Känner någon till en bra router för mobilt bredband?
Det ska funka till ett par övervakningskameror och dra så lite ström som möjligt :) , minst 2 nätverksuttag då jag inte litar på att det är stabilt nog med trådlöst. Har flera mil till stugan så det är inte så enkelt att starta om grejorna.
Jag har idag Net1 men det är dålig täckning på det, kommer som bäst upp i att 2 lampor lyser.
Jag funderar nu på att testa något annat men vet inte vad som finns. Tips mottages tacksamt för 12 v då ingen annan ström finns än solcellsbatteri.
 
Har använt Dovados grejor, funkar bra tycker jag. Omstartsmöjligheter och statusbesked via SMS.
De kan själv pinga utvalda adresser och starta om modem/router vid uteblivit svar.
 
  • Gilla
esmeranda
  • Laddar…
Jag har en Huawai 525 med extra externa antenner och den är stabil. Dock har jag vanlig el för att mata den
 
Teltonika RUT950 eller kanske RUT240 om du klarar dig med lite sämre WiFi-täckning.

Kombinera med en extern MIMO-antenn för LTE om det behövs.

Routern har stöd för ping-reboot för automatisk omstart om den inte får svar från omvärlden. Och klarar 12V galant. RUT240 drar mindre än 5W (säkert mindre om du avaktiverar WiFi).
 
  • Gilla
esmeranda
  • Laddar…
Tack för svar

ping-reboot verkar vara toppen när man har långt till routern.
Ska titta lite närmare på dem.
 
E Evamag skrev:
Jag har en Huawai 525 med extra externa antenner och den är stabil. Dock har jag vanlig el för att mata den
Den fungerar utmärkt på 12 volt.

Mvh

Jonas
 
D dan-lind skrev:
Teltonika RUT950 eller kanske RUT240 om du klarar dig med lite sämre WiFi-täckning.

Kombinera med en extern MIMO-antenn för LTE om det behövs.

Routern har stöd för ping-reboot för automatisk omstart om den inte får svar från omvärlden. Och klarar 12V galant. RUT240 drar mindre än 5W (säkert mindre om du avaktiverar WiFi).
Kan hålla med om Teltonika är ett bra val. De kan även mäta inkommande spänning och skicka sms med intervall eller vid gränsvärden vilket är trevligt för att övervaka batteriet. Har möjlighet att automatiskt skicka "topup" eller "fortsätt" om ni når maximal dagsvolym på unlimited abonnemang.
 
  • Gilla
esmeranda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.