabel bastu byggd på en släpkärra parkerad framför ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Portabel bastu byggd i släpvagn med bastuaggregat och stenar, träpanel och sittbänk samt vattenhink.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Portabel bastu byggd på en trailer med träpanel och öppen dörr upplyst av två lampor i mörker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Mikeed och 8 till
  • Laddar…
Hur gick det med projektet?
Är själv sugen på att starta ett sådan projekt, men jag tänkte bara utgå ifrån ramverket och bygga nya väggar och golv för att slippa risken med dofter.
Spanar nu efter lämpligt chassi att utgå ifrån.
 
wildeside
M Mikeed skrev:
Hur gick det med projektet?
Är själv sugen på att starta ett sådan projekt, men jag tänkte bara utgå ifrån ramverket och bygga nya väggar och golv för att slippa risken med dofter.
Spanar nu efter lämpligt chassi att utgå ifrån.
Leta efter en gammal husvagn dom brukar skänkas bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.